Biela bodka na bradavke, pľuzgierik

Pri upchatom mliekovode sa často objaví prekážka : biela bodka alebo pľuzgierik naplnený tekutinou (tzv.mliečny pľuzgier). Mliečko z daného mliekovodu nemôže vytekať vonku cez bradavku.

Pľuzgierik je maličká blanka, ktorá prerástla cez vyústenie mliekovodu. Biela bodka na bradavke je  zahustené, zaschnuté mliečko , ktoré upchalo vyústenie mliekovodu.

liečba:

  • na bradavku dáme teplý vlhký obklad  alebo teplú sprchu aspoň na 10-15 minút, čím sa mliečko ľahšie uvoľní
  • skúsime odstrániť pľuzgierik alebo bielu bodku priamo v sprche:
    • pľuzgierik  je najlepšie prepichnúť sterilnou ihlou . Obyčajnú ihlu na šitie vydezinfikujeme cca 10 min. v liehu alebo nad ohňom a necháme ju vychladnúť. Opatrne kožtičku prepichneme zboku pľuzgierika smerom od bradavky tak, aby sme nepoškodili bradavku. Je možné, že po punkcii pľuzgierika mliečko prudko vystrekne a mliekovod bude celkom uvoľnený. Možné však je, že sa odstráni len pľuzgierik a zahustené mliečko vo vývode mliekovodu zostane. Punkciou pľuzgierika však odstránime príčinu veľkej bolesti bradavky pri dojčení a mliekovod sa po dojčení či odsávaní rýchlejšie uvoľní. Avšak pľuzgierik sa často pri dojčení pretrhne i sám.
    • zahustené mliečko – bielu bodku skúsime vytlačiť ručným odstrekovaním prsníka  – môžeme vytlačiť hustú masu podobnú zubnej paste
  • dojčíme hneď po teplom obklade
  • bradavku ošetríme, ideálne antibiotickou mastičkou (napr. Bactroban), alebo gencianom

Môže trvať niekoľko dní, kým sa mliekovod spriechodní. Niektoré mamičky majú bielu bodku na prsníku i viac týždňov.

Od mliečneho pľuzgiera treba rozlíšiť tzv. krvavý pľuzgier, ktorý vznikol poškodením bradavky pri nesprávnom priložení. Pokiaľ je pľuzgier červený, tak ho neprepichujeme, ale liečime bradavku.

Mliečne pľuzgiere sa často vyskytujú na infikovaných bradavkách, preto je dôležité bradavky rýchlo vyliečiť.

mliečny pľuzgier

12 Responses to Biela bodka na bradavke, pľuzgierik

  1. Biela bodka na bradavke, pľuzgierik | dojčenie
    roger vivier outlet http://www.vivierparis.com

  2. Sara says:

    Moze mat takto upchaty mliekovod aj muz??? Moj manzel ma presne taku bodku na bradavke ako je na obrazkoch.VDAKA za odpoved.

  3. Adula says:

    Dobrý deň,

    chcela by som Vám veeeeeeeeeľmi ale fakt veľmi pekne poďakovať za tento článok!!! Zachránili ste nielen môj mega-boľavý prsník s veľkou hrčou, ale aj psychiku.. už som sa zamýšľala sama nad sebou, čo som to za matka, keď neviem vydržať tú hroznú bolesť pri prisatí… vyskúšala som všetky možné obklady, sprchu, masáž, odstriekavať ani odsávať sa mi nedalo a už viem čo bolo vo veci… stačilo prepichnúť, spriechodniť mliekovod a je dobre… tak ešte raz jedno veľké ĎAKUJEM! 🙂

  4. rendy says:

    Este som zabudla napisat, ze som 2 mesiace po spontannom potrate v 6 tyzdni. Vopred dakujem za radu.

    • Janka Mich says:

      Mal by to byt vlastne mliecny tuk. Aj po ukonceni dojcenia je normalne, ze sa v prsnikoch este tvori nejake mliecko. Mozte to skusit prepichnut sterilnou ihlou, malo by sa to uvolnit. ALe ionak pokial to neboli, nemal by to byt nejaky problem – mozte to tiez riesit so svojim gynekologom

  5. rendy says:

    Dobry den, nekojim uz rok a tri mesiace, este z cias kojenia mi ostali take biele bodky pod povrchom na bradavke. Pocas kojenia som mala mliecne pluzgiere, niektore praskli a niektore ostali, ale neboleli, tak sa stratili pod povrchom. Teraz sa ale niektore akoby objavilio viac na povrchu a obcas znich vyjde taky husty biely akoby tuk a ak si stlacim bradavku tak pomaly sa z tej bielej bodky vysuva taka biela masa. Co to je? Je to normalne?

