Keď dieťa odmieta príkrmy

Asi každé dieťa prežije obdobie, keď “zle” papá a pevné príkrmy odmieta. Sú deti, ktoré majú 8-9 mesiacov a stále zjedia lyžičku za deň. Sú deti, ktoré síce krásne s príkrmami začali, ale zrazu prišlo obdobie nechutenstva. Buď príkrmy odmietajú úplne, alebo majú veľmi monotónny  jedálniček. Pokiaľ sa bábätko dostatočne bez obmedzenia dojčí, nič sa nedeje.  Dojčené deti a ich matky majú totiž obrovskú výhodu, pretože deti zvyčajne neodmietajú prsník a napriek tomu, že niekoľko dní, týždňov či mesiacov jedia príkrmy len veľmi málo, majú z materského mlieka zabezpečený základný prísun živín potrebných na ich rast. A keď príde “ich čas”, začnú spontánne jesť oveľa viac.

Materské mlieko prispieva aj po prvom roku významne k výžive dieťaťa, pretože obsahuje podstatne viac tuku než v prvom roku. Pokrýva napríklad dennú dávku vápnika, vitamínu C, kyseliny listovej, vitamínu A alebo B12. V druhom roku rýchlo rastie bábätku mozog a materské mlieko obsahuje faktory, ktoré rastu mozgu napomáhajú. Niektoré imunitné faktory v materskom mlieku sú v druhom roku života prítomné vo vyšších dávkach než v prvom roku, pretože vtedy sú deti vystavené väčšiemu množstvu infekcií.

Ako je potom možné, že inak zdravé dieťa prestane priberať a neprospieva, dokonca chudne,  hoci je na prsníku každú chvíľku?

Pretože pravdepodobne dojčením prijíma len veľmi málo materského mlieka. Od okamihu ako si prvý krát priložíme na prsník svoje bábätko, mali by sme sledovať, či na prsníku dostatočne pije, alebo skôr  pocuckáva naprázdno a len sem tam niečo vypije. viď článok Kedy bábätko na prsníku pije Pozorovanie dojčenia nám dáva najlepšiu informáciu o tom, či bábätko dojčením prijíma veľa mlieka.


Neprospievanie bábätka sa najskôr prejaví v nízkom váhovom prírastku, hoci do dĺžky rastie ešte v “norme”. Vzniká tak nepomer medzi výškou a váhou bábätka. Môže sa objaviť deficit niektorých živín. Postupne dôjde i k spomaleniu rastu do výšky. Takéto bábätko môže byť navonok spokojné, ale nemusí. Môžu sa objaviť  poruchy správania, nervozita, únava, môže mať problém s hryzením a prehĺtaním jedla atď. Pozor, dojčené deti priberajú často v spodných pásmach percentilových grafov, ktoré sú tvorené i z údajov detí na umelej výžive. V súčasnosti už máme k dispozícii tabuľky WHO, ktoré sú tvorené z detí výlučne dojčených. A tak sa dieťa, ktoré je v “slovenskej” tabuľke povedzme na úrovni 3.percentilu , v tabuľkách WHO nachádza možno na úrovni 15. percentilu, teda v absolútnej “norme”. Lekári však pri posudzovaní  bábätka zvyčajne zohľadňujú aj iné známky prospievania. viď článok Koľko má bábätko priberať


Ako však bábätko ” rozpapať”, keď aj tak nič nevezme do úst okrem prsníka?

Jednoducho: zvýšiť prísun mlieka dojčením. Ak začne bábätko v krátkom čase prijímať veľa mlieka , dosiahneme u neho tzv. rastový špurt.  Už v priebehu jedného – dvoch týždňov by sme mohli pozorovať výrazné váhové prírastky a zvýšenú chuť do jedla. Tento postup má veľmi veľkú výhodu i  v tom, že materským mliekom prijíma bábätko optimálnu výživu. V jeho organizme nebude neprirodzene prevažovať telesný tuk na úkor netučných zložiek,  ako by sa to mohlo stať, ak by sme rastový špurt dosiahli inou výživou.  A tak, na prvý pohľad možno paradoxne, začne dieťa vďaka efektívnemu dojčeniu dobre jesť i príkrmy.

Kedže potrebujeme v krátkom čase zvýšiť výrazne tvorbu mliečka, ideálne je okrem zefektívnenia dojčenia (vylepšenie  prisatia, stláčanie prsníka, ponúkanie obidvoch prsníkov i viackrát počas jedného dojčenia) a bežných byliniek využiť i domperidon (Costi 10mg, Motilium lingual 10mg). Domperidon totiž zvyčajne zaúčinkuje veľmi rýchlo a účinne, lebo dokázateľne podporuje zvýšenie  hladinu prolaktínu a následne i množstvo mlieka. viď protokoly Dr.Newmana Tento postup sa nevylučuje so súčasným podávaním multivitamínových preparátov, aby sa rýchlo doplnili chýbajúce stopové prvky.

Prečo bábätko začalo prijímať dojčením len málo mliečka? Príčin môže byť veľa, najčastejšie:

  • mamička skúšala alebo začala obmedzovať dĺžku či frekvenciu dojčenia
    • stáva sa to, ak matka podľahne tradíciám, ktoré časté dojčenie staršieho bábätka považujú za neprijateľné
    • ak sa  snaží naučiť bábätko prespať celú noc bez dojčenia
    • ak tvrdošijne zo zvyku ponúka neustále jeden prsník, hoci bábätko by potrebovalo piť i z druhého
  • prvými príkrmami začala mamička  prísne nahrádzať dojčenie
    • princíp zavádzania prírkmov je  opačný – k dojčeniu pridávame príkrmy
    • dojčené dieťa s dobrým prísunom mlieka nepotrebuje väčšinou žiadne iné tekutiny
  • bábätko sa na dojčenie nesústredí
    • staršie deti sú hravé, môže ich vyrušovať okolie, je fajn napr. skúsiť dojčiť v prostredí, ktoré ho neruší, v polohe akej sa dojčilo ešte ako maličké
  • bábätko sa pre hru “zabúda” na dojčenie hlásiť
    • minimálne prvé dva roky dojčenia by mala mamička prsníky aktívne ponúkať. Rozhodovanie zostáva na bábätku. Teda tak, ako nedojčiaca mamička ponúka bábätku každú chvíľu povedzme čaj, dojčiaca mamička by mala ponúkať prsník. Prsník môže byť prvá voľba ako utíšiť dieťa i v staršom veku ak je v strese, ak plače, ak sa udrie…
    • fľaša a cumlík je jeden z kľúčových  faktorov, prečo sa bábätko nedojčí tak často ako by sa mohlo
  • ochorenie bábätka, rast zúbkov
    • dieťa tesne pred vypuknutím ochorenia vyhľadáva prsník oveľa častejšie než zvyčajne. Chce sa dojčiť ak je choré, no niekedy sa stane, že na pár hodín či dní odmieta i prsníky. V takomto prípade, ak sa bábätko nechce či nemôže dojčiť,  je veľmi dôležité prsníky odsávať. Inak sa laktácia môže utlmiť. Následkom je, že dieťa pri dojčení pije len málo mlieka, obdobie nechutenstva sa predlžuje a  tým dochádza k dlhodobej stagnácii v jeho raste
  • vyhladovanie, obmedzenie dojčenia v snahe prinútiť bábätko lepšie papať príkrmy
    • je to častá rada : “Nechce Ti papať príkrmy, lebo ho stále kojíš a nemá chuť jesť čosi iné”. Matka poslúchne, prsníky neponúkne aj celý deň, len aby  bábätko vyhladovala a prinútila ho spapať príkrm. No dieťa nielenže nezačne lepšie papať, ale bábätko môže začať prijímať  veľmi málo mliečka dojčením. Pretože stačí nedojčiť len niekoľko hodín a prsníky zareagujú. V plnom nevyprázdnenom prsníku , ktorý stojí nečinne dlhšie než zvyčajne, sa  zvyšuje hladina inhibítora, ktorý laktáciu tlmí.
  • hormonálna zmena, vplyv niektorých liekov
    • tehotenstvo alebo niektoré  lieky môžu laktáciu tlmiť (pozor, domperidon sa v prípade tehotenstva neodporúča)
  • nátlak na bábätko – tak ako nie je vhodné frekvenciu a dĺžku dojčenia obmedzovať, tak nie je dobré dieťa nútiť dojčiť sa a nasilu jesť. Zásada je stále tá istá: Ponúkať, ale nenútiť. Dieťa, ktoré sa núti do kŕmenia, si môže vytvoriť averziu k jedlu a bude odmietať ako prsník, tak i príkrmy. Toto je  najťažšia forma odmietania jedla a niekedy si vyžaduje  spoluprácu s viacerými odborníkmi – lekármi i psychológmi.
  • problémy v rodine
    • ak rodina, predovšetkým matka prechádza nejakou životnou krízou, jej dieťa to vníma. I mamička je len človek, ak je na bábätko často prehnane nevrlá , nedojčí s radosťou ,  dieťa sa dostáva na druhú koľaj atď., tak sa to môže odraziť na dojčení i prospievaní dieťatka

Každá mamička sa teší, ak vidí svoje dieťa dobre papať príkrmy. No i malé bábätko je osobnosť a má právo niekedy jedlo odmietnuť, má právo preferovať jedno jedlo pred iným. Deti sú tvrdohlavé, chcú robiť všetko samé, chcú si vyberať čo zjedia a čo nie. Pomôže im, ak môžu jesť samostatne v kruhu svojich blízkych, ak je jedlo pestré a podobné  zdravému jedlu ostatných. No základný prísun živín a tekutín ešte dlho po prvom polroku pochádza z materského mlieka, ktoré sa svojím zložením takisto prispôsobuje  nárokom rýchlo rastúceho organizmu. Sledovaním dojčenia a dojčením na požiadanie dávame bábätku šancu zoznámiť sa s príkrmami v tempe, aké mu vyhovuje. Bez toho, aby bol ohrozený jeho rast a prospievanie.

43 Responses to Keď dieťa odmieta príkrmy

  1. eva says:

    Dobry den, prosim o radu, pretoze uz zacinam byt z nasej situacie nervozna 😦
    Mam 10 mesacnu dcerku, plne dojcenu. Od ukonceneho 6. mesiaca sme zacali s prikrmami, najskor mi 2 tyzdne krasne papala, zjedla hned aj 40 – 50g zeleninoveho prikrmu. Potom sa raz povrackala /3 hodiny po konzumacii prikrmu ked som ju nakojila/. Odvtedy to slo dolu vodou. V 8. mesiaci mi zacala odmietat lyzicku. Doktorka nam poradila na 2-3 tyzdne prestat s prikrmami, aby zabudla na pripadnu nechut k lyzicke. Potom sme to opat skusili, uz s ovocim. 2-3 dni papala trosku a potom opat zacala odmietat lyzicku. Len sa k nej s lyzickou priblizim /alebo niekto iny z mojho okolia/ a uz otaca hlavicku a pusu za svet neotvori. Niekedy sa mi podari dat jej nieco z ruky /bez lyzicky/, kusok jablcka, bananu, cucka pomaranc, olize jahodku ale nicoho nezje viac , iba olize. Skusala som domacu stravu, kupovane vyzivy, zeleninu, maso, ovocie. Tento tyzden som skusila biely jogurt, ked mala pootvorenu pusu, trosku som jej tam lyzickou dala. Pozrela na mna a otvorila mi este 3krat pusinku. Moc som sa tesila. Na druhy den som to skusila znova s jogurtom ale uz nechcela ani ten. Prsnik neodmieta vobec, kojim ju priblizne kazde 2 hodiny. Z poharika s naustkom jej davam trosku vody /nevie sama tahat tak bez tej silikonovej vlozky/ – tu pekne prehltne. Z flasky pit nevie kedze od narodenia ju len kojim.
    Narodila sa prirodzenou cestou, 3300g a 50 cm. V 9 mesiacoch sme boli v poradni a mala 7730g a priblizne 70cm.
    Neprejavuje znamky nervozity, v noci ju kojim cca. 2-3krat. Na noc ma aj cumlik. Cez den mame dva pekne dlhe spanky /2 hodiny a 1 hodinu/.
    Dakujem velmi pekne za radu ako rozjest moje dievcatko , aby mala vsetky vitaminy a mineraly , ktore jej telicko potrebuje.
    S pozdravom,
    Eva

