Prečo dojčené bábätko nepotrebuje čaj

Materské  mliečko obsahuje 87% vody. Bábätko plne dojčené na požiadanie iné tekutiny nepotrebuje. Nepotrebuje teda piť ani čajík, ani prevarenú vodu. Mliečko uhasí bábätku smäd a zároveň mu dodá potrebnú energiu. Napriek tomu mýtus o tom, že bábätko potrebuje čaj, v našej spoločnosti pretrváva. Dokonca i mnoho lekárov mamičkám čaj odporúča.

Mamičky ho podávajú väčšinou v nádeji, že im bude bábätko lepšie spinkať, že bude mať spokojnejšie bruško. Niet divu, pretože denne sa na nás z novín,  časopisov, v lekárňach, z násteniek v čakárni u pediatrov valí jedna reklama na čaj za  za druhou . Pritom pravda je presne opačná.

Aké riziká sa s podávaním čaju či iných tekutín spájajú?

  • bylinkové či ovocné čaje zvyšujú riziko negatívnych reakcií na organizmus bábätka. Bábätko nie je malý dospelý. Má nezrelý organizmus, nemá vyvinutý imunitný systém. Práve čaj môže spôsobiť zhoršenie tráviacich problémov dieťatka.  Citujem z článku o Pitnom režime detí:
  • Čaje sa dojčatám a batoľatám neodporúča podávať vôbec. Čaje sú drogy, ktoré majú na ľudský organizmus rôzne účinky, väčšinou sa ani nevie, na základe akých mechanizmov fungujú. Organizmus malého človiečika je oveľa zraniteľnejší, pôsobenie jednotlivých zložiek môže byť úplne iné, výraznejšie než u dospelých. Čaj obsahuje taníny a iné zložky, ktoré na seba viažu minerály, vrátane železa, ich dostupnosť  sa tým pre dieťa znižuje . Patria sem i bylinkové čaje , i známy harmančekový

  • cukor, ktorý sa do čajov pridáva, môže takisto spôsobiť problémy, či už z hľadiska budúcnosti – zvyšuje riziko obezity , problémov pri prikrmovaní a následnom neprosipevaní. Ale takisto i počas podávania. Deti na výlučne mliečnej potrave by nemali prijímať iné cukry okrem laktózy (laktóza je zložený cukor, rozkladá sa na glukózu a galaktózu). Deti, ktoré prijímajú iné cukry, ako napr. sacharózu, fruktózu môžu trpieť na závažné hnačkovité ochorenia v dôsledku poruchy trávenia. Čaj bábätká dychtivo pijú preto, lebo majú vrodenú preferenciu sladkej chuti., je sladký, chutí im. No nadmerný príjem tekutín zaťažuje obličky. A práve čaj často núti bábätko piť čoraz viac, pretože sladené nápoje vyvolávajú pocit smädu a hladu.
  • podávanie čaju či iných tekutín je svojím spôsobom forma dokrmovania dieťatka. No na rozdiel od dokrmovania mliekom , bábätko dostáva len tekutiny bez nutričnej hodnoty. Na diskusných fórach sa občas objavia mamičky, ktoré riešia neprospievanie svojich detí:  “Malého dojčím, ale je lenivý ťahať. Po kojení mu dám aj 50-100ml čajíku, ten má rád. Chodíme po vyšetreniach, nevedia čo malému je, málo priberá a je stále uplakaný”.  Takouto kombináciou dokáže nechtiac mamička zmiasť i skúsených lekárov . Bábätko ciká, trochu i kaká, ale zle prospieva. Jasné , lebo bábätko síce prijíma dosť tekutín, no neprijíma takmer žiadne živiny. To sa negatívne odráža na jeho zdraví.
  • ak podávame bábätku iné tekutiny mimo prsníka, laktácia sa tlmí. Pretože bábätko si zaplní bruško tekutinou, nehlási sa na hlad. Na prsníky sa dostáva oneskorene. Prsníky miesto toho, aby tvorili nové mliečko, stoja plné a nevyprázdnené, zvyšuje sa v nich hladina inhibítora, ktorý laktáciu tlmí.

