Stolica dojčeného bábätka

Zrejme žiadna z nás si pred narodením bábätka nepomyslela, ako bude dôsledne rozoberať kakanie svojho bábätka , že to bude vďačná téma na rozhovor s inými mamičkami, oteckom či babkami …. 🙂

Našťastie, plne dojčené bábätko, ktoré je spokojné a dobre priberá, môže mať stolicu zakaždým inú. Stolica môže byť ako praženička, môže môže byť redšia, hustejšia, môžu v nej byť aj nestrávené biele kúsky, trochu hlienu, môže mať farbu horčice, môže byť zafarbená do hneda i do zelena.

Tesne po narodení bábätko kaká smolku, tmavú, čiernu. Smolka sa v plienke objavuje 2-3 dni. Potom sa začne meniť na prechodnú stolicu. Najneskôr na 4. – 5. deň zvyčajne prichádza krásna oranžová praženička.

Stolicu v pôrodnici personál sleduje, pretože ak bábätko na 4. či 5. deň stále kaká smolku, svedčí to i o tom, že bábätko pije menej mlieka ako by malo. Nie je to automatický dôvod na dokrmovanie. Je to dôvod na to, aby mamička dostala pomoc pri dojčení. Ak sa v nemocnici nikto nenájde, treba volať laktačnú poradkyňu, ktorá príde za mamičkou. Ak sa bábätko bude  dobre prisávať, zrejme začne i veľa piť, bude prsníky dobre stimulovať. Bábätko začne nažlto  kakať i priberať.

V tomto období až do cca 3-6 týždňov by malo bábätko kakať viackrát za deň, minimálne 2-3 krát sa poriadne pokakať. Zvyčajne mamička nájde i viacero menej pošpinených plienočiek. Ak kaká raz za deň, alebo dokonca viac dní nekaká, pravdepodobne prijíma menej mliečka. Vtedy je veľmi dôležité skontrolovať dojčenie, skontaktovať sa s laktačnou poradkyňou, ktorá bude pozorovať dojčenie. Uvidí, ako sa bábätko na prsníku správa, či pije veľa mliečka. Väčšinou stačí upraviť prisatie, dosiahnuť efektívne dojčenie a bábätko začne krásne priberať. Dokrmovanie je posledná voľba. Tu bohužiaľ nastáva často rozpor. Sú lekári, ktorí tolerujú zriedkavé stolice i bez toho, aby videli mamičku dojčiť a zistili, či bábätko pije dosť mliečka. Áno, sú deti, ktoré kakajú už počas prvého mesiaca zriedkavo a dobre prospievajú. Avšak v drvivej väčšine prípadov je to naopak. Potom sa stane, že mamička príde v 3-6 týždňoch do poradne a zistí sa, že bábätko nepriberá, dostane príkaz dať fľašu s umelou výživou a dojčenie je na konci, hoci sa ani poriadne nezačalo.

Staršie bábätko už môže kakať oveľa menej, často kaká len raz za 2-3 dni. Môže mať obdobie, keď kaká viackrát za deň a naopak, môže mať obdobie, keď nekaká aj viac dní, dokonca i týždňov. Nie je až tak zriedkavé , ak bábätko kaká raz za 3-4 týždne. Pokiaľ dobre prospieva, dostatočne ciká, priberá, je to úplne v poriadku.

Konzistencia, vzhľad stolice nám však môže čo to napovedať o dojčení bábätka i bez váženia. Veľa mamičiek má hrôzu z “hnačky” či “hladovej stolice” : riedkej či zelenej stolice viackrát za deň (  viac než cca 6 výdatných stolíc). Stolica stále môže byť v poriadku. Ale opäť – je dôležité posúdiť dojčenie, či je bábätko spokojné a či priberá. Príčinou častých vodových  stolíc môže byť  menší príjem na  tuk bohatého mliečka. Ide o známe  predné a zadné mliečko, ktoré spomínam v článku Kolika, citujem:

