Dojčenie a menštruácia

Obdobie dojčenia sa však spája s tzv. laktačnou amenoreou . Mamička isté obdobie nemusí mať menštruáciu, jej plodnosť je prirodzene potlačená. Menštruačný cyklus sa teda neobjavuje vôbec, ak sa objaví, krvácanie môže byť menšie, kratšie či nepravidelné. To, kedy sa menštruácia po pôrode objaví prvý krát, závisí od toho, ako často mamička dojčí, či dojčí cez deň i v noci, či bábätko nepozná fľašu alebo cumlík, ktoré by mohli neprirodzene predlžovať intervaly.   Takisto zavádzanie tuhej stravy a iných tekutín, ak bábätko už prespí celú noc. Ovplyvňuje ju samozrejme  i to, ako organizmus matky reaguje na hormonálne výkyvy v súvislosti s dojčením. Niektoré mamičky nemajú menštruáciu i viac rokov, niektorým sa vráti už po niekoľkých týždňoch od pôrodu. Krvácanie do 6 týždňov nie je považované za menštruáciu.

Mamičky sa väčšinou menštruácie zľaknú , majú pocit, že už majú mliečka málo a bábätko sa v najbližšom čase odstaví. Vôbec to tak nie je, pokiaľ sa mamička nezlomí, nedá fľašu a nezačne dokrmovať, bude dojčenie pokračovať bez problémov i naďalej aj viac rokov.

Ovulácia a menštruácia spôsobujú hormonálny výkyv, ktorý môže niekotrým mamičkám ovplyvňovať dojčenie. Bradavky môžu byť nepríjemne citlivé, mamička sa cíti podráždená, unavená, mliečko sa môže horšie spúšťať. Vďaka hormonálnym výkyvom môže prechodne poklesnúť tvorba mliečka a môže sa mierne zmeniť jeho chuť. Niektoré deti na to môžu reagovať kratším dojčením, zriedkaviejším dojčením, dokonca i prechodným odmietaním prsníka, iné sa naopak dojčia častejšie. Prsníky treba ponúkať často, ale bábätko nenútiť. Možno bude bábätko potrebovať prsníky obidva, možno ich pri jednom dojčení prestrieda i viackrát. V tomto období pomôže veľa oddychu, mamičky môžu užívať laktagogá.

Niektorým mamičkám však ovulácia ovplyvňuje hladinu vápnika v krvi, ktorý sa môže spájať s poklesom produkcie mliečka. Väčšinou to platí pre mamičky, ktoré pociťujú i bolesť bradaviek alebo kŕče maternice.  Je dôležité jesť veľa potravín bohatých na vápnik a vitamín D. Niektoré mamičky si potrebujú vápnik dokonca doplniť i tabletkami , pomôže   kombinácia vápnik – horčík od ovulácie až do 2-3 dňa menštruácie. Nič však nebráni užívať ich i stále. Odporúča sa množstvo 500 až 1500 mg vápnika / 250 až 750 mg horčíka (magnézia) za deň. Magnézium pomáha lepšiemu vstrebávaniu vápnika.

28 Responses to Dojčenie a menštruácia

  1. Katka says:

    Dobrý deň. Ako náhle malý dovŕšil 4 mesiace sa mi nechce prisať. Dudlík nepoužívame no musela som mu dať už z fľasky. Lebo ako hovorím nechce a nechce. Menštruáciu som dostala hneď po šestonedelí a mávam ju pravidelne. Do 3 mesiacov som mala mlieka toľko že som ho odkladala do mrazničky. Mám tam ešte cca 5l. Mám väčšie prsia, je možné že sa nechce chytiť práve preto? Môj prvý syn urobil presne toto iste v jeho veku. Večer keď nevidel z čoho pije tak pil moje mliečko oko náhle som zasvietila a zbadal že pije odo mňa už ani len v tej polohe nechcel byť, ako keby sa bál, že ho budem opäť kojiť. “doteraz je vyscaný” 😀 Alebo to mam proste iba dane že aj toto druhe nebudem tak dlho kojiť? Všetko ako píšete som robila, spávala s malým, dávala mu kedy chcel,…. No potom prišlo obdobie, že mi kakal 1x za 2 týždne a teraz toto? Neviem či to mám vzdať alebo jeho aj seba ďalej trápiť.