Aké sú najčastejšie dôvody , prečo sa čaje nesprávne odporúčajú:

Niektorí lekári sa držia striktne rastových tabuliek. Ak bábätko príliš dobre priberá, kážu mamičkám podávať na oklamanie prevarenú vodu či čaj. Už len výraz “na oklamanie” naznačujú, že ide o konanie proti nášmu materinskému inštinktu. Je normálne klamať pár dňové bábätko?  Dieťa nesmie držať diétu, ak priberá veľa, je potrebné zistiť, či príčina nie je v nejakom napr. metabolickom ochorení. Aj obezita u staršieho dieťaťa sa predsa nerieši diétou, len úpravou jedálnička. Keďže plne dojčené bábätko pije perfektné mliečko, môže ho piť veľa a na jeho zdraví sa to negatívne nepodpíše. Zvyčajne sa jeho prudký rast spomalí po druhom polroku a niekedy v prvom – druhom roku sa s rovesníkmi vyrovná. Riziko, že bude v budúcnosti obézne je dokázateľne nižšie.

Ďalším dôvodom odporúčaní na čaj či iné tekutiny je reflux bábätka. Podávaním čaju chce lekár dosiahnuť zníženie frekvencie dojčení. Tým sa však popiera podstata dojčenie – papať na požiadanie. Ak bábätko grcká a prsník hľadá, môže sa i naďalej dojčiť tak často ako chce. Krásne sa dá situácia vyriešiť napr. dojčením na prsníku, na ktorom sa bábätko naposledy dojčilo. Alebo technikou, pri ktorej sa tok mliečka priškrtí. Slabučký tok mliečka spolu so slinami pomáhajú bábätkám spláchnuť záhu , bábätko je napokon spokojnejšie. Naopak, už len samotný spôsob podávania iných tekutín prejavy refluxu zhoršuje. Bábätko totiž prijíma oveľa viac vzduchu než pri správnom dojčení .

Kolika bábätka tiež vedie mamičky k zúfalým činom. Pri kolike , ktorá je daná nesprávnym spôsobom dojčenia – teda tým, že bábätko z nejakej príčiny nedopíja prsníky, čaje situáciu výrazne zhoršujú. Koliku v takomto prípade spôsobuje pokazené trávenie. Látky, alergény, ktoré čaje obsahujú  , nedokáže podráždené črievko dobre spracovať . Objavujú sa alergické reakcie, pri ktorých bábätko trpí viac než doteraz.

Úplne nepochopiteľný dôvod je horúce počasie. Aj deti v tropických podnebných pásmach prijímajú dosť tekutín dojčením. Naše deti skutočne iné tekutiny nepotrebujú. Ani na prechádzke v rozhorúčenom meste, ani pri ceste v aute. Stačí bábätko dojčiť častejšie než zvyčajne. Práve v lete je riziko alimentárnych ochorení vysoké. Dojčením prijíma bábätko čisté mliečko i na miestach, kde sa hygiena dodržať nedá. To isté platí i pri hre na detských ihriskách či detských kútikoch.

Ak má hoci i dobre prospievajúce bábätko tráviace problémy, je vždy potrebné posúdiť dojčenie. Úpravou dojčenia sa dajú väčšinou veľmi dobre eliminovať. Často stačí upraviť prisatie, polohu pri dojčení, naučiť mamičku i bábätko ako dopíjať prsník až “do dna”.   Lekári u nás riešia následky, my laktačné poradkyne sa snažíme riešiť príčiny tráviacich problémov. 🙂

42 Responses to Prečo dojčené bábätko nepotrebuje čaj

  1. Robertovady says:

    cheap erectile dysfunction pills online erectile dysfunction remedies over counter

  2. janka says:

    mam 10 dnoveho chlapceka nekojim ho je na umelej vyzive.Neviem ci mu mam davat cajik alebo len vodu lucku ,kaká pekne len mame problem s kolikou.neviem co mam robit.