Mliečko je stále rovnaké, laktóza – mliečny cukor je obsiahnutý v prednom i zadnom mliečku. No mliečko sedimentuje – rovnako ako iná tekutina, i kravské mlieko – tuk sa usádza po bokoch mliekovodov. Bábo v úvode dojčenia vytiahne ľahké mliečko – teda to známe predné a až potom vytiahne i tuk – zadné mliečko. Je to ako keď pijeme šťavu z pohára slamkou – najskôr vytiahneme ľahšiu časť, husté sa usádza na spodku a stenách pohára, vytiahneme to až v závere. Ak sa mliečka tvorí veľa, bábo vypije to ľahké, zaplní si žalúdok a k zadnému sa nedostane. Alebo takisto pije len ľahké – ak papá hltavo, resp. ak sa vyrušuje alebo má záhu …. a mamička ho pri opätovnom dožadovaní prsníka nepriloží k pôvodnému, ale predčasne hneď k druhému prsníku.  Ak bábo pije viac predného mliečka, to prechádza tráviacim traktom príliš rýchlo, nestíha sa stráviť dobre, nestrávená laktóza naberá v tenkom čreve veľa vody – stolica je riedka, dráždi črevo, v hrubom čreve sa laktóza rozkladá na plyny, ktoré spôsobujú záhu, plynatosť, koliky, zelenú hlienovitú stolicu, niekedy až krvavú …

Úpravou dojčenia sa stav upraví už v priebehu niekoľkých hodín.  Preto sa napr.  zelená stolica objavuje napr. ráno či doobedu, keď bábätko pije mliečko z preplnených prsníkov. Nejde teda o chybu mliečka, mliečko nie je slabé,  ide o chyby v dojčení, ktoré sa dajú jednoducho vyriešiť.

Ďalším dôvodom zelenej, riedkej a častej stolice môže byť potravinová alergia z alergénov, ktoré prechádzajú do mliečka zo stravy mamičky. Väčšinou ide o alergény kravskej bielkoviny. Viac spomínam v článku o Strave dojčiacej mamičky.  Niekedy sa môžu tieto príčiny i vzájomne prelínať. Farbu stolice často zafarbujú do zelena i čaje, železo, ktoré užíva bábätko, spôsobuje tmavú až čiernu stolicu.

Plne dojčené bábätko na rozdiel od bábätka na umelej výžive len zriedkavo ochorie na infekčnú bakteriálnu či vírusovú hnačku. Je to preto, lebo materské mliečko obsahuje látky, ktoré baktérie a vírusy ničia. Ak bábätko pozná iba prsník, nemá cumeľ, fľašu , riziko infekcie je mizivé. Ak má hnačku mamička, len málokedy sa infekcia prenesie zo zažívacieho traktu do mliečka. To zostáva väčšinou bez choroboplodných zárodkov. Skôr nakazí bábätko vďaka úzkemu kontaktu, rukami, slinami už počas inkubačnej doby. Keďže v materskom mliečku bábätko vtedy prijíma i protilátky proti mikroorganizmom, ktoré mamičke ochorenie vyvolali, infekcia sa u neho neprejaví alebo má len mierny priebeh. Ak sa predsa len infekcia potvrdí, stačí pokračovať v plnom dojčení. Mliečko obsahuje i probiotiká, ktoré mu rýchlo upravia črevnú flóru . Samozrejme, pokiaľ je nutná rehydratácia, okrem dojčenia sa dieťatku podáva i rehydratačný roztok a môže sa pomôcť i probiotikami . V takejto situácii  je potrebný lekár, ktorý vylúči iné príčiny hnačky.

Od začiatku prikrmovania sa stolica bábätka výrazne mení. Vždy bude ovplyvnená tým, čo bábätko v ten deň jedlo, či bol vyšší podiel mliečka alebo tuhej stravy. Každé bábätko sa inak vysporadúva s trávením nových jedál, jeden deň môže mať stolicu redšiu, inokedy hustejšiu. Vždy je treba brať do úvahy jeho spokojnosť, ako priberá, ako sa cíti.

Na okraj: stolicu kontrolujeme pri dennom svetle, lebo umelé svetlo z lampy môže jej farbu zmeniť na zeleno. 🙂

84 Responses to Stolica dojčeného bábätka

  1. Anonym says:

    dobri den chcem s opitat mame 2tizdnoveho chlapceka prvi tizden kakal kazdy den zltu stolicu ako horcica aledruhy tyzden kaka malicko skoro nic bojime sa co stym ? krmim e ho nutrilonom ha 1 vlastne mlieko skoro nieje porade mi prosim.