  2. jarka says:

    Dobry den chcela by som sa opytat dcerka ma 3 mesiace pred 3 dnami som ju zacala dokrmovat nutrilonom pretoze mi 100dg schudla preto som ju musela zacat dokrmovat mam asi menej mlieka a dnes som dostala menstruaciu mozem ju kojit dalej???pri kojeni mi vymysla, nechce sa prisat ale nakoniec papa..to mi robila aj pred tym tak by som sa chcela opytat ci mozem kojit dalej aj ked vymysla alebo mam uplne odstavit a nechcat jej len nutrilon vopred dakujem

  3. Alexandra says:

    Dobry den chcela by som sa spitat mam dvoj mesacnu dcerku prestala som kojit po mesiaci asi mesiac davam UM ale mam este materske mohla by som zacat opet dojcit alebo nie

  4. Michaela says:

    Dobry vecer chcela by som sa spytat ci by som mohla este zacat kojit po 3 mesiacoch mi nabehlo mliecko a maly je od narodenia na umelom ale chcela by som zacat kojit je to mozne neublizi mu to ? Nefajcim nepijem a mam ho velmi vela. A este jednu otazocku po sestonedeli som dostala menstruaciu a teraz uz dva mesiace noc moze to bit tym ze mi mliecko nabehlo ? Alebo bude tam iny problem ?

    • Martinka says:

      Ja nie som nijaká odborníčka, ale syna som začala plne kojiť asi v treťom mesiaci. Od narodenia dostával aj moje mliečko, ale keďže som ho mala málo, tak som dokrmovala UM. Nemyslím si, že by mu Vaše mliečko malo škodiť, je to to najprirodzenejšie 🙂 len zasa si človek musí odsledovať, čo konzumuje a ako sa to prejavuje na bábätku. Tiež sa môže stať, že sa bude malý chcieť kŕmiť častejšie ako doteraz- teda u nás to tak bolo. Lebo MM je ľahšie stráviteľné…Pre mňa bolo kojenie spočiatku nočnou morou- stráášne ma bolelo, ale keď sme si našli vhodnú polohu, tak bolo všetko ok a kojenie si neviem vynachváliť. A keď máte veľa mliečka, to je super! 🙂 Čo sa menštruácie týka, ja som ju 6 mesiacov nemala, potom raz a teraz po nejakej mesiac a pol dlhej pauze je tu zas…Podľa mňa to môže byť kojením, ale pre pokoj v duši to kľudne konzultujte aj s Vašim gynekológom. Ja by som to skúsila 🙂 Prajem Vám všetko dobré 🙂

  5. Anonym says:

    dobry den,tiez by som sa chcela spytat,,,,mam ročnu dcerku,narodila sa vjuni 2012 a prvu menstruaciu som dostala v januari 2013,odvtedy som ju mavala tak kazdych 20dni a teraz od 9.juna som ju nedostala,moze to byt tym ze ju este plne dojcim,alebo sa mohol stat niaky problem,dakujem

