Cvičenie a dojčenie

Mamička  krátko po šestonedelí už zvyčajne so svojím dieťatkom tvorí zohratý tým. Často si začne uvedomovať zmeny tehotenstva a pôrodu na svojom tele. Každodenná starostlivosť o bábätko už trošku unavuje, objavuje sa rutina každodenných dní a túžba po zmene. Určite každá z nás prvé týždne po pôrode s údivom hľadela na mamičky detí v športových kočíkoch, ako sa vyfintené a vysmiate prechádzajú  po okolí. Sú to vôbec  dojčiace mamičky? Tajný pohľad do zrkadla na strašidlo bez účesu,  ovisnuté bruško a konfekčná veľkosť o 2 čísla väčšia než pred pôrodom pôsobia veru depresívne. 🙂 Chcelo by to zmenu , ale čo keď sa pri dojčení cvičiť nesmie, musia sa jesť zapražené polievky a piť vinea na celé litre? Treba starostlivosť o seba odkladať do budúcnosti až po odstavení?

Netreba. Cvičenie akonáhle nám to zdravotný stav po pôrode dovolí,  zvyčajne na konci šestonedelia, je možné i s väčšou záťažou. Existovala štúdia, ktorá poukazovala na negatívny vplyv cvičenia na dojčenie vplyvom kyseliny mliečnej.  Deti údajne mliečko odmietali pre jeho zmenenú chuť. V roku 2002 bola k spokojnosti všetkých cvičenia chtivých dojčiacich  mamičiek urobená nová štúdia  🙂 (viď štúdia v anglickom znení z r.2002)

Test spočíval v kŕmení mliekom odsatým hodinu pred cvičením a hodinu po cvičení. Odobrala sa vzorka na porovnanie potenciálnej zmeny mliečka.  Mlieko sa deťom podávalo z fľaše. Na rozdiel od predchádzajúcej štúdie, kedy mlieko deti dostávali pre nich neznámym spôsobom pomocou striekačky, čo vtedajšie výsledky skreslilo. Výsledok: nebol preukázaný rozdiel v prijímaní mliečka deťmi po cvičení. Napriek zvýšeniu obsahu kyseliny mliečnej v materskom mlieku pri intenzívnej záťaži. Preto sa dospelo k záveru že mierne, ale ani cvičenie na plný výkon, neovplyvňuje  prijímanie mliečka bábätkom. Okrem kyseliny mliečnej nedošlo k zmene ostatného chemického zloženia mlieka, napr. lipidov,  močoviny, či  ph.

V súčasnosti prebieha klinický výskum, či prijatie prsníka  po cvičení ovplyvňujú iné faktory,  napr. zmena feromónov či pot na prsníkoch. Preto sa odporúča:

  • matky by mohli a mali využívať výhody cvičenia  popri dojčení
  • cvičiť tak, ako mamička vládze a ako jej je príjemné pokiaľ neexistujú zdravotné kontraindikácie cvičenia

Je fajn, ak pri dojčení mamička :

  • pije dostatok tekutín
  • pri nadmernej záťaži rúk činkami či opakovanom pohybe rúk, môže dôjsť k upchatiu mliekovodov. V takom prípade sa odporúča cvičenia na záťaž rúk zmierniť.
  • používa kvalitnú podprsenku, ktorá dobre podopiera prsia
  • ak sa mamičke zdá, že bábo prsníky po cvičení odmieta, môže to byť vplyv potu a pomôže sprcha pred dojčením

Môžeme pestovať akýkoľvek šport, žiadne obmedzenia neexistujú. Môžeme plávať v mori, v bazénoch či jazerách  alebo sa potápať.  Všade tam, kde je zabezpečený bežný hygienický štandard . Môžeme posilňovať, behať , lyžovať či cvičiť strečing, areobik atď.  V prípade, že sú bradavky poškodené ragádami, krvavé je vhodné plávanie obmedziť a najskôr ich vyliečiť, aby sa zabránilo prieniku ďalšej infekcie do organizmu.