  2. Emily says:

    dobry den annag,
    prosim vas o radu, lebo moja 11mesacna dcerka odmieta papat. Zacali sme s prikrmami po ukoncenom 6 mesiaci, nakolko je a bola plne dojcena na poziadanie. Najprv jej to vobec nechutilo, potom sa trosku rozjedla ale asi po dvoch mesiacoch sme cestovali na SK na dovolenku nakolko zijeme v zahranici, a tam zacala zase odmietat papat. Najprv som myslela, ze je to zmenou prostredia, ale ani po navrate sa to nezlepsilo. Skusala som vselico, varim jej sama domace jedlo, vymyslam vselijake kombinacie, uz som skusala aj nechat ju sa v tom babrat, aby sa krmila aj sama s lyzickou, trosku zje ked ju niecim uputam, 5-10 lyziciek za den. Ale momentalne sme zase na sk na dlhsiu dobu a tento tyzden zacala uplne odmietat , ani pusinku nechce otvorit. Iba si ukaze na prsia, ze chce mliecko a vrha sa mi do vystrihu, niekedy dokonca zacne plakat a nechce sa ma pustit ked sa snazim ju len posadit do vysokej stolicky. Kojena je fakt casto, niekedy aj kazde dve hodiny, stale ponukam a nikdy neodmietne. Samozrejme nie pred papanim, to sa snazim nakojit az po pokuse papat normalne jedlo. Ale nepomaha ani to. Este co spapa je trochu chlebika do ruky alebo rozku, kukuricne chrumky pre deti a nikedy detsky keks, ale tiez len trochu. Napadlo ma ze jej nechuti kasovita strava, tak som skusla uvarit kusky a tak jej to davat, ale tiez nieco mozno spapa a vacsina skonci na zemi lebo to vyhadzuje. Jedlo je vsade na zemi na nej na stolicke, no kym to vsetko umyjem a tak som hotova. Trapi ma to lebo sa bojim, aby mala dost zivin co potrebuje, tento tyzden zacala chodit je velmi aktivna cely den, bojim sa ci jej mlieco staci. Pribere zatial normalne, teda aspon na poslednej kontrole u lekara v juni, nie tak vela ako kedysi ale stale o nieco ide hore vaha. Rodina do mna huci,ze je to preto, ze papa mliecko, ze by som jej nemala davat cez den len rano a vecer, ze nech vyhladne. Ja neviem, nemam ten pocit, zeby potom nieco zjedla viac, prosim aky mate na to nazor?kazdy den varim a vymyslam a potom to vsetko vyhodim, dost ma to trapi, ze jej tak nechuti.
    dakujem za radu

    • Viera Červená says:

      Emily, ako dcérka priberá? (Ideálne sú údaje v tvare – hmotnosť v gramoch v tom-ktorom mesiaci života). Používate cumlík? Fľašu?

      • Emily says:

        dobry den,
        nie nepouzivame ani flasu, nikdy ju nepoznala ani cumlik. Vodicku pije len obcas z poharika a krmim ju lyzickou. Porodna vaha bola 2660g, potom velmi pekne priberala, v druhom mesiaci-4660g, v tretom-5100g,v stvrtom 6630g, v siestom – 7230g, v deviatom – 8200g, teraz je v 11 a vazi 8600g. ale je strasne aktivna, v kuse v pohybe..len ked spi tak je klud:)

        • Viera Červená says:

          Emily, podľa svetovo uznávaného odborníka na dojčenie dr. Jacka Newmana sú dva druhy detí, ktoré nejedia alebo jedia “slabo” (a je otázka, čo znamená “slabé jedenie” – keď si prečítate túto odpoveď http://www.mamila.sk/objects/forum/comment.php?id=111 možno zistíte, že dcérka sa prikrmuje úplne normálne a štandardne, akurát má obdobia, kedy príkrmy odmieta úplne, čo sa takisto bežne vyskytuje) – tie deti, ktoré pri tom dobre priberajú a tie, ktoré nepriberajú a neprospievajú. Riešiť treba len tie druhé deti – nepriberajúce – a riešením nie je prikrmovanie, ale zlepšenie dojčenia. Vaša dcérka priberá optimálne, čo znamená, že je všetko v poriadku. Materské mlieko by v tomto veku dieťaťa malo tvoriť stále hlavnú zložku potravy, ešte aj v druhom roku života pokrýva takmer všetky výžívové nároky dieťaťa. Môžete urobiť opatrenia, aby prikrmovanie bolo pre dcérku atraktívnejšie – najlepšie to ide, ak dieťa má koho napodobňovať – skúsiť ju kŕmiť v spoločnosti ľudí, ktorí jedia, často takéto detičky skúšajú, ak sú s nimi iné staršie deti, ktoré jedia. Ale v zásade, tak ako popisujete to, ako sa dcérka prikrmuje, to je pomerne dosť typické pre dieťa tohto veku (hoci to nie je bežne vidieť v spoločnosti, ale netreba zabúdať, že spoločnosť, v ktorej žijeme nevníma spoločnosť ako normu a že väčšina ročných detí už dávno nie je dojčená vôbec). Obdobie prikrmovania definuje WHO od 6 do 24 mesiacov – máte teda ešte dosť času na to, aby ste sa nemuseli stresovať množstvom jedla, ktoré dcérka zje, Vašou úlohou nie je ju nasýtiť, ale naučiť jesť, zoznámiť ju s rôznymi typmi, chuťami a vôňami jedla.

          • Emily says:

            dobry vecer,
            tak sa hlasim po case znovu. Velmi sa to nezlepsilo, hlavne co ma trapi, ze mala od posledneho rozhovou nepribrala, a ked tak len trosku, teraz vazi 8700g:( stale sa trapime s papanim, trosku sa to zlepsilo, zacala papat jogurty a take smotanove trvarohy biele, to jedine zje s chutou, niekedy aj cely teglik, trochu chlebik, a zeleninku po kuskoch zje rucickami, ale fakt ako vrabcek..skor ochutnava..v poslednej dobe sa nechce nechat odomna krmit lyzickou, jedine ona sama..a to viac skonci vsade okolo nez v pusinke…stale skusam, ponukam, snazim sa menit jedlo ci jej nieco nezachuti..ale vacsinou len troxku do nej dostanem ak mam stastie. Trosku ohryzie jablcko a melon a hrusku, ale fakt ako mysicka. Skusala som ja zvysit pocet kojeni nech sa rozpapa..ale ona sama si pyta dost casto aj 10x za den, v noci ani nehovorim…neviem ci sa to da este castejsie..:)troch usa trapim, ze mam pocit, ze mam malo mlieka..prsia mam uplne vysate, ako keby prazdne, ked mala papa, tak citim ,ze sa spusta mliecko, aj prehlta. ona od narodenia papa rychlo a kratko..aj teraz par minut a je to. Skusala som aj stlacat prsia, ale to ju nejak vyrusi a potom zase odbehne prec…neviem ,ci by bolo treba zvysit nejako tvorbu mlieka. Rozmyslala som nad Motilium..ale stale vaham. Caje na trorbu pijem, ale nemam pocit, zeby to malo nejaky efekt. Neviem, mozno je to len moj pocit, ale je mozne zeny sa mi znizila tvrba mliecka? O par dni mame ist k pediatrovi na kontrolu..on nie je az taky zastanca dlhodobeho kojenia, urcite bude na mna tlacit, aby som menej kojila a ona zacne viac papat…ale to ja nechcem. Rada by som kojila dlhodobo, mala si to velmi uziva a ja tiez.
            Len ma trapi ta vaha, ci naozaj nie je niekde problem.