  2. Lenka says:

    Dobrý deň Annag, všade sa píše o správnom priberaní. Môj trojmesačný synček pribral od pôrodu 2 kg. Z pôvodnej váhy 3100 má teraz 5110 g. Už takmer tretí týždeň mu váha ale nerastie. Tiež má zelenú stolicu. Doktorka mi povedala, že je drobný a či ho dojčím minimálne 6 krát. Dojčím možno aj osem krát denne. Čo ma ale znepokojuje je stagnujúca váha. Nožičky aj ručičky má chudšie ako iné bábätká v jeho veku. Mlieka si myslím mám dostatok, akurát niekedy je počas dojčenia nepozorný, obzerá sa po okolí. V noci veľmi dobre spí. Nemá problém spinkať aj osem hodín. Mám ho po šiestich hodinách budiť aby sa napapal?

  3. Anonym says:

    Dobrý deň, chcem sa informovať…. ide o dcérku ma mesiac a pol a dnes večer mala stolicu po 5-tich dňoch, jej farba bola horčicová no konzistenciou mi pripomínala smolku je to v poriadku? Plienku ma vždy pekne pocikanú takže s tým problém nieje, je plne kojená a pije aj feniklový čajík sem tam. Bruško zvykne mať mäkké – koliky nemáva to by pravdepodobne dosť plakala. ďakujem vopred za odpoveď.

  4. Zolo says:

    Ahojte. Volam sa Zolo. Máme 2,5 mesačnú dcérku, ktorá má stolicu každých 8 až 9 dní. Niekto vraví, že to neni v poriadku, lekári hovoria, že nevadí. My sme z toho zúfalí. Plno je dojčená, je pravda, že pekne priberá a občas večer máva koliku. Lekári tvrdia, že maminka má ľahko stráviteľné mlieko zato nemá dcérka častejšie stolicu. Má z Vás niekto podobný problém? Vie niekto niečo poradiť? Žiadny čaj sme jej ešte nedali, jedine infacol sirup a probiotické kvapky sme začali cca týždeň. Niekto hovorí, že harmančekový čaj by bolo vhodné? Koľko jej dať? Ďakujem za radu.

    • Janka Mich says:

      Kludne sa vam moze stat, ze ked bude mat 5 mesiacov, ze stolicu bude mat raz za mesiac. Aj to je normalne, pokial dobre papa a cika. MM je velmi lahko stravitelne a niektore deticky ho jednoducho stravia skoro cele.

  5. Denisa says:

    Dobry den.chcela by som sa opytat mam 5 mesacneho synceka,je plne dojceny,velmi casto kakal a teraz sa to nejak ustalilo ale neustale mame problemy s nafukovanim.predtym plakaval teraz uz ostalo len krutenie sa na prsniku.ale viem ze su to vetry.ked mu obcas dam hadicku dost to vystrekne.neviem co mu to moze sposobovat co robim zle …mam pocit zemozno dojcenie…ze nedojcim spravne a to mu robi tie plyny.a mozno sa aj nevie vykakat preto.je normalne aby tak velke babo estw stale trpelo na brusko?zo zaciatku to bol brutal.ale zvladli sme to na prsniku bol nonstop.teraz uz je to lepsie.ale nemame rezim kojim ho na poziadanie.ma cwz 8 kg.nemoze sa prejedat a to mu tam kysne a robi plyny?boli sme na gastre a tam mi vravela dr.ze po 2 hod.co sme boli nalacno ma este 60ml v brusku.
    Dakujem.;)

    • Janka Mich says:

      Odporucam spravne polohovanie, vela pohybu a velmi caste dojcenie. Tou polohou mam na mysli dojcit radsej vertikalne – t.j. dajte si dietatko pri dojceni obkrocmo okolo vas, bruskom na brusko. V tejto polohe sa mliecko pekne pada dole do bruska, pripadne vzduch zostava hore a zaroven sa tu hned velmi dobre uvolnuje crievka.
      Vela pohybu umoznite predovsetkym nosenim v ergonomickych nosicoch.