Šport nám prevetrá myseľ, odreagujeme sa od každodenných starostí, dodá nám sebavedomie i dobrý pocit, že robíme čosi pre seba a svoje telo.  Mamička má byť predsa pekná,  zdravá a v dobrej kondícii, aby stíhala držať krok so svojimi deťúrencami, no nie ? 🙂

27 Responses to Cvičenie a dojčenie

  1. Sara says:

    Skvelý článok!
    Tejto problematike sme sa venovali aj v tomto článku:
    http://www.schudnutrychlo.sk/2018/01/06/ako-schudnut-pri-kojeni/

  2. Barbora says:

    Neda mi nereagovat. Pri mnozstve diskusii na tuto temu, kde si mamicky davaju dovody preco necvicit som konecne nasla clanok s podkladmy aj z pubmedu (tlieskam), kde sa vedecky nepotvrdilo, ze cvicenie a svalovica skodi chuti a kvalite mlieka. Co chcem len k tomuto podotknut: Nikde som nenasla staznost mamicky, ze by jej dieta mlieko po cviceni naozaj odmietlo. Ale komentare placiek, ktore si sami ospravedlnuju pred sebou, preco drepet doma pred telkou, tych je na webe neurekom. Jedine, co tieto diskusie sposobili, bol moj strach sa k cviceniu vratit a ked sa tak stalo, trpnutie celu noc, ci moje dieta mlieko neodmietne. Este raz dakujem.

  3. timka141 says:

    Dobrý deň môžete mi prosím Vás dať nejaký dobrý typ na stravu potrebujeme už konečne nieco schudnúť dcérka ma za chvíľočku rok. Pred tehotenstvom som chodila cvičiť mala som svojho trenera môžem začať chodiť do fitnesu aj teraz ked dojčím.

    • Janka Mich says:

      Nie je problem, hlavne si zabezpecte kvalitnu podprsenku. Aspon zo zaciatku je vhodne vyhnut sa prilis intenzivnemu cviceniu – postupne urcite zistite co vyhovuje vam i vasej dcerke.

  4. magdaléna says:

    Dobrý deň. Mohla by som začať užívať CHLORELLU, ak ešte dojčím 2 a 1/2 ročného drobca /už iba 2x denne – ráno a večer/ ? Tak isto neviem, či je rozdiel v užívaní liekov pri dojčení pár mesačného miminka a keď má tých 2 a 1/2 roka. Upresním: momentálne ma seklo v drieku a neviem, či to prejde samo od seba. Možno by mi pomohla nejaká jednorázová dávka – Mydocalm, Novalgin, Tramal… . Ďakujem za odpoveď. Magda

    • Viera Červená says:

      Tento prípravok môžete užívať, rovnako ako sa môžete bez obmedzení liečiť, čo sa týka seknutia. Všetky lieky, ktoré pre liečbu vášho stavu budete potrebovať, môžete použiť, nielen jednorázovo, môžete podstúpiť liečbu v rozsahu, ako keby ste nedojčili.

  5. Anonym says:

    Dobrý deň,
    chcela by som sa spýtať, či je možné aj cvičiť zumbu, nakoľko je to dosť aktívne. Dojčím tri mesiace a bojím sa zumbovať, či to nebude mať vplyv na prsníky, al. mlieko.
    Takisto by som sa chcela spýtať, či je možné počas dojčenia užívať chlorellu. Mám urcelóznu kolitídu a začala som užívať mladý jačmeň (dočítala som sa, že je to dokonca v obd. dojčenia prospešné). Teraz by som chcela pridať aj tú chlorellu, len si nie som istá, či sa môže. ďakujem
    S pozdravom
    Katka