            • Anonym says:

              Ahoj Emily,

              zacala som cítat tvoje riadky. Ja mam dnes 26mesacnu dcérku. Prvy rok mi toho vela nezjedla, viac krát som žiadala o radu aj annag. Ked mala jeden rok, na preventívke po odobrati krvičky jej zistili nedostatok železa, co sa samozrejme dalo čakať vzhľadom na malý príjem jedla, čo už jej telíčko potrebovalo. Lekarka nam nastavila maltofer, pre doplnenie železa a vitamíny B-complex a acidum folicum. No a práve to nam pomohlo, z B-vitaminov mojej láske začalo papanie chutit, zaviedla som režim pravidelného papania, a rozpapala sa. V 19tich mesiacoch som jej stanovila pravidelny prijem jedla 5x denne, s tym ze najvacsi dôraz kladiem na obed, ktorý obsahuje stále masko a vela zeleninky. Chcelo to vela trpezlivosti, chladnu hlavu ale dnes mozem konecne pyšne povedat, že moja dcerka papká pekne. Síce neprehána to velmi, dávky nie su obrovske, ale pre jej stihlu postavu a 12kg váhu postačujúce. Taakze z vlastnej skusenosti ti mozem povedat, ze nie som zástancom liekov a vitaminovych doplnkov ale B-complex nám v tomto prípade veelmi pomohol.

              Drzim palce
              ahoj 🙂

              • Anonym says:

                Ahoj,

                chcem sa spýtať, kedy sa malá rozpapala po tých liekoch? Lebo môjmu 11-mesačnému synovi tiež lekárka predpísala maltofer aj B-cko, ale zatiaľ je to bezvýsledné. Berie ich 3 týždne a okrem malých kúskov chlebíka alebo rohlíka, keď raňajkujem, nič nezje. Takže ostáva len dojčenie.

                • Anonym says:

                  Maltofer zacina zaberat asi po 3 mesiacoch. Takze ste na dobrej ceste, len skus vydržať. Rozpapala sa mi niekedy na 13,14 mesiacov. Zacali sme polievkou,slepacou s rezancami a kur.na smotanie (samozrejme vrámci možností s koreninami) pripra ovala som jej rozne fasirky zo zeleninky a ovs.vlociek a pripraveného v zepter hrnci bez tuku, (alebo v rúre)

                  • Anonym says:

                    dobry den,, tak ja mam dcerku ktora sa narodila 7 mesiaci maly sme vela problemou no po case uz je to lepsie teraz ma uz 8 mesiacou no ale mame strasne velky problem!!:( ona i vobec ale vobec nechce papat ane nepribera uz nevjem co mam robit som stoho nestastna ,,uz doktory nevedia co nou takze teraz ideme skusit specialnu nemocnicu kde su specialsti na deti co nechcu papat tak som zvedava dufam pomozu nam tam lebo uz od narodenia nepapa som stoho vedla nevje mi nekto poradit???

  3. Anonym says:

    Dobrý deň,
    potrebujem sa s Vami poradiť. Môj 7 mesačný syn odmieta príkrmy. Vôbec nepriberá. Trápime sa už od 5,5 mesiaca a vždy spustí strašný plač. Nechcem ho prestať dojčiť aj keď mi detská sestra povedala aby som si zastavila laktáciu, lebo keď bude zo mňa cítiť mlieko nebude jesť. Dnes mu idem skúsiť dať kašu s fľaše aj keď som sa tomu dlho bránila, aby mi to neskazilo dojčenie. Je dlhý a tenučný chúďatko moje. Do obeda fľašu so zriedenou ovocnou výživou nechcel a uvidíme čo bude keď vstane. Som zúfalá. Poraďte prosím ako na neho.

    • annag says:

      Dobrý deň, odstavenie bábätka nie je riešenie, práve naopak – Vy bábätko odstavíte od jediného zdroja výživy – čo bude potom papať? Pôjde do nemocnice na infúzie, keď nič iné nepapá? Potrebujeme urobiť pravý opak – zvýšiť mu chuť do jedla tým, čo má rád a čo veľmi, veľmi potrebuje – zvýšiť mu prísun mliečka dojčením.

      Ak sa zvýši prísun mliečka, začnú mu chutiť i príkrmy. Niekde sa stala chyba ak nepriberá – a to z týchto pár viet neposúdim. Prosím, bu sa skontaktujte s laktačnou poradkyňou v okolí, alebo mi vyplňte dotazník, aby sme zistili, kde môžu byť príčiny. Nebojte sa, problémy sú na to, aby sa riešili – a riešiť sa dajú, len potrebujete mať správny návod.

      Dotazník o dojčení – online poradenstvo

  4. persefona78 says:

    ja sa tiež chodím na túto stránku povzbudiť, občas ma však chytia aj výčitky, že od malého asi chcem nereálne veci.syn má teraz 7 mesiacov, prikrmovať sme začali po ukončení 6. mesiaca.
    na príkrmy som sa tešila, hlavne z 3 dôvodov: 1) o pár týždňov sa chcem na dve doobedia vrátiť do práce, 2) dúfala som, že prechodom na tuhú stravu sa zlepší aj jeho nočné spanie a 3) dúfala som, že tuhou stravou zmizne jeho reflux. no veľmi som sa sklamala:
    1) začali sme svižným tempom, no potom sa zasekol, asi vtedy, keď som sa po 2 týždňoch snažila nenápadne prestať kojiť, aby vydržal obed len s mužom bezo mňa, keď budem preč. po pár lyžičkách spustí krik, musím ho nakojiť, potom ešte trochu zje, ale nie je toho veľa. mám z toho nervy, že nebudem môcť s čistým svedomím odísť a nechať mu ho, keď popri príkrmoch stále vyžaduje aj kojenie. navyše, v práci si nebudem môcť odsávať mlieko. okrem toho, odsajem nanajvýš okolo 40-60ml, kvôli takému množstvu mi to príde neúmerná námaha. pritom syn si očividne vie vytiahnuť koľko potrebuje, lebo priberá pekne, v 6 mesiacoch mal 8.3 kíl. z reakcií mi vyplynulo, že sa s tým nemusím trápiť, kojiť ho mám stále a keď s ním bude muž, tak syn vydrží (bude musieť?) a dobehne to potom? (hoci ak to má dobiehať v noci, tak zbohom akékoľvek spanie.)
    2) ani spanie sa nezlepšilo. z nutrilonovej ryžovej kaše nemohol ani zaspať, akoby mal zrazu kopec energie, hoci bol unavený, takže mrnčal. z krupice ani ryže (domácej, vyrobenej s MM a “osladené” ovocím) vôbec nespí lepšie, hoci kaše mu z príkrmov chutia asi najviac – asi kvôli konzistencii, sladkej chuti a že som mu dovolila sa v nej babrať. okrem toho, keď ho uspím, až kým si nejdem ľahnúť k nemu (spíme spolu), budí sa aj každú hodinu. v noci je to minimálne 5 krát. sem tam mu stačí si len cucnúť a spí ďalej, no sú aj noci ako včerajšia, keď vypije oba prsníky a aj tak nezaspí a začne kričať. to sú chvíle, kedy mi to nočné kojenie už pekne pije krv. je jedno, koľkokrát som kojila počas dňa, koľko zje príkrmov, on sa budí stále rovnako často. je vôbec nejaká šanca, že sa to zlepší, či sa s tým mám len zmieriť? takmer všetci mi radia, že sa to zlepší po odstavení, ale určite ho nechcem odstaviť len kvôli súcitným rečiam druhých, že sa nevyspím.
    3) ani reflux sa nezlepšil nejako výrazne. najviac vracia ráno (ráno v posteli viac kojím, lebo dúfam, že ho tak udržím v posteli dlhšie 🙂 a podvečer (lebo sa plazí). čo ma však znepokojuje, že večer vo vracaničkách nachádzam kúsky z obeda — nemal by to mať už dávno strávené? neznamená to, že má nejakú poruchu trávenia? pritom kaká iba raz za pár dní, no bez ťažkostí.

    pravda je taká, že som možno netrpezlivá a v tom je chyba. mňa kojenie naozaj baví, nemala som problémy a je to naozaj skvelé kvôli tej blízkosti a pocitu potrebnosti, no na druhej strane by som naozaj chcela už aj kúsok slobody, aby aspoň tie 2 doobedia v týždni zvládol bez kojenia. existuje v tomto prípade nejaká “stredná cesta”?
    vopred ďakujem za reakcie.