  6. Andrea says:

    Ahoj annag,
    chcela by som poprosit o radu. Moj syn (3 mes.) uz vyse mesiaca ma zriedkavu (4 dni), no tekutu stolicu. Zo zaciatku isla z neho zlta pena, teraz zlta tekutina bez hrudiek. Doktorka si mysli, zeby mohol mat laktozovu intoleranciu. Zakazala mi jest mliecne vyrobky, ale on ma aj tak rovnaku stolicu. Dojcim zvacsa kazde dve hodiny, v noci tri. Vzdy vystriedam prsnik. Inak byva kludny, len pri kakani si poplace.
    Velmi pekne dakujem.
    Andrea

  7. hanka says:

    Dobry den,
    Tiez by som sa rada spytala k tejto teme. Moja 6 mesacna dcerka ma uz par dni hnacku. Je kysleho zapachu a s bielymi gulickami tuku, zltej az zlto-zelenej farby. Neviem presne posudit, ci v nej ma aj hlieny, ale zda sa mi ze trosku ano.
    Materske mliecko dostavame od viacerych darkyn, preto ma po precitani tohto clanku napadlo, ci nie hnacka nie je sposobena tym ze si napr. odsavaju len predne mlieko. Inak sa mi zda v poriadku, pribera normalne. Dakujem.

  8. Julia says:

    Ahoj Annag,
    rada by som sa u Teba informovala a poradila ohladom kakania našej už skoro trojtýždnovej dcerky.. V nemocnici sme mali ešte stolicu žltu a aj prvý týžden, ale teraz je to asi už týžden a máme zelenu stolicu… a veru nieje toho moc v tej plienke.. niekedy je taká hlienovitá… vieš mi prosím Ta poradiť čo za tým môže byť? je pravda že trošku hltavo papá ale snažim sa to zmierniť stláčanim prsnika a tiež meniť polohy.. bojim sa či dobre priberáme.. na poradni sme ešte neboli.. kojim na požiadanie malinkej… niekedy každe dve hodinky ale aj menej… tak dakujem už vopred za rady..

    • Viera Červená says:

      Farba stolice v prípade, že dieťa je výlučne dojčené, dobre priberá, prospieva a je pri dojčení spokojné, nie je niečo, čo treba riešiť. Rovnako hlien môže byť normálnou súčasťou stolice dieťaťa, ktoré je stále dojčené. Ak sa dieťa dojčí, je spokojné, dobre priberá a nemá žiadne iné problémy, pravdepodobne je zbytočné sa týmto ďalej zaoberať. To znamená, že zo všetkého najviac by v tejto situácii pomohlo pozrieť sa na to, ako vyzerá dojčenie. Skontaktujte sa prosím s poradkyňou pri dojčení (http://www.mamila.sk/pre-matky/poradkyne-pri-dojceni/) a pozrite sa, ako vyzerá dojčenie, poradkyňa posúdi, ako výdatne bábätko pije pri dojčení.

  9. Anonym says:

    Dobry den, dakujem za clanky. Velmi napomocny blog… casto tu hladam pomoc. Mam na Vas otazku. Mam 5 tyzdnovu dcerku. Kaka ako pisete, vacsinou zlte a redsie. Ale zda sa mi ze prilis casto. Niekedy aj 5 az 6krat za den. Je to normalne? Nebadam zatial na nej ziadne problemy, okrem toho ze nas sem tam trapia bolesti bruska po kojeni … ale aj to sa uz lepsi… Dalsia vec, niekedy je nervoznejsia a pyta si jest aj kazdu pol hodinku… snazim sa ju nejako zabavit aby vydrzala aspon hodku a pol ale nie vzdy to vyjde. Mam potom strach ze ju boli brusko lebo nestiha travit. Je na to nejaky recept, moze sa kojit tak casto?