  6. Mária says:

    Ekologicky dojčím 2 ročnú dcérku ale stále som ešte nedostala menštruáciu. Nemám žiaden gynekologický problém, výtoky, bolesti a hormonálny profil ukázal všetky hladiny hormónov v norme. Čo vplýva na návrat plodnosti?
    Dojčenia nám plne vyhovuje, ale začínam mať pocit, že nie som v poriadku, nepoznám nikoho kto nemal takto dlho menštruáciu a to sa rozprávam s mamičkami, ktoré dojčia na požiadanie.
    Jediná vec kvôli ktorej nám to nevyhovuje je že plánujeme druhé dieťa. Stále som si myslela, že otehotniem aj počas dojčenia, dokonca som verila aj tomu, že otehotniem aj bez menštruácie, ale už tomu prestávam veriť.:-(
    Už sme to s manželom viac krát riešili, ale stále sa rozhodneme pre dojčenie našej dcérky a druhé dieťa odkladáme. Nie som najmladšia a rada by som mala ešte 2 deti, tak si pripadám v začarovanom kruhu. Neviem či by nebolo lepšie dať dcére súrodencov ako ju dojčiť, zatiaľ to ale nechcem a neviem spraviť, ale nie som z toho spokojná.:-(
    ďakujem za odpoveď.

  7. Marika says:

    Ahoj,

    chcela by som sa poradiť, dcérka má už 1 rok, kojím ju ešte pred každým spaním, cez deň asi 3- krát a samozrejme cez noc, a ešte stále nemám menštruáciu. Je to v poriadku? Ďakujem za odpoveď. Marika

  8. Eva says:

    Dobrý deň,
    mám doma trojmesačnú dcérku. Pri šestonedelí som krvácala 7 týždňov, potom som mala asi dva týždne pauzu a dostala som menzes, napriek tomu, že plne kojím cca7x denne. Ďalší menzes mi však prišiel po 22. dňoch a teraz sa zas už po 10-tich dňoch. V posledných troch dňoch mi však dcérka prestala papať 7x denne, ale znížila to na 5x denne (keď som jej chcela dať častejšie, spustila plač a odmietala prsník), Je možné, že spustenie ďalšieho menzesu tak skoro môže byť zapríčinené znížením kojenia? A je to vôbec v poriadku, že mám menzes tak často počas kojenia?
    Za odpoveď ďakujem!

    • Dobrý večer, menštruácia v tomto období pôrode nie je príliš častá, pretože dojčiace mamičky (ak hovoríme o dojčení na požiadanie, bez použitia fľiaš a cumlíka) väčšinou dostávajú menštruáciu až neskôr v priemere okolo 14teho mesiaca, ale je to indivuduálne smerom nahor aj nadol.
      Odporúčam Vám nakontakovať sa na najbližšiu poradkyňu dojčenia vo Vašom okolí, ich zoznam nájdete tu:http://www.mamila.sk/pre-matky/poradkyne-pri-dojceni/
      Nie je dôležité koľko času strávi dieťa na prsníku, alebo koľkokrát sa dojčí, keď berieme do úvahy, že dojčenie je omnoho viac ako len príjem materského mlieka 🙂 Pri dojčení nie je potrebné sledovať čas, ale to či dieťatko na prsníku naozaj pije a s tým Vám môže pomôcť poradkyňa. Je pravdepodobné, že situáciu, ktorú opisujete mohla spôsobiť znížená tvorba mlieka. Skúste si prečítať nasledujúce dokumenty:
      http://www.mamila.sk/pre-matky/pomoc-pri-dojceni/dieta-prestalo-priberat/

      Click to access strajkprotokol.doc.pdf

  9. Evka says:

    Ahoj
    Ja mam 3 mesacneho synceka a po sestonedeli som zacala krvacat a mam kazdy mesiac cyklus..vidim ze sa mi tvori menej mliecka.maly je pri dojceni nespokojny tak teraz neviem ci to ma neaky vplyv na mliecko a co mam robit..mam zacat prikrmovat alebo vydrzat?