  5. Dada says:

    Ahoj Annag, zase ti píšem, aby si mi poradila, tak ako predtým, keď som mala nejaké otázky ohľadom dojčenia. Teraz by som sa chcela poradiť ohľadom papania. Malá má už 13 mesiacov a jedenie u nej nie je žiadna sláva. Ako-tak začala papať okolo 9 mesiaca a to len po troškách. Problém je v tom, že doteraz ju musím stále zabávať pri papaní, aby vôbec niečo zjedla, skúšala som jej dať veľakrát papať len tak “bez hračiek”, ale to mi nezjedla ani lyžičku. Malá je stále kojená, aj keď sa mi podarí do nej viacej jedla dostať, tak aj tak sa ešte “dotlačí” materským mliečkom. Som už z toho zúfala, neviem ako ju mám naučiť normálne jesť. Malá by bola najradšej len dojčená, samozrejme, že ju chcem dojčiť čo najdlhšie. Poradíš mi prosím, ako ju naučiť papať bez toho, aby sa musela stále niečim zabávať (aby som jej pri papaní nemusela upriamovať pozornosť na hračky, ale na jedenie)? ďakujem pekne

  6. Ester says:

    Myslim ze to zhodnotíme s našou pediatričkou s tým priberaním. ked som ku nej prišla na kontrolu a odvážili ju a váha ukázala rovnako ako pred dvoma mesiacmi, lekarka mi povedala ze je to v poriadku, že váha je v norme a že kojené detičky ťažšie prechádzajú na stravu. O.K. to beriem. Pokiaľ je čisto len kojená, tak váha stagnuje, pokiaľ máme dni kedy niečo spapká čo je chutí tak aj tá váha ide hore (maličko). a to ju vážim 1x za 2 týždne.
    je deta v poriadku že vo veku jedneho roka ma 9kg? čítala som že dieťa ktore má málo živín rastie do výšky aj ked váha ostane a niekedy sa nedostatok neprejaví na správaní. bojím sa aby neboli neskôr z toho problemy. no dobre, asi sa prestanem trápiť nad týmito vecami a jednoducho trpezlivo počkám kým sa rozpapá…

    • Viera Červená says:

      Ester, nie je v poriadku, ak dieťa nepriberá. Deti na nižších percentiloch (zjednodušene povedané – menšie deti) priberajú menšími prírastkami, ale priberajú. Bolo by naozaj treba to zhodnotiť celé podľa percentilových grafov. Ak chceš, môžeš sem poslať (alebo mne na mail, ktorý nájdeš na http://www.poradnadojcenia.sk) všetky údaje, ktoré o priberaní od narodenia máš – mesiac a koľko gramov vtedy vážila. Je normálne, aby dieťa malo v roku 9 kg, napr. dievčatko, ktorého priberanie kopíruje 15. percentil, má mať 9 kíl až po 15. mesiaci. To však nič nehovorí o tom, či je to normálne pri Tvojej dcérke, pretože neviem, na ktorom percentile je ona. A ak stagnovala na váhe a odmieta príkrmy, prípadne k tomu celé dni “visí na prsníku”, naznačuje to, že všetko nie je v poriadku a treba to riešiť. Na druhej strane – riešiť sa to dá, takže to nie je nič hrozné, len je dobré, že si si to všimla a nenechala si to len tak.
      Ešte chcem vedieť, či používate cumlík, či si nezačala obmedzovať dojčenia, napr. v noci a či nebola v čase, keď stagnovala na váhe, chorá. Ak mi pošleš hmotnostné prírastky, môžeš mi prosím aj nejako stručne napísať Vašu históriu dojčenia? Pretože priberanie môže byť skreslené, ak ste mali nejaké problémy s dojčením, napr. v začiatkoch dojčenia. Ďakujem.

  7. Ester says:

    Ahoj Annag.
    Prešlo pár mesiacov odkedy som sa Ti ozvala ohľadom toho že Moja Esterka nepapá tak ako by mala. Dnes už má Esterka rôčik, s jedením sa toho veľa nezmenilo.Kedže sa jej tlačia stoličky aj očné zúbky naraz a opäť veľmi nepapáme. kojím ju pravidelne každé dve hodiny, aj v noci… niekedy je až na minútu presná. Plánovala som ju okolo jedného roka odstaviť, ale takto to asi nemá význam. Mlieka mám dosť, niekedy keď je nekľudná, cítim že sa mi mlieko spustí aj 2-3x v priebehu jednej hodiny.Esterka papká s nami, sem tam zje troška párku, trošičku praženice, alebo cestoviny z polievky. sú to však veľmi maličké dávky. Prečítala som si o domperidone, lieku na zvýšenie tvorby mlieka… myslíš že by bolo na mieste aj u mňa vyskúšať ten liek? Možno keby vypila viac mliečka, zvýšil by sa jej apetít? s priberaním nie sme na tom tiež veľmi dobre. Tri mesiace mala stále 8,3kg, teraz pribrala a má 9kg.
    …poraď… dakujem 🙂

    • Viera Červená says:

      Ester, ak môžem ja, dr. Jack Newman, kanadský pediater a svetovo uznávaný odborník na dojčenie hovorí pre túto situáciu, že je dôležité zhodnotiť, či dieťa priberá. Ak nie, je treba upraviť dojčenie. Ak priberá, netreba to vôbec riešiť. Materské mlieko aj v roku tvorí hlavnú súčasť potravy dieťaťa a aj v druhom roku života pokrýva takmer všetky výživové potreby dieťaťa. Stačí, ak dieťa neje, ale len zobká nejakú tuhú stravu v množstve, ktoré sa zdá veľmi malé. Píšeš, že Esterka priberá, bolo by dobré to ešte zhodnotiť podľa percentilových grafov, ak je priberanie v poriadku, netreba to riešiť. Obdobie prikrmovania trvá do 24. mesiacov života dieťaťa a dovtedy môže byť jedenie len o hre a skúšaní. Domperidón by som v situácii, ak dieťa priberá, nenasadzovala určite, ak je príjem mlieka postačujúci pre dobré priberanie, netreba zvyšovať tvorbu mlieka, pretože je evidentne optimálna.