  6. tana says:

    dobrý den ja &&by& som sa chcela opítat mam na pravej pradavke bielu skvrnu že čo by tžo mohlo byt a strašne ma to vsrbý.A vsrbia ma oby dva na &jednom mam bielu skvrnu a na druhom nic

  7. Amy says:

    Dobrý deň.Prosím Vás o radu.Som 3 týždeň po pôrode kojím cez klobúčik a už 3 deň ma bolí ľavý prsník nie celý len časť nad celou bradavkou je do bolestive na dotyk ale nie strašne len boli.Čo to môže byť?Ďakujem

  8. annagsk says:

    maca – je to typický upchatý mliekovod a bodku by ozaj bolo fajn pretrhnúť – ona teraz tvorí bariéru, pre ktorú nemôže mliečko vytekať vonku, to sa v mliekovodoch hromadí a vytvára hrče. Nie je to ešte zápal prsníka. Bodky sa treba zbaviť.

    – trošku krvi nevadí bábätku – no krv by sa pri punkcii pľuzgierika nemala objaviť. Ak sa to bojíš urobiť, ideálne by bolo kontaktovať laktačnú poradkyňu alebo nejakého zdravotníka, napr. sestričku na gynekológii, ktorá by Ti to prepichla. Keď sa prepichuje, treba prepichovať smerom nahor či na bok, nie kolmo na bradavku, my len pretrhneme kožtičku a vytvoríme otvor. Pomôže, ak koža na bradavke trošku zmäkne, napr. po kúpeli v sprche to ide zvyčajne ľahšie. Často sa bodka výrazne zväčší po dojčení či odsávaní – naplní sa mliečkom. To tiež uľahčí prepichnutie.

    Nie vždy stačí punkcia, často treba dobre nahmatať daný mliekovod – od stredu prsníka skús prsník prehmatať až k bradavke a niekde okolo či na bradavke budeš cítiť tiež hrčku. Túto časť treba odstreknúť ručne. Aby sa mliečko uvoľnilo, prsník sa musí zohriať čo najviac, stuhnuté mliečko sa akoby rozpustí a lepšie vytečie vonku. Nahrej prsník akokoľvek vládzeš, dobrý je i fén, ktorý prsník rýchlo prehreje, len si daj pritom pozor na bradavku.

    Ak vieš odsávať, môžeš najskôr prsník odsať kým bude tiecť nejaké mliečko a až tak bábätko priložiť. Vtedy musí bábo totiž vyvolať silnejší ťah. Je veľmi dôležité priložiť bábätko správnym smerom, teda bradou k postihnutému miestu, nech to bude akokoľvek akrobatická poloha. Napr. tak, že si ho položíš na podložku a nahneš sa nad bábätko správnym smerom.

    – bradavku by však určite bolo fajn preliečiť antibakteriálnou mastičkou, napr. Bactrobanom, keďže Ti tiekla krv, lebo môže dôjsť k infekcii. Bradavky si mala doteraz úplne v poriadku, vôbec neboli citlivé na dotyk, chlad, neštípali, nesvrbeli ….?

  9. maca says:

    ahoj,anni, prosim ta o pomoc, pred par dnami som prekonala zrejme zapal prsnika – najprv som objavila len bielu bodku, ale potom sa objavila aj zatvrdlina, zacervenanie, teplota okolo 38,5. Nasadlila som telpe masaze, paralen, caste prikladanie a vinne obklady. Pomohlo. Vcera dokonca po zatvrdline ani stopy. ale dnes je to tu znova – teda, zatial iba biela bodka (ta uz vcera nebola) a zacina sa mi tvorit aj ta zatvrdlina a nedokazem si nijak ten prsnik vyprazdnit. Mala akosi nechce vypit vsetko do konca a odsavackou mi to nejde. Dnes som sa odhodla aj k – pre mna – zavaznemu kroku = prepichnut tu bielu bidku, ale moc mi to neslo (mozno silny pud sebazachovy :))a dokonca sa mi pri tretom pokuse objavil aj mierny, naozaj len malilinky pruzok krvi…:( nalakala som sa, je to nebezpene? prosim, co mam robit?

  10. Spätné upozornenie: Upchatý mliekovod a zápal prsníka – mastitída « dojčenie

Pridaj komentár