  6. Anonym says:

    dobry den, prosim o radu ohladom chudnutia a dojcenia. Dcerka ma 5 mesiacov a plne ju dojcim. Necitim sa vsak psychicky a fyzicky v pohode. rada by som uz spravila aj nieco pre seba a zbavila sa zbytocnych kilogramov, ktore som nabrala pocas tehotenstva.Zastrasuju ma vsak niektore informacie aj odbornikov na vyzivu, ktori redukciu vahy pocas dojcenia neodporucaju, z dovodu, ze pri odburavani tuku sa z uvolnuju aj toxiny, ktoré prenikaju do mlieka. Vhodne je vraj chudnut maximalne 0,5 az 1 kg za mesiac.Rovnake informacie poskytovali aj pred 10 a viac rokmi, tak rozmyslam ci su stale aktualne a na com sa zakladaju.
    Trochu som pozerala aj na odporuceny clanok anny g, ktora nie je proti cviceniu a chudnutiu
    http://www.ajcn.org/content/69/5/959.full
    ktory je z roku 1999. Nie je aj nieco novsie?
    Pri svojej prvej dcerke som zacala s redukciou vahy tiez od jej pol roka, jedla som pravidelne pocas dna, zdravu stravu, pravidelne som cvicila. Dcerka mala mlieka dostatok, bola spokojna. Citila som sa dobre, aj som mala viac energie, chudla som cca.3 kg za mesiac.Po ukonceni dojcenia v 15 mesiacoch kvoli druhej tehotnosti zacala byt dcera dost chorlava (bola prave zima), neskor jej zistili slabsiu imunitu a predispozicie na alergiu. Bojim sa aby som chudnutim dcerke nejako neposkodila. Co mozem spravit pre seba a co pre svoju dceru?

    • Viera Červená says:

      Chudnutie ako také, nielen počas dojčenia, by malo prebiehať podobne, ako ste uviedli sama vo svojej otázke – rozumne, prostredníctvom zmeny životosprávy, zmenou stravy na zdravšiu a cvičením. Chudnutie by nemalo byť rapídne, 3 kg za mesiac je skvelé a postačujúce. Takéto chudnutie vôbec netreba riešiť z hľadiska toho, že ide o matku dojčeného dieťaťa, ani z hľadiska toxínov v materskom mlieku, ani z hľadiska výživnosti či zloženia materského mlieka.
      Ak matka nie je spokojná s tým, ako sa cíti a chce schudnúť, dojčenie je v tom nemá prečo obmedzovať a brzdiť. Naopak, ak by sa kvôli tomu, že potrebuje schudnúť, snažila riadiť podľa neopodstatnených obáv o vyplavovanie toxínov do mlieka a preto by radšej dieťa predčasne odstavila, riziká predčasného odstavenia sú jednoznačne zdokumentované a sú reálne.
      Pokojne rozumne chudnite a dojčenie z tohto hľadiska vôbec neriešte. Práve ak staršia dcérka má spomínané problémy, je o to dôležitejšie, aby mladšie bábätko dostalo šancu byť dlhodobo dojčené. A Vy sa pri tom nemusíte nijako obmedzovať.

  7. Adela says:

    Katka, taka trochu nepodstatna otazka, dokonca mimo riesenej temy: ako je to s kojenim a farbenim vlasov (to je tiez ista aktivita, ktora nam dodava sebavedomie, nie?). Internet chrli informacie o tom, ake je to bezpecne, len jeden odkaz hovori o resorbcii cez pokozku a nasledne ho preto nedoporucuje. Prenikaju tie chemikalie teda do mlieka?
    dakujem

    • annag says:

      ahoj Adelka,

      samozrejme, mamička má byť pekná 🙂 Vo všeobecnosti lokálne prípravky, i lieky, prestupujú do mliečka veľmi ťažko – lebo samé osobe veľmi ťažko systémovo prestupujú do organizmu matky . Organizmus mamičky ich prefiltruje a až tak sa nejaký zbytok teoreticky objaví v mliečku.