  8. Zuzka says:

    Ahoj Annag.
    Mám 9 mesačného synčeka, ktorý je plne dojčený. S prvými príkrmami sme začínali až po ukončenom 6 mesiaci, nič sme neurýchľovali. Od začiatku však malý všetky príkrmy odmieta. Momentálne sme v takom štádiu že zje jedine striedku z chlebíka alebo rožteka a ovocné výživy. Žiadnu zeleninu ani polievky či už hustejšie alebo redšie nechce. Podľa Tvojich rád, ktoré sú na tejto stránke uvedené sa snažíme papať pred ním, dojčím ho častejšie (hlavne v horúcich dňoch aj kvôli dostatku tekutín, nakoľko odmieta aj čaj a vodu) ale zatiaľ na neho nič nezaberá. Pokiaľ ho kojím tak si z toho nejak ťažkú hlavu nerobím. Lenže malý začal posledný mesiac častejšie vstávať v noci – predtým to bolo 2 krát za noc, teraz je to aj 6 – 7 krát. Neukľudní sa inak len na prsníku. Dojčiť by som chcela do roka, ale v prípade že sa nenaučí papať príkrmy, tak neviem čo bude potom keď by som ho odstavila od prsníka…

  9. Dejna says:

    Dobrý deň, ste vynikajúca poradňa:))) CHcem sa opýtať na pár vecí, kt. mi vŕtajú v hlave. Mám 6,5mes. bábo. Plne dojčím na požiadanie od narodenia. Pred 10 dňami sme začali s príkrmami, zeleninkou. Malá spapá tak cca 20g, čo sú asi 2polievkové lyžice. Sama som nevedela, či je to dosť, a tak v poradni u úknuť lekaárky som sa chcela poradiť. Lekárka mi povedala toto: dieťa v takomto veku by malo zjesť cca 150g na obed,!!!, ak odmieta, už mu nedať prsník a nechať ho vyhladovať a potom zase ponúknuť príkrm!, v noci ak sa často budí(, čo je aj náš problém,ale spí somnou v posteli, dojčím na požiadanie pekne, kedy chce), pred spaním spraviť kašu sušenú bezmliečnu, kt.sa rozrobí vodou+ovocie, a sa uvidí, či je bábo v noci len hladné, malo by ho to zasýtiť.Ďalej vravela, že už mám určite menej mlieka, keď v noci chce stále piť, že to mlieko je tak akurát od smädu, ale malá priberá od narodenia, teraz má 6740g, je spokojná, skoro vôbec neplače, je aktívna, živá, má plné plienky…..
    Toto všetko mi odporúčala dr., ale absolútne s ňou nesúhlasím. Prosím, poraďte mi, ja by som na večeru ešte nič neriešila, kedy jej mám začať podávať večere? A ak, tak by som jej radšej uvarila pohánku,ovs.vločky,s banánom, jablkom.Je to lepšie ako umelé kaše, či??Ďakujem za radu

    • lubka says:

      no tak s touto lekarkou by som ani ja nesuhlasila to co su za bludy????!!! preboha!! moja bude mat za mesiac rok a s tym jedenim to tiez nieje ruzove, nad vseliakymi tabulkami a odporucaniami sa uz len zasmejem…stale dojcim na poziadanie a sem tam zje jogurt,ovocie alebo masovu polievku… pokial je psychomotoricky vyvoj dietata v poriadku netreba sa vobec trapit ze nezje ‘predpisane’ davky…

    • Janka Mich says:

      Mas maximalne zdravy instinkt, super. Umela kasa je vzdy len umela kasa. Cim je jedlo podobnejsie tomu nasmu (idealne rovnake), tym vacsi zaujem on bude babatko javit. Nie je nevyhnutne napr. na tu veceru nieco specialne varit, staci ponuknut na okostovanie z toho nasho (samozrejme so zretelom na vhodnost). Presne ako Lubka hovori – raz trosku z toho a raz z toho. A ked ma nahodou zly den kvoli zubkom a nechce nic len mliecko, tak si treba povedat – ako super, ze to mliecko mam :-).

    • Viera Červená says:

      Cieľom prikrmovania je naučiť dieťa jesť, nie ho nakŕmiť veľkým množstvom potravy. Materské mlieko by v prvom roku života aj po začatí zavádzania príkrmov malo tvoriť hlavnú zložku potravy a aj v druhom roku života naďalej pokrýva takmer všetky výživové potreby dieťaťa. Svetová zdravotnícka organizácia definuje obdobie prikrmovania od 6 mesiacov do 24 mesiacov – to znamená, že máte rok a pol na to, aby sa dieťa naučilo jesť a postupne jedlo viac a viac. Očakávať, že bude “jedák” od prvého mesiaca prikrmovania je nereálne. Rešpektovanie toho, ako sa dieťaťu chce jesť, trpezlivo mu ponúkať jedlo rôzne druhy potravín a akceptovať to, koľko zje, to je tá správna cesta, ktorá navyše neohrozí dojčenie. Príliš rýchle zavádzanie príliš veľkého množstva potravy (napr. 150 g jedla hneď v prvom mesiaci príkrmov) ohrozuje úspešnosť dojčenia z dlhodobého hľadiska. Nerešpektovanie dojčenia na požiadanie takisto vystavuje dieťaťu riziku predčasného odstavenia.
      Takže je vhodné pokračovať v prikrmovaní tak, ako to zatiaľ robíš, Dejna, ponúkať a pri tom ďalej dojčiť na požiadanie. Aj v noci (môžeš si prečítať môj článok “Neprespí celú noc – čo teraz?” z tohto blogu) je dojčenie, ak ho dieťa potrebuje, dôležitou súčasťou prevencie pred predčasným odstavením.