    • Viera Červená says:

      Toto je ťažké posúdiť prostredníctvom internetu. Odporúčam Vám obrátiť sa na poradkyňu pri dojčenia (zoznam poradkýň nájdete na http://www.mamila.sk) a dohodnúť si osobnú návštevu. Poradkyňa Vám môže pomôcť naučiť sa posúdiť výdatnosť dojčenia a ak zhodnotí, že tvorba mlieka je skutočne znížená, pomôže Vám úpravou techniky dojčenia a stláčaním prsníka k tomu, aby synček vypil pri dojčení viac mlieka a takisto Vám bude vedieť odporučiť prostriedky, ktoré môžu pomôcť k zvýšeniu tvorby mlieka alebo ak by bolo treba dokrmovať, ukáže Vám, ako to robiť priamo na prsníku, tak aby dojčenie bolo čo najmenej ohrozené. Vo veku Vášho synčeka sa neodporúča pridávať k dojčeniu príkrmy, tuhú stravu, súčasné odporúčania hovoria, že príkrmy možno zavádzať najskôr po 4. mesiaci (a ak môže byť dieťa výlučné dojčené aj po 4. mesiaci, tak príkrmy sa zavádzajú až v čase, kedy o ne dieťa javí záujem, čo býva okolo 6. mesiaca). Ak by bolo potrebné pridať k dojčeniu výživu navyše, poradkyňa Vás naučí odstrekovať si svoje materské mlieko a dokrmovať bábätko týmto mliekom priamo na prsníku, prípadne Vám povie o ďalších možnostiach, ktoré máte, ale toto je skutočne predčasné teraz riešiť, najskôr potrebujete vedieť pri osobnom pozorovaní dojčenia, na čom vlastne ste. Okrem toho s poradkyňou prejdete celý denný režim fungovania s bábätkom a možno odhalíte príčiny, ktoré negatívne ovplyvňujú dojčenie, znižujú tvorbu mlieka a pri niektorých mamičkách vedú aj k skorému návratu menštruácie (používanie cumlíka, fľaše alebo klobúčikov, nedojčenie na požiadanie, atď.). Existujú možnosti, ako upraviť starostlivosť o dieťa tak, aby tieto negatívne podnety neohrozovali dojčenie.

  10. Anonym says:

    Ahoj,
    môj malý bude mať päť mesiacov o týždeň a výlučne ho dojčím od 7-9krát za deň. Začala som krvácať.. Nejaké dva týždne som cítila určitý diskomfort v panvovej oblasti (výtok aj bolesť jaziev).. A čo sa týka dojčenia, malý sa mi asi 2 týždne dozadu začal v noci budiť častejšie, papá kratšie a aj cez deň pýta mierne častejšie, ale je spokojný. Mám aj citlivejšie bradavky, ale som to pripisovala častejšiemu dojčeniu.. No bolo mi divné, že sa mi obnovil cyklus, keď sa cítim niekedy ako dojná krava 😀 a malému nedávam ani len čajík… Je to teda normálne, že mám menštruáciu tak skoro? Mala som predpísanú anikoncepciu popri dojčení, ale som ju nebrala. Neviete mi poradiť, či ju môžem začať brať teraz keď ešte dojčím a neplánujem prestať, aj keď sa mi obnovil cyklus?

    • Viera Červená says:

      Nástup menštruácie v tomto veku bábätka môže byť normálny, každopádne hormonálna antikoncepcia, a to aj jednozložková, ktorá sa obvykle predpisuje dojčiacim matkám, môže znížiť tvorbu mlieka, a aj keď to neplatí o všetkých matkách, toto riziko pravdepodobne nestojí za to podstupovať. Riziko zníženia tvorby mlieka je aj pri vnútornomaternicom teliesku s obsahom hormónov (Mirena) a krúžku. A to aj vtedy, keď sa bábätko dobre dojčí. Ak si to matka praje, môže na zníženie rizika otehotnenia použiť zároveň bariérové metódy antikoncepcie.