    • Anonym says:

      nesiem sice expert 🙂 ale pochybujem ze by mu voda pomohla na koliku skus sa v lekarni opytat na nejake kvapky alebo feniklovy caj ale ten tiez moze aj zapekat ako u koho. moje kamaratky si chvalili antikolikove flase DR. Brown sa volaju. vela stastia prajem 🙂

    • Anonym says:

      Janka a nechces skúsiť zavolat k sebe laktacnu poradkynu? Na mamila.sk nájdes vi svojom meste pomoc, ktorá je neocenitelna. Aj ja som tuto pomoc vyhladala a veľa som sa dozvedela a naučila, žiaden stres, len láskava pomoc ako správne dojcit, aby to prinášalo ovocie 🙂
      Určite poradí.
      Co zafungovalo na koliku nám: kúpať ho v teplej vodičke a každý den mu masiroval partner bruško vo vode, mal ho vlastne bruškom dole na lakti a od spodu sme ho masirovali…..do trosky marhuloveho oleja Salos som dala kvapocku feniklovej silice a večer po kupAni jemna masáž v smere hodinivych ruciciek okolo pupka……nosila som ho vo zvislej polohe opreteho o seba, jemne som ho natriasala, lebo ked chodis, tak sa mu masiruju črievka……snáď som aspon trosku pomohla.
      Skús tu stránku mamila.sk
      Drz sa.

    • radka says:

      feniklovy caj a pupik 🙂 to by malo pomoct.

  3. Anonym says:

    každý živí cicavec ktorí saje mlieko materinské nepije vodu ani čaj a to je prírodný proces..začnú až vtedy ked príde čas…u zvierat pravdaže okrem čaju hehe 😀

  4. Slávka says:

    Bohužiaľ s týmto článkom nemôžem súhlasiť. Moja malá má 4 mesiace začala som jej dávať čajík hneď po prvom týždni. Bola som upozornená, že obsahuje veľa cukru, tak som prešla na čistú kojeneckú vodu. Chcem tým povedať, že malá bola nakŕmená a stále plakala. Keď som jej ponúkla znova mliečko, odmietla a plakala ďalej. Utíšila sa až vtedy, keď som jej dala vodičku. V podstate mi je smädná po každom nakŕmení.Takže nemôže byť pravdou, že mlieko stačí. Napriek tomu prospieva výborne a za prvé tri mesiace mi pribrala zakaždým aspoň kilo.

    • Slávka says:

      Zabudla som upozorniť, je kŕmená materským mliekom. Priamo ju nekojím, nedokázala sa mi poriadne prisať, mám totiž veľmi ploché bradavky, stále ďasienkami hrýzla bradavku (asi aby sa jej nevyšmykla z pusy), až mi ju takmer odtrhla, tá následne hnisala a krvácala, kojenie bolo trápenie pre obe, tak som prešla na odsávanie a kŕmenie z fľašky, ale je výhradne na materskom mliečku.

  5. stana says:

    Ahoj ja by som sa tiez chcela opytat nieco kedze si laktacna poradkyna tak dufam mi poradis 🙂 mam 8 tyzdnove babatko a mame problem s prisavanim a celkovo s krmenim….. zatial som mu flasku nedavala ani dudel nechce… je krmeny na poziadanie kedy si vypyta vtedy ma ale nikdy sa neprisaje poriadne vzdy sa vykruca pri jedeni natahuje hltavo pije mne to pride ako keby stale kakal aj grcka velmi casto skoro po kazdom jedle niekedy aj pocas krmenia…. vzdy nabere vela vzduchu a potom ho boli brusko a kazdy vecer je aj dve hodiny na prsniku pokial zaspi, myslis ze mam slabe mlieko? 😦 cez den nechce skoro vobec spavat ale v noci vydrzi aj 7-8 hodin spat

    • Viera Červená says:

      Takéto správanie by mohlo naznačovať na reakciu bábätka na tok mlieka. Tak, ako každej matke, aj Vám sa tvorí mlieko presne šité na mieru Vášmu bábätku. To, čo potrebujete v tejto situácii urobiť, je kontaktovať poradkyňu pri dojčení (zoznam je na http://www.mamila.sk) a pri osobnom stretnutí sa pozrieť na to, ako možno pracovať na prisávaní bábätka a ako zabezpečiť, aby sa bábätko mohlo pri dojčení výdatne napiť.
      Prečítajte si tiež túto odpoveď z poradne o. z. MAMILA http://www.mamila.sk/objects/forum/comment.php?id=105

  6. elmaras says:

    ahoj, aký je tvoj názor na mixnuté príkrmy (napr.: ovocie, zelenina) s materským mliekom? mimochodom ďakujem za článok – aj ja bojujem s okolím a niektorými rozdielnymi názormi, ako podávať dieťaťu čaj, al. vodu. Hlavne so svokrou, s mamou, tetou.. je to niekedy ťažké, keď na mňa hľadia s nepochopením, akoby si mysleli, že si zle vychovávam malú a o to viac sa mi majú potrebu miešať do výchovy. Niekedy je to boj ale je to moja dcéra, tak si presadím svoje.

    • Viera Červená says:

      Annag na tieto stránky nechodí, tak skúsim ja – problematika príkrmov je veľmi široká, množstvo odpovedí na túto tému je možné nájsť v poradni o. z. MAMILA (www.mamila.sk), za všetky uvediem najmä túto odpoveď http://www.mamila.sk/objects/forum/comment.php?id=111
      Cieľom príkrmov je pridať k dojčeniu – k materskému mlieku – inú tuhú stravu, nemliečnu a pritom zachovať dojčenie tak ako prebiehalo doposiaľ. Cieľom zavádzania príkrmov nie je nakŕmiť a napojiť dieťa mimo prsníka, cieľom je dojčiť tak, ako sa dojčilo doposiaľ (nenahrádzať dojčenia jedlom) a k tomu dieťa zoznamovať s jedlom, naučiť ho jesť a piť, bez ohľadu na to, koľko skutočne zje a vypije mimo prsník. Ak bude dieťa dobre výdatne dojčené, bude aj naďalej priberať (a ak nie, treba kontaktovať poradkyňu pri dojčení a riešiť dojčenie, nie prikrmovanie) a postupne (prikrmovanie je dlhodobý proces, ktorý WHO definuje od cca 6. mesiacov do 2. rokov – máme teda na to rok a pol čas) dieťa počas procesu prikrmovania je väčšie množstvá jedla. Toto však rozhodne nenastáva v začiatkoch prikrmovaniakeď dieťa reálne zje len pár lyžičiek. Toto je to, prečo si mnohé mamičky si myslia, že dieťa lepšie nalákajú na príkrmy, ak ich zmiešajú s materským mliekom. Okrem toho, že to zbytočne zaťažuje (je potrebné si na to materské mlieko odstriekať alebo odsať – mnohé mamičky tu zistia, že sa im nedarí odsať takmer nič alebo len malé množstvo a zbytočne ich to falošne zneistí ich to v otázke dostatočnej tvorby materského mlieka), ak sa navyše materské mlieko s príkrmom prevarí, stráca množstvo svojich cenných vlastností a hlavne – nedáva to v celej problematike prikrmovania zmysel. Dieťa by malo materské mlieko získavať tým najjednoduchším a prirodzeným spôsobom – dojčením. Čo sa týka tekutín, tak isto, ako je cieľom dieťa naučiť jesť, tak je dobré ho začať zoznamovať s tekutinami a s tým, že sa pijú tak, ako to robia dospelí – z otvoreného pohárika. Čokoľvek iné (fľaška, cvičné poháriky s mäkkým alebo tvrdým náustkom, sosáčikom, či slamkou) je len obmena fľaše, ktorá zasahuje negatívne do spôsobu, akým sa dieťa prisáva na prsník a aj takto neskôr po pôrode môže spôsobiť problémy s prisatím, bolesť a infekcie bradaviek. Keďže cieľom nie je, aby dieťa skutočne pilo a vypilo nejaké množstvo vody, je možné ho začať učiť rovno z otvoreného pohárika a rovnako ako prikrmovanie toto celé brať ako zábavú, bez ohľadu na výsledok. Dieťa môže piť čistú vodu, pričom to nemusí byť prevarená voda a ani špeciálna dojčenská voda, ak máte doma kvalitnú vodu vo vodovode, ktorá je normálnou pitnou vodou, môže dieťa kľudne piť túto vodu.