  10. Katarina says:

    Dievcence, velmi ste ma potesili tymito reakciami a Katka, samozrejme, clankom :o) Aj my sme sa tu nasli (po roznych viac-menej neuspesnych pokusoch “normalne” papat), nasa Terezka ma pozajtra 11 mesiacov a jej papanie je take – vselijake. Raz tak, raz onak, ale vela tomu teda neda. Najnovsie jej zachutilo hrozno (a to ovocie moc nemusi, radsej zje zeleninu, ked uz teda) – tak odusu supeme bobulky :o) Ale ostatne jedlo vacsinou konci v umyvadle… Ale musim sa pochvalit mojou starou mamou. Ma 85 rokov a vzdy mi hovori, ze ake je to velke plus, ze nase slniecko takto moze papat MM :o)

  11. Ester says:

    Ahoj Annag

    Ked som zacínala s dojcenim velakrat som sa dopracovala k tvojim názorom…velmi mi aj pomohli, naozaj… Nebolo však nutné požiadať o radu, vacsinou v už napísaných riadkoch som stále našla odpoved na svoje otázky.
    Tentokrát je to vsak troska iné.
    Mám krásnu 9mesačnu dcerku, ktoru este stale kojím. začala som s príkrmami ako sa píše vo velkých knihách, to je po ukoncenom 6tom mesiaci. najprv to šlo rozne, raz jej chutilo raz nie. Zrazu zacala uplne odmietat akukolvek stravu okrem mojho mliecka. Vtedy to boli zubky,. potom dva dni papkala, chytili sme vsak crevnu virozu…tak trpezlivo som prečkala dva tyzdne, zasa som ponukla zeleninku.
    Takto to pokračovalo, striedali sa bolave zubky a raz aj chrípka.
    Teraz v 9tom mesiaci sme na tom tak, ze nezje nic… akonahle uvidi lyzicku, otaca hlavu, az to skonci obrovskymi krokodílymi slzami. Kojim v dvojhodinovych intervaloch, v noci prespi 4hodiny a potom je kazde dve hodiny hore. to by mi az tak nevadilo, je to tak asi od 4teho mesiaca. Len ma trápi denne papanie. Predpokladam ze mlieka vypije dost, kedze dve hodiny je potom kludna…
    Mam to nechat tak? Rozpapa sa?

    • annag says:

      Ahoj Ester, som rada, že Ti články v mnohom pomohli 🙂

      – áno, nechaj to tak- v podstate Ti ani nič iné nezostáva 🙂 Ponúkať, nenútiť – malá je svojprávny človek, donútiť ju jesť sa nedá. Presne tak, ako sa nedá donútiť bábo dojčiť. Môžeš mu vtlačiť bradavku do pusinky, no sať ak nechce nebude. To isté platí s lyžičkou – môžeš ju nasilu vtisnúť, no ak jesť nebude chcieť, jedlo vypľuje. Striedanie “lepších” a “horších” dní je typické a hlavne normálne správanie sa bábätka na príkrmoch. Veľmi často sa stáva, že niekoľko dní papá podľa predstáv mamičky a o pár dní nezje ani lyžičku. Stáva sa to i u oveľa starších detí. Príkrmy sú o spoznávaní rôznych chutí, konzistencie jedál , napodobňovania dospelých, o rodinných rituáloch , do ktorých sa chce bábätko zapájať. Pozitívny vzor je najlepšia cesta – teda ponúkať pestré jedlá, aby si bábo mohlo samé vyskúšať rôzne jedlá, z ktorých mu možno niektoré zachutí. Vidieť mamičku, ocka, babku, staršie deti … ako jedia, akú majú pohodu pri jedle. Toto deti motivuje. Nátlak, jedenie osamote bez toho, aby videlo jesť iných , bábo skôr demotivuje. Ak nechce lyžičku ani len vidieť, nech papá rúčkami – je to dobrý príbor na začiatok. Sama sa bude chcieť podobať Vám a lyžičku, vidličku si raz i sama vezme. Bábätku stačí pozorovať dospelých, môžeš to umocniť názorným otváraním úst, viditeľným žuvaním , vychutnávaním vlastného sústa …

      Ak teraz nič papať nechce, trpezlivo jej spolu s Vami prestri zakaždým – na raňajky, na desiatu, na obed, na večeru … , ponúkni, nenúť,stačí, že bude pozorovať ostatných pri jedle . A zvedavosť ju raz isto premôže a z jedla ochutná – a či to bude na obed alebo na raňajky či večeru je úplne jedno. Možno raz ochutná varený príkrm, inokedy nepohrdne banánom …. opäť, je to jedno, každé sústo, ktoré zje popri dojčení sa počíta.

      Dôležité je pokračovať naplno v dojčení, aby jej nič nechýbalo. Takýmto postupom by sa do roka mala postupne rozpapať oveľa viac, i keď i potom bude mať zrejme aj dni, keď toho veľa nezje. 🙂

      • Ester says:

        Chcem sa ta este spytat… celkom sa mi rozpapala, zje tak 5-10 lyziciek pocas jedneho papania… tych papaní mame denne maximalne 2. ak ma taky boľavy den ze jej idu zubky tak staci zei len ukazem lyzicku a zacne histéria… odhodí mi lyzicku a zacne revat… uz mesiac sme vsak na vahe 7,8kg…ma 9 mesiacov…ani dole ani hore… bojim sa, ci jej je to mliecko dost a tych zopar lyziciek príkrmu co sa mi podarí do nej dostat. Inak ja tomu celkom nerozumiem ako to u nej funguje, uz ked ma jedlo v puse, tak si ho vychutna a zhltne… len to do tej pusy dostat… Ocko nam často tancuje, robí hluk len aby sme jej odputali pozornost a aby si nevsimla co sa jej snazime do ust dostat. Myslis ze sa to raz zmeni? dostaneme sa na ten bod ze sadneme vsetci k stolu a spolu a kludne sa napapame? teraz snami pri stole sedí do pusy vsak zoberie jedine rozok, ktorý chvílu žužle a potom odhodí…

  12. janka says:

    mila annag, rada by som ta poprosila o radu, moj 9,5mesacny syncek sa budi v noci skoro kazdu hodinu na kojenie. mam pocit ako by to mal prehodene, cez den papa prikrmy len velmi malo, musim ho pritom zabavat, aby mi otvoril usta, pit nechce ani vodu ani caj. cez den nema skoro ziadne pocikane plienky. a v noci ako by to jedlo chcel dohnat. zacala som uberat od kojenia pocas dna, aby sa aspon trocha viac zasytil prikrmami ako mliekom. a tiez je pre mna uz dost unavne vstavat kazdu hodinu, aj ked spime v jednej posteli. stal sa na prsniku totalne zavislym, ked som sa mu pokusala dat v noci caj, alebo len skusala utisit inak nez ho dat hned na prsnik, tak krik strasny na cely barak… mozes mi prosim poradit, ako by som mohla docielit menej tych kojeni za noc? rozmylslala som uz dat mu pred spanim, flasu s UM, mozno mam uz menej mlieka ako potrebuje, a pochybujem ze vytiahne viac ako 60ml MM.
    dakujem za odpoved
    j.

    • annag says:

      Ahoj Janka,

      v článku je táto problematika vlastne spomínaná. Postupom, aký si zvolila, sa situácia môže vyhrotiť natoľko, že môže začať stagnovať na váhe i v raste. Ak bude Tvoje bábätko prijímať veľa mliečka dojčením, bude mať i väčšiu chuť papať či ochutnávať nové príkrmy a pre hlad sa začne budiť menej často.