      • Anonym says:

        Ahojte prosim vas vedeli by ste mi poradit ma 3 mesačnu dcerku v decebri som dostala menšruaciu a v januari vobec može to bi preto dojčim? prosim vas o radu dakujem

        • menštruácia v tomto období pôrode nie je príliš častá, pretože dojčiace mamičky väčšinou dostávajú menštruáciu až neskôr.Väčšina žien, ktoré túto situáciu popisujú, o nej hovoria v prípade, že dostali menštruáciu pomerne skoro po pôrode. Ak to tak je, tak to vo väčšine prípadov znamená, že menštruáciu dostali tak skoro, lebo sa im znížila tvorba mlieka (bábätko spí dlho v noci, nie je správne prisaté, nepije dostatočne, nespí s matkou v posteli, má dudlík, matka začala brať antikoncepciu atď.).
          Ale je to dosť individuálne a ak je všetko ostatné s dojčením v poriadku, tak vaša menštruácia nijako neovplyvňuje dojčenie.

          Ak si na túto tému chcete prečítať viac, prečítajte si naše prechádzajúce odpovede, ktoré vám poskytnú detailnejšie vysvetlenie:

          http://www.mamila.sk/objects/forum/comment.php?id=136

          http://www.mamila.sk/objects/forum/comment.php?id=607

  11. Sisa says:

    Ahoj,
    mam 10 mesacnu dceru, ktoru stale dojcim a zaroven som v 3.mesiaci tehotenstva. Lekar mi odporucal zvyseny prijem vapnika, ale z mlieka mavam traviace problemy, tak by som chcela vediet ci je v poriadku uzivat doplnky – uz v texte spominany vapnik a magnezium aj pocas tehu. Dakujem!

    • Viera Červená says:

      Doplnky s obsahom minerálov, najmä horčíka je skôr vhodné odkonzultovať s gynekológom, z hľadiska užívania týchto prípravkov v tehotenstve. Pri dojčení sa môžu užívať bez problémov. Z hľadiska dojčenia počas tehotenstva je však dobré vedieť, že takáto žena má zmenené aj vstrebávanie a využívanie vápnika aj iných látok zo svojej stravy a preto nepotrebuje robiť žiadne špeciálne výživové opatrenia kvôli dojčeniu počas tehotenstva. Je ideálne konzumovať zdravú vyváženú stravu, ktorá je výživovo bohatá a to plne postačuje pokryť potreby plodu, dojčeného dieťaťa aj matky. Oficiálne stanovisko o. z. Mamily – združenia odborne zastrešujúceho poradkyne pri dojčení po dôkladnom preštudovaní tejto problematiky a odkonzultovaní získaných poznatkov s poprednými svetovo uznávanými odborníkmi v tejto oblasti si môžete prečítať tu https://sites.google.com/site/blogodojceni/mozem-dojcit-v-tehotenstve

  12. jitka1984 says:

    Dobry den, mam 9mesacnu dcerku, popri beznej tuhej strave este dojcime, samozrejme aj v noci – stale rovnako casto, ale prvu menstruaciu po porode som dostala, ked mala dcerka takmer 5 mesiacov, odvtedy celkovo 3x po 28 dnoch, chcem sa preto opytat, ci je normalne, ze teraz mi meska uz viac ako dva tyzdne, prisom dojcim v podstate menej a menej…okrem noci, to je aj 5x za noc… teh.test bol negat, resp. neviem, ci by potvrdil teh., keby bolo mimomaternicove… moze to byt jedna z pricin?
    dakujem.
    jitka

  13. Lucia says:

    Ahojte, chcela by som sa vas opytat…som 5 tyzdnov po porode a uz som aj prestala krvacat, v podstate som bola cista a teraz som opat zacala dost krvacat a teraz neviem ci to je uz menstruacia alebo sa opat cistim. Vedeli by ste mi v tomto poradit??
    Dakujem Lucia

  14. Michaela says:

    Ahoj annagsk
    Uz asi tyzden drobcek (5 mesiacov )odmieta prsnik. Prisaje sa na par sekund, potom place, rozhadzuje rukami, nohami potom sa znova prisaje a tak to ide dookola… Menstruaciu som este nemala,ale citim toto obdobie boles podbruska ako pred menstruaciou. Moze to mat suvis?
    Dakujem za tieto clanky. Uy som sa pomalicky zacala dostavat do depresie z toho ze maly ma odmieta, ale teraz budem “bojovat” aby sme dojcili aspon 5 rokov:-) Dufam, ze toto obdobie je prechodne a ze nie je velmi hladny.