  7. Sarahh says:

    ahoj, aký je tvoj názor na mixnuté príkrmy (napr.: ovocie, zelenina) s materským mliekom? mimochodom ďakujem za článok – aj ja bojujem s okolím a niektorými rozdielnymi názormi, ako podávať dieťaťu čaj, al. vodu. Hlavne so svokrou, s mamou, tetou.. je to niekedy ťažké, keď na mňa hľadia s nepochopením, akoby si mysleli, že si zle vychovávam malú a o to viac sa mi majú potrebu miešať do výchovy. Niekedy je to boj 😀 ale je to moja dcéra, tak si presadím svoje.

  8. katarina says:

    chcela by som sa spytat.mam 8 mesacnu dcerku.dojcim ale posledne 3 tyzdne som zacala davat cajik pre novorodencou a mame problemy skolikou a posledne 3 dni mi stale vsetko vyvracia a z nicoho nic pri kojeni sa odtrhne a zacne plakat.ako tu citam nepotrebuje ziadny caj ani vodu myslite ze ked to teraz vynecham a budem iba kojit tak to bude v poriadku alebo sa to uz neoplati.co ak si uz zvykla a bude plakat ze jej ten caj chyba?????dakujem za odpoved.ps;aj ja som chcela iba kojit ale okolie a ludia vas dokazu vela ovplivnit:-(((

    • Viera Červená says:

      Milá Katka, priznám sa, že si nie som celkom istá, či ste sa nepomýlili pri uvedení veku Vášho dievčatka. Ak by išlo o 8-týždňové dievčatko, potom naozaj výlučne dojčené dieťa nepotrebuje žiadne extra tekutiny, viac v tejto odpovedi http://www.mamila.sk/objects/forum/comment.php?id=465. Čaj ani iné prostriedky určené na “koliku” novorodencov nemusia pomôcť, často je totiž príčina správania, ktoré sa popisuje ako kolika inde, viac napr. v tejto odpovedi http://www.mamila.sk/objects/forum/comment.php?id=77.
      Ak ide o 8-mesačné dieťatko, potom je už vo veku, kedy sa učí jesť a piť (do cca 2. rokov) a Vašou úlohou je zoznamovať ju aj s tekutinami. Aké tekutiny na pitie vyberiete je Vaša spotrebiteľská voľba a otázka zdravej výživy. Ak chcete podávať tekutiny tak, aby to neovplyvňovalo dcérkino prisávanie sa k prsníku, po prvé je dôležité ich podávať z otvoreného pohárika, nie z fľaše či z pohára s náustkom (mäkkým, aj tvrdým), slamkou – všetko sú to len varianty fľaše, ktoré negatívne ovplyvňujú schopnosť dieťaťa správne sa prisávať na prsník a správne sať. Po druhé je dôležité pokračovať v dojčení na požiadanie približne v takom systéme, aký ste mali do času, kým sa dcérka nezačala prikrmovať a nezačali ste skúšať podávať tekutiny.

  9. Siska says:

    Mam 5-mesacnu dcerku, ktora este neochutnala ziaden cajik. Je plne dojcena a spokojnucka. Vsetci mi vravia, kedy jej zacnem davat cajik, vodu, prikrmovat….ze je von teplo a ona je smadna…asi si myslia, ze som divna… :-o. Po precitani tychto clankov som sa ale este viac utvrdila, ze ziaden cajik ani vodicku nepotrebuje. Dakujem.