    Dakujem za odpoved,

    Lenka

  10. Anonym says:

    Dobry vecer!
    neviem, ci pisem spravne este sem, kedze moje dieta ma uz dva roky.. ale kedze je stale dojcene, mozno ano.
    Chcela by som vas poprosit o radu. Mala ma uz skoro dva mesiace hlien v stolici. Zda sa, ze to zacalo raz po redsej stolici a odvtedy sa to s nami taha. isty cas ho bolo v stolici velmi vela, tak mi pediatricka naordinovala probiotika. Hlien sa sice vytratil, ale iba na dobu, kym ich uzivala. Akonahle sme raz vynechali davku (bud som zabudla, ale uz som ich chcela vysadit), hlien sa vratil. A potom sme aj pri kryti probiotika dostali silnu hnacku. Odvtedy uplynuli uz skoro dva tyzdne, stolica sa dostava pomaly do normalu (kedze po hnacke nasledovala zapcha) a zas sa v nej zacina vyskytovat hlien.
    Pediatricka navrhuje urobit testy na potravinovu alergiu. Chcela by som vas poprosit o vas nazor.. Mala je sice dvojrocna a samozrejme, ze na prikrmoch, ale “gro” jej stravy aj tak tvori MM. je teda hlien v stolici v tomto veku este “normalny”. Aky problem by sa za tym teoreticky mohol skryvat?
    dakujem

    • Viera Červená says:

      Hlien môže byť normálnou súčasťou dieťaťa, ktoré je stále dojčené. Ak sa dieťa dojčí, je spokojné, dobre priberá a nemá žiadne iné problémy, pravdepodobne je zbytočné sa týmto ďalej zaoberať.

      • Anonym says:

        Dakujem! Rada si necham od vas poradit!
        Tiez sa mi zdalo zbytocne stresovat malu niekolkonasobnymi odbermi krvi.

  11. Nel says:

    Ahoj Annag,

    po všetkom čo sme si prešli, môj problém sa myslím týka viac trávenia bábätka ako samotného kojenia, no možno mi nejako poradíš. Dcérka sa narodila predčasne v 35.týždni. V nemocnici sme boli 3 týždne,kde som si odstriekavala mlieko a kŕmili ju fľaškou keďže mala silnú žltačku a stále spinkala. Po pôrode sa hneď prisala a tiež kým nedostala žltačku, bola kojená. Potom jej moje mliečo podávali doslova nasilu fľaštičkou, lebo inak by sa od únavy ani neprisala. Po príchode domov sa znova pekne chytila a výhradne ju dojčím. Dnes má 4,5 mesiaca. Do 3 mesiacov mala príšerné koliky. Prečítala som mnoho skúseností iných mamičiek – bolo to strašné. Plakala deň-noc, neodchádzali jej ani vetry ani stolica. V pôrodnici ešte kakala normálne no po príchode domov nastali problémy. Prvá stolica po 7 dňoch, potom začali večerné koliky, neskôr sa začali stupňovať aj cez deň. Napokon sme ani nikam nechodili, ani do kočíka, ani na prechádzky, len v šatke bolo o trochu lepšie…o trochu…
    Celý čas sme fungovali na rektálnej rúrke. To bola jediná vec ktorá aspon trušku pomohla. dávali sme ju aj 10x za deň, vnoci, stále. Prešli sme všetky možné vyšetrenia. Diagnóza – kolika, meteorizmus. Dali nám rúrku. Že ju nemáme nechať trpieť. A veru, ani sme neriešili či jej ju dať aelbo nie, lebo tak plakala, že som s ňou plakala aj ja…vždy keď som dávala rúrku. nechápala som prečo jej to nejde. Po 3 mesiacoch koliky prestali, no bábatko nekakalo. Naučila sa akurát prdkať. Prestali sme dávať rúrku a čakali sme čo bude. No po 12 dňoch nekakania zas plače, zvíjanie sa, tak sme dali rúrku a – s námahou dčérka vytlačila stolicu, ktorá bola hustá ako kaša. A že dojčené deti nemajú zápchu. No ja som videla že ona to jednoducho pre tú konzistenciu nevládze vytlačiť. Potom mi jedna známa sestra poradila Duphalac. Po jeho užívaní sa to zlepšilo. Kaká síce stále každý 4-7 deň normálnu praženičkovú stolicu…ale kaká….Stále neviem ako by som jej pomohla aby kakanie nemuselo byť stále spájané s rúrkou alebo umelým laxatívom, no iné riešenie som zatiaľ nenašla. Myslím že som vyskúšala čo sa stravovania týka už všetko, pijem dosť tekutín – no akoby to ani nemalo na ňu vplyv…. Ak máš podobnú skúsenosť a vieš poradiť, prosím poraď. Ďakujem.

Pridaj komentár