      V nejakých stopových množstvách sa môže v krvi či v mliečku objaviť čokoľvek, s čím príde mamička do styku. No našťastie ide o tak extrémne malé množstvá, že sú prakticky nemerateľné. Rovnako ako nedýchame čistý vzduch, nejeme potraviny ktoré neobsahujú cudzorodé látky, hoci sú v bio kvalite – toto je skôr otázka na globálne životné prostredie, cudzorodým látkam sa vyhnúť úplne nedá a nevyhne sa mu ani krava, z ktorej mlieka sa vyrába i výživa pre deti. Teoreticky by chemik dokázal nájsť povedzme v destilovanej vode molekuly zlúčenín z kovovej lyžice, ktorou ju naberal …

      Ak ide o šampón, farbu, ktorá je kúpená v drogérii či v inom obchode (nie niekde pod rukou na trhu…) ide o s vysokou pravdepodobnosťou o prípravok, ktorý prešiel riadnou registráciou a spĺňa európske normy. Bol uvoľnený na trh bez obmedzení , ktoré sú bezpečné pre všetkých, i pre dojčiace matky.

      Takéto zdroje treba brať s rezervou 🙂 mnohokrát ide o typické zavádzanie dojčiacich mamičiek tendenčnými článkami sponzorovaných producentami umelých výživ, aby v matkách vyvolávali neistotu a strach a boli náchylnejšie prejsť na UM. Ak ešte zdroj máš, prilož prosím odkaz , nech si ho preveríme …

      • Adela says:

        Katka, dakujem.. ja ta obdivujem za tu tvoju rozhladenost a naozaj odborny vhlad do veci! (uz som ti to veľakrat chcela povedat , kedze na tvojej stranke fungujem non-stop:)
        to neodporucanie som nasla na tomto linku:
        http://poradne.rodinka.sk/viewtopic.php?t=3041
        snad pomoze
        vdaka este raz

      • marienkaz says:

        zdravim 🙂
        takyto clanok je ako balzam na dusu 🙂
        ja mam tiez otazku k farbeniu vlasov. chcela by som si dat spravit zosvetlujuci melir. peroxid tiez neuskodi mlieku?
        dcera ma skoro rok, stale ju este aj kojim. a popri tej chvilkami deprimijucej rutine chcem zacat so sebou nieco robit a chcela by som to zacat prave u kadernika.

        dakujem za odpoved 🙂
        m.

        • annag says:

          Dobrý deň marienkaz – melír, peroxid, farby na vlasy nijako neovplyvňujú dojčenie a mliečko . Ani povedzme laky na nechty, kozmetika – pôsobia len lokálne. Návšteva kaderníka, kozmetičky … sú práve tie potrebné chvíľky voľna, relaxácie, ktorú každá žena na materskej veľmi potrebuje. 🙂

  8. Oľga says:

    Dobrý den. Mám 8 mesačnú dcerku ktorú stále kojím a chcela by som začať cvičiť ZUMBU. Nebude to mať vplyv na tvorbu a chuť mliečka? Dakujem

    • annag says:

      Dobrý večer Oľga, zumba je cvičenie ako každé iné , platí to, že neovplyvňuje tvorbu ani chuť mliečka. Naopak, mali by ste sa cítiť lepšie, posilníte organizmus – kardiovaskulárny systém, spevníte telo, budete sa cítiť lepšie, zdravšie, krajšie …. to všetko vplýva pozitívne nepriamo i na dojčenie a tvorbu mliečka 🙂

  9. lusia says:

    pozdravujem Vas, takze ako citam vo Vasom, inak povzbudzujucom clanku, su v poriadku aj aerobne cvicenia ako napr. spinning? v nejakej relacii pani, asi to nebola laktacna poradkyna, tvrdila, ze po takom cviceni sa do mlieka uvolnuju toxiny a klesa kvalita mlieka, je to pravda?
    dakujem velmi pekne

    • annag says:

      Dobrý deň lusia,

      žiadna relevantná odborná štúdia za posledné roky takýto predpoklad nepotvrdila, Nedokázala sa ani zmena v zložení mlieka, ani zmena v produkcii mlieka či slabšie prírastky a prospievanie detí. Na odchod škodlivých látok z organizmu a filtráciu telesných tekutín má naše telo premyslený systém filtrácie (lymfatický systém, pečeň, obličky , kožu, pľúca, črevá … )
      napr.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8289849?dopt=Abstract
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11927700?dopt=Abstract
      http://www.ajcn.org/content/69/5/959.full