  10. Anonym says:

    Pripajam sa k vyssie uvedenemu clanku a mozem len potvrdit, ze je to tak, ja som po velmi tazkych zaciatkoch, neustalych zapaloch a infekciam dojcila po porade s Katkou – Annag 2 roky. Syn v prvom polroku necajickoval, do roka som skusila cistu vodu “len tak” a nic sa mu neudialo, je z neho zdravy a silny maly chlap. Tiez nebolo lahke presviedcat okolie (rodicov, svokru…), ze cajik on skutocne nepije, ale zvladli sme a sme tu 🙂

  11. rimmel says:

    ja som mojmu nedala caj ci ine tekutiny az do 11mesiaca, iba som kojila hoci casto. Deti to nepotrebuju, ved co je lepsia tekuina, voda ci mliecko? ak je teda mamicka ochotna ci chce z nejakeho dovodu kojit castejsie, ja som chcela koli tomu ze bol maly naordeny predcasne, nemal vytvorene ziadne zasoby vit a mineralov tak aby ich mal co najviac sa da, mala som taky pocit ze naco to mlieko nahradzat vodou ak nemusim? teraz to vidim trosku inak, mozno som reagovala prehnane a bala som sa ale nelutujem 🙂

  12. Dia says:

    Mne dnes povedala doktorka, aby som malej davala vodicku. Tak teraz neviem…

    • annag says:

      Ahoj Dia, bohužiaľ, bežnou praxou je porovnávanie detí dojčených s deťmi na umelej výžive. Je možné, že dieťa na umelej výžive niekedy potrebuje i iné tekutiny. Ale dieťa dojčené na požiadanie ich skutočne nepotrebuje. Aký dôvod lekárka uviedla?

      • Dia says:

        Nepovedala preco. Len sa ma opytala, ci jej davam vodicku. Ja ze nie a ona mi na to povedala, ze by som jej uz mala davat. Dcera ma 8 tyzdnov. Je plne dojcena, mame vela pocikanych plienok, stolicu niekolko krat denne a pekne priberame. Nemyslim, ze by nejako trpela nedostatkom tekutin.
        Hlavne sa bojim toho, ze ked jej budem ponukat flasku s vodou, tak nebude chciet prsnik.
        S podavanim tekutin mam zacat kedy? Az ked zacnem s prvymi prikrmami?

        • annag says:

          Dia, samozrejme, 8 týždňové bábo vodičku nepotrebuje. Dieťa dojčené na požiadanie, ktoré na prsníku skutočne pije, nepotrebuje zvyčajne vodu ani keď je prikrmované pevnou stravou. Iné tekutiny začne možno piť okolo roka, alebo aj oveľa, oveľa neskôr – keď bude zvedavé a bude mať chuť napodobňovať napr. rodičov – naučí sa piť rovno z pohárika, slamkou . Fľašu s cumľom dojčené dieťa nikdy nepotrebuje používať, ako umelá náhrada prsníka je pri dojčení vyslovene nevhodná.

          Podávanie tekutín akýmkoľvek spôsobom by s vysokou pravdepodobnosťou negatívne ovplyvnilo dojčenie a dokonca i prospievanie bábätka. Voda, čaj zaplní bruško , no nezasýti. Môžu sa tým predlžovať intervaly, bábätko prijíma málo optimálnej výživy, málo mliečka. To sa môže odraziť na malých prírastkoch. Ak prsníky v čase podávania tekutín stoja plné a nevyprázdnené , zvyšuje sa v nich hladina inhibítora, ktorý tlmí laktáciu. Tvorba mliečka sa znižuje, bábätko zostáva hladné.

          AK by Tvoje dieťatko trpelo nedostatkom tekutín, trpelo by i nedostatkom výživy. Pretože materské mliečko je pre bábätko dva v jednom : výživa na zasýtenie i tekutina uhasenie smädu. A ak by to tak bolo, potrebovala by si zabezpečiť svojmu bábätku vyšší príjem mliečka, nie vody, čaju či inej tekutiny.

        • terezka says:

          halllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllo je tam niekto?