    • annagsk says:

      Ahoj Miška, áno, môže to mať súvis i s cyklom či iným hormonálnym výkyvom. Pozerala som dotazník. Malý reaguje na tok mliečka.

      Príčinou môže byť pravidelné dojčenie – oddiaľovanie dojčenia – prečo papá každé 3 hodiny? Skôr by nechcel? Ak ide bábätko po 3 hodinách na prsník, môže byť až príliš hladné, pije nepokojne, čo sa o to viac prejaví grckaním. Prsník môže byť príliš naliaty, bábätku sa pije o to horšie….

      V tejto chvíli už môže reagovať na pomalší tok mliečka. Nevidím ho dojčiť, no pozná cumeľ, jeho prisatie nemusí byť ideálne. Preto mu treba pomôcť čo najlepším prisatím a stláčaním prsníka, aby mal tok mliečka rýchly a plynulý. Malý by si druhý prsník pri jednom dojčení nevzal? V noci môže byť situácia iná, lebo sa jednak tvorí viac mliečka, hladina prolaktínu je v noci prirodzene vyššia, jednak preto, lebo bábo je ospalé a nevládze reagovať tak ostro ako keď je bdelé.

      Pokiaľ dodržíš dojčenie na požiadanie , teda možno častejšie dojčenie, možno obidva prsníky, bude to len prechodný jav. Keďže si už začala s príkrmami, stolica je už skreslená nimi, už to pekná praženička nikdy nebude. :-).

      Pri príkrmoch si treba uvedomiť, že ich kalorická hodnota môže byť nižšia než materské mlieko. Preto by počet dojčení nemal klesnúť, príkrm by ho nemal nahradiť. Mal by len dopĺňať dojčenie. Aby si to ešte viac umocnila, môžeš mu do príkrmu pridávať svoje mliečko, ktoré si odsala tesne po dojčení. Je to vysoko kalorické mliečko, ktoré dodá bábätku veľa tuku. No ak budeš dôkladne využívať stláčanie prsníka pri dojčení, zrejme ho veľa neodstrekneš, možno len lyžičku – dve. Nevadí, aj to je fajn. (správne stláčanie prsníka plne nahrádza odsávanie po dojčení)

      Prečo by si nemala dlhodobo dojčiť? Môžeš, veľmi sa teším :-). Ideálne by bolo vzdať sa cumľa :-), lebo práve on je často príčina takýchto komplikácií. Cumeľ si máloktorá mamička dáva do súvislosti s problémami pri dojčení, je často stavaný do pozície neškodnej náhrady bradavky. No napr. hryzenie, odmietanie prsníka máva na svedomí práve on.

  15. silvia says:

    Ahoj Katka mám otázku. Dojčím skoro 9 MES. mala som 2 x menzes. Tento mesiac nie. Môže byť takáto nepravideľnosť. Bola som aj na gynekologii a všetko je o.k. Nemáš s tým prosím skúsenosti?
    ďakujem

    • annagsk says:

      Ahoj Silvia, laktácia je súhra rôznych hormónov, ktoré ovplyvňujú i mesačný cyklus a nepravidelnosť môže byť normálna. Ale nemusí, na to je lekár, aby zistil , či v tom nie je i nejaká iná príčina. Najčastejšie tehotenstvo :-). Nič nezistil, to je fajn 🙂

  16. Spätné upozornenie: Boľavé bradavky « dojčenie

Pridaj komentár