      • lusia says:

        dakujem velmi pekne, ste ma potesili 🙂
        ale je smutne, ze tak zavazne informacie podavaju ludia, ktori o tom poculi zrejme iba od susedky a dalej to podavaju ako fakt, bez toho, aby si to overili a uz som takych “faktov” pocula mnoho
        spominana pani este prezentovala nazor, ze optimalne je dojcit tak do roka dietata, hm co dodat

        • annag says:

          Žiaľ, je to tak. Takéto informácie , často i od renomovaných odborníkov, len z inej oblasti, odrážajú neznalosť problematiky dojčenia a aj osobné skúsenosti (v zmysle ak som mala dieťa dojčené do roka a nič mu nechýba, prečo by to nemohlo byť optimum …) No a v neposlednej miere odrážajú skrytú propagandu výrobcov umelých výživ. Médiá sú zaplavené reklamnými článkami, šotmi v TV, ktoré na prvý pohľad vyzerajú nevinne , dokonca pôsobia správne a logicky. Tieto názory si následne osvojujú nielen laici, ale i odborníci z iných oblastí. Dojčenie nie je len kŕmenie, zasahuje do celého spektra odborov – všetkých zdravotníckych odborov, do vývinovej psychológie človeka, ovplyvňuje zdravie matky … a preto by “školenie” potrebovali asi všetci odborníci, no aspoň tí, ktorí sa prioritne venujú deťom a ženám. 🙂

  10. janka jas says:

    som v 24.tyzdni tehot. a uz teraz sa mi moj muz vyhraza, ze nestrpi, aby sa moja postava pokazila tehotenstvom a ze bude trvat na tom, aby som najskor ako to po porode pojde zacala naberat kondiciu… hoci aj s dietatom vo vajicku vedla stacionarneho bicykla Nie som proti, dokonca aj s dietata by sme radi vyhovali sportovca…

    • Zlatka says:

      ja žasnem, budúci rodičia v tom čase sa starajú o zdravie bábetka, mamičky a on myslí na tvoju kondičku?! Pokiaľ viem, počas dojčenia neodporúčajú intenzívne cvičiť, lebo by si mohla stratiť mliečko a ver mi, neviem ako tvoj muž, ale ty budeš mať iné starosti… ale občas sa pobicyklovať si myslím že nezaškodí

    • annag says:

      Dobrý deň janka, manžel je teda riadne náročný 🙂 Jasne, cvičiť môžete, ak vám to umožní stav po pôrode – dopredu nevieme, či pôjde o fyziologický nekomplikovaný pôrod alebo nedajbože akútnu sekciu. Prajem Vám, aby tehotenstvo prebehlo hladko a narodil sa Vám krásny malý športovec. Po šestonedelí sa už zvyčajne cvičiť môže, ak máte dobrú kondíciu, zrejme i po pôrode to pôjde ľahko a rýchlo sa dostanete do formy, trebárs pomocou bicykla a postupne i väčšej záťaže a zároveň popri dojčení.

  11. Veronika Mihalská says:

    Optimistický a povzbudzujúci článok, ďakujem za objasnenie onej povestnej kyseliny mliečnej, určite to mnoho mamičiek povzbudí 🙂
    No a ešte taký maličký detail – koľkokrát sa pri bežných domácich prácach ako vysávanie či umývanie dlážok viac zapotíme a unavíme ako pri miernom cvičení a nikdy sme sa ani len nezamýšľali nad tým či po upratovaní môžeme dieťa dojčiť 🙂

  12. zajaciq says:

    jeej aky mily clanok s pozitivnym myslenim 🙂

  13. nikush says:

    tak teda vzhuru do boje 🙂

Pridaj komentár