    • Anonym says:

      ja mam pediatricku a zaroven laktacnu poradkinu a ta mi taktiez vyslovene povedala, ze plne dojcenemu dietatu caj NEDAVAME…

  13. Katka says:

    Ahoj Annag,
    mam 8 tyzdnove dievcatko a asi do 5 tyzdnov som ju dojcila vzdy ked o to poziadala (jemnym placom, prstami v ustach… ) … az raz si takto ziadala kazdu polhodinu v priebehu 3 hodin… stale bola nepokojna plakala z prsnika sa odtrhala s placom… vtedy mi rodicia povedali ze ked sa takto casto dojci ze sa moze v brusku cerstve mliecko zmiesat so skor vypitim a sposobi bolest bruska… tak mi odporucili dat cajik na pretravenie… odvtedy sa to opakuje skoro kazdy vecer… nakrmim mlieckom a potom sa pohrame znova nakrmim a potom uz len place… porad co s tym…
    A este mam jednu otazocku… malu kojim v polohe poleziacky bruskom ku mne.. problem je v tom ze sa mi stava ze pocas kojenia sa precika cez plienku az na oblecenie a aj ked zaspi musim ju prebalit… da sa s tym nieco robit?

    Dakujem za odpoved…

    PS: skoda ze som tento web nenasla skor… vela zaujamavych informacii som tu nasla… Dakujem

  14. iveta says:

    ahojte. ak sa možem pridať aj ja, tak nedajte si baby radiť od nikoho. ja mám skoro 8 mesačnú dcérku a stále ju kojím.

    • Anonym says:

      …prepáč,ale nesúhlasím s tým,že si nemajú dať radiť od nikoho,je to predsa na každej z nás ako s tou radou naložíme …každá rada je na niečo dobrá ….

  15. annagsk says:

    parvitas – určite. Materské mliečko je sterilné, vždy pripravené na podávanie :-). Práve fľaše, cumle, i nápoj v nich je vysoký zdroj rizika infekcie. Preto i toľko detí v Afrike umiera na infekčné hnačky a dehydratáciu. A preto i naše deti, ktoré poznajú fľašu ,oveľa častejšie trpia infekčnými ochoreniami, napriek hygiene, ktorú sa mamičky snažia dodržiavať.

  16. sonice says:

    Milá Annag – Katka, veľmi pekne ďakujem za tento článok. Škoda, že som si ho neprečítala včera. musela som čeliť desiatim vyjeveným ľudom, ktorí nechápali, že nedávam 3,5 mes. dieťaťu čaj – lebo je smädné, ovocie – lebo neskoršie nebude chcieť, jogurt – lebo potrebuje veľa vápniku, grís – aby dobre spalo. Títo ľudia ma evidentne považovali za totálne nemožnú. Už mám všetkých plné zuby, nech si cpú do vlastných detí čo chcú, a mne nech dajú pokoj.
    (Já som pre ostatných asi celkovo čudná, lebo dieťa nosím v šatke – ako indiánka, veď nebude chcieť chodiť, keď sa len nosí, dávam ho kakať do čínskeho nočníka – veď to dieťa nemôže a na to sú predsa jednorázovky, mám pri dieťaťu psa – veď bude alergický, jááj a ešte chcem s ním znakovať – tak to je len pre opice a na čo to, veď sa nebude chcieť naučiť hovoriť.)
    Nemám sílu neustále sa obhajovať a vysvetlovať.

    • annagsk says:

      Sonice, Ty si mama, aj tak si urobíš po svojom. 🙂 Držím palce, aby sa Ti podarilo vychovávať svoje dieťatko podľa svojich predstáv.

    • zuzana says:

      ahoj, citala som tvoj prispevok, som na tom podobne, uz ma unavuje to neustale vysvetlovanie babkam a ostatnym, preco caj a vodu netreba, preco musi byt dieta v aute vo vajicku atd….asi sa to treba naucit ignorovat:))))zuzana

    • harmi says:

      ahoj, tak ja som na tom trosku podobne 🙂 (okrem bezplienkovky a psa) A este ze mala s nami spi v posteli, to mam pocit, ze na Slovensku snad nikto nechape. Ale malokto mi to povie rovno do oci, a pritom viem ze ohovaraju. Nepovedia pretoze som doktorka :-D. Keby vsak niekto prejavil zaujem, tak mu dam odborne podklady, ale jednoduchsie je kritizovat.
      Hlavne milujem argumenty typu, ja som vychovala 3 deti… potom som sa (z lek spravy) dozvedela, ze krmila 2 mesacne dieta omackami!!! A neskor bolo obezne :-/

      • Anonym says:

        naša malá tiež spí s nami v posteli,a každý mi tvrdí že to nieje dobré..Je to naozaj tak?

        • harmi says:

          Ahoj, no najdes vela clankov, ktore tvrdia, ze dieta ma spat v postielke. A bohuzial je to pozostatok zo 70-80tych rokov a stale to zostava v ludoch, pretoze “tak to robila moja matka, tak je to asi spravne” :-(. Vtedy sa propagovala autoritarska (studena) vychova – dieta ma byt samostatne – nechat vyrevat, vsetko malo byt sterilne – dokonca aj feminar povazovali za lepsi (lebo sa dalo zmerat kolko dieta vypije, su v nom vitaminy a mlieko aj flaska boli sterilne, a bradavky sa mali pomaly dezinfikovat pred kojenim 😉 ) aspon to sa zmenilo.
          Co sa tyka literatury: vztahova vychova (dr.sears)- v slovencine rozne clanky,a knihy: Koncept kontinua (J.Liedlof), Maly tyran a Kdyz dite nechce spat (J.Prekopova)… urcite plno dalsich, to len co som citala ja a presvedcilo ma to.
          Podstata vsetkecho: dietatu plnis okamzite vsetky fyziologicke potreby, a blizkostou poskytujes pocit bezpecia. Dieta tak dostava to, co potrebuje a moze sa spokojne vyvijat. Takze sa skor osamostatni a potom nevisi na matke niekolko rokov. Taketo deti su vyrovnanejsie, kludnejsie, samostatnejsie a odvaznejsie. Ak chces, napis na harmi@post.sk a poslem Ti tie clanky.

    • terezka says:

      odpisete mi prosim vas na tuto otazku?mozem davat cajik hipp malemu 2 a pol mesacnemu babatku cajiik?diky za odpoved dakujem boze

      • Martina says:

        Ahoj, také malé bábätko čajík ešte nepotrebuje. Jeho podávanie by mohlo negatívne ovplyvniť dojčenie i prospievanie bábätka. Čaj zaplní bruško , no nezasýti ho.

      • annag says:

        terezka, dieťa , a je jedno či je dojčené alebo je na umelej výžive, by malo papať len mlieko. Čaj zbytočne zaplní bruško prázdnou tekutinou, ktorá mu neposkytuje žiadnu výživu. Mohlo by sa to ľahko prejaviť na slabých prírastkoch na váhe. Okrem toho sa tým zbytočne zvyšuje riziko alergií a nežiaducich reakcií, nadmerný prísun tekutín zase môže zaťažovať obličky …. – aspoň do ukončeného 4.mesiaca by nič iné nemalo piť či jesť.

    • Anonym says:

      Veľmi pekne si to napísala……Úplne s tebou súhlasím, presne aj ja mám takýto názor na výchovu a veci s tým spojené. Aj ja len dojčím, naša malá mala 3 mesiace, aj my ju nosíme v šatke, aj ja sa chcem venovať znakovaniu a aj ja už mám po krk tých ľudí naokolo-stará škola. Proste budú ťa presviedčať a radiť, čo máš a nemáš robiť.. Je to na nervy, ale len my mamy máme prvé právo rozhodnúť, ako a čo budeme podávať nášmu bábätku. 🙂

  17. parvitas says:

    veľmi sa mi tento článok páči. musím ho dať prečítať aj svokruši, ktorá je zo starej školy a pýtala sa ma, kedy začnem čajíčkovať… naša malá má necelé 4 mesiace a je plne dojčená. takže si myslím, že čaj, ani inú tekutinu nepotrebuje.
    ďakujem za info.
    ešte jedno plus hovorí v prospech dojčenia – materské mlieko netreba ani chladiť, ani ohrievať 🙂

Pridaj komentár