      9.5 mesačné bábätko môže papať ako vrabček, pokiaľ prijíma veľa mliečka dojčením, je to v poriadku. Hlavný zdroj výživy je pre každé dieťa i v druhom polroku mliečko. Je jasné, že ak cez deň nesmie papať, tak si to aspoň čiastočne vynahrádza papaním v noci . Ak bábätko papá ako vrabček a zároveň sa “odstrihne” od mliečka, v poriadku to nie je. Obmedzením dojčenia v ňom nevyvoláš väčšiu chuť do príkrmov, skôr naopak. Nie je až tak zriedkavé, že dieťa pod nátlakom odmieta jesť všetko a skončí na sonde či infúziách, lebo mamička ho odstavila i od dojčenia.

      Riešením je začať intenzívne dojčiť cez deň , aktívne mu prsíčka ponúkať po prebudení, pred spaním, ak je podráždený …nech už sa bude dojčiť pre čokoľvek, zakaždým vypije trošku mliečka a zabezpečí si tým dobrý prísun živín.

      Jani, nepotrebuješ mu zvyšovať prísun iného mlieka, potrebuje papať veľa materského mliečka cez deň či v noci a okrem toho potrebuje nemliečnu stravu – každé sústo je fajn, ale bábo má právo ešte nepapať plné dávky. Ak začne prijímať viac mliečka dojčením cez deň, pravdepodobne sa pre hlad ozaj prestane tak často budiť. Voda, čaj by iba viac zvýšili riziko nedostatku výživy či poklese na váhe.

      Neviem, do akej miery sa už obmedzovanie dojčenia podpísalo na laktácii. Je možné, že mliečko pokleslo, lebo ak prsník stojí nevyprázdnený dlhšie než zvyčajne, raz dva sa v ňom produkcia mliečka o čosi zníži. Preto skús odpozorovať, či na prsníku ozaj pije, možno potrebuje obidva prsníky pri jednom dojčení , dokonca i viackrát za sebou. Asi by bolo fajn laktáciu podporiť i laktagogami, či v článku spomínanom domperidone (u nás pod názvom Motilium lingual, Costi) , ktorý má najrýchlejší efekt. Držím palce , ozvi sa prsosím , ako sa darí , zmenu by si mala cítiť v priebehu týždňa-dvoch …

      • janka says:

        vidis a ja som myslela, za ak mu dam svoje mliecko, na ostatne uz nebude v brusku miesto:)
        tak dakujem velmi pekne za radu, vyskusam teda mliecko ponukat castejsie aj cez den. j

        • janka says:

          mila annag, mala si pravdu, hned ako som zacala kojit viac cez den, zacali mu aj prikrmy chutit viac:))) dakujem za radu a prajem vsetko dobre!

  13. Mirka says:

    Dobry vecer
    Nahodne som natrafila na tuto stranku a tak som sa rozhodla napisat a poziadat o radu kto vie mozno mi bude vediet niekto pomoct. Mam 7 mesacne babatko chlapceka ktory odmieta jest prikrmi ale aj pit z flasky je to proste vojna zatne pusinku tak silno ze je to absolutne nemozne. Ja musim ist o tyzden do roboty a uz sa snazime skoro 3 tyzdne horko tazko aby nieco zjedol ale je to bieda. uz som skusala vsetky mozne cumliky a finty niekedy sa to podari ze mi zje polovicku prikmu ale teraz este aj chory a to uz nechce vobec nic. Som z toho dost zufala lebo uz neviem co by som mohla vyskusat.
    ak niekto vie poradte mi co by sa dalo vyskusat
    dakujem

    • Janka Mich says:

      Mudre babatko, ktore nadovsetko miluje dojcenie a materske mliecko a zrejme intuitivne citi, ze flaska a cumlik nie je to prave :-).
      Pocas dna, ked nebudete s dietatkom, bude s nim niekto iny, kto ho dojcit nebude a ani dietatko od neho dojcenie nebude vyzadovat. Postupne si od nej zvykne na prikrmy. Kym si vsak na ne celkom zvykne, bude treba, aby ste si v praci odstriekavali mliecko v case, kedy by ste normalne dojcili. Toto mliecko je dolezite, aby sa mu podavalo poharikom, nie flasou, na dalsi den, ked budete opat v praci. Skuste pocas tohto tyzdna s nacvikom pitia z pohara, hoci aj s vlastnym odstriekanym mlieckom.
      Dojcite rano pred odchodom do prace a potom hned po prichode z prace a potom dalej tak, ako ste boli zvyknuta. Dobre je mat dietatko pri sebe v posteli – je mozne, ze sa pri zivotnej zmene zacne viac budit a okrem toho, v noci dozenie pripadne straty MM, co mu neboli dopriate cez den. Taktiez si tak vynahradi vasu fyzicku nepritomnost pocas dna. Za nejaky cas si najdete svoj rezim a dojcenie urcite vyznamne prispeje k tomu, ze sa tak udeje bez vacsieho citoveho ujmu.

    • annag says:

      Dobrý deň Mirka

      plne súhlasím s Jankou
      – skúšať v tejto chvíli netreba vôbec nič. Nie je na to dôvod. A práve tým svojmu bábätku veľmi pomôžete. Bábätko vníma Váš nátlak a ten určite nepomôže “naučiť” ho čosi iné jesť či piť.

      Ak mamička potrebuje odísť predčasne do práce, je to vždy ťažké a neprirodzené pre ňu i pre bábätko. Dojčenie je však najlepší spôsob, ako predčasné odlúčenie prekonať bez vážnych zásahov do malej citlivej dušičky.

      Vy ste sa zľakli, že v čase odlúčenia predsa musí čosi iné papať – nemusí. AK bábo dokáže prespať celú noc, dokonca aj 10-12 hodín bez toho, aby sa to odrazilo na jeho vývine, môže naopak nejesť i 8 hodín , kým ste v práci. Tým, že budete bábätko po príchode z práce a v noci intenzívne dojčiť, spať s ním v spoločnej posteli, mojkať sa s ním …. tým mu do veľkej miery vynahradíte nielen jedlo, ale i stratený čas cez deň. Každým jedným dojčením bábätko cíti, že je mamičkou prijímané, že ho ľúbi, chce. Takáto dôvera v mamičku mu pomôže prekonať deň bez Vás, dôverovať i svojmu okoliu. A pomôže to i Vám. Isto sa tiež ešte necítite na každodenné odlúčenie od bábätka. Tesný fyzický kontakt po návrate Vám pomôže, stále budete nenahraditeľná a najlepšia mamička na svete pre svoje dieťatko. Každým jedným dojčením budete môcť vnímať svoje bábätko najsilnejšie ako to len je možné.

      Fľašu dojčené bábätko nikdy poznať nemá ani nemusí. Novorodenec dokáže úspešne piť z pohárika, nieto 7 mesačné bábo. Dokáže, ale len ak chce 🙂 Ak budete preč, nebude Vás vidieť, tak bude ochotný piť aj inak – možno nie prvý deň či týždeň, ale postupne určite. Podobne to bude s príkrmami – maličký ich začne papať, keď k tomu sám dospeje – možno o týždeň, možno o mesiac či dva. Môžete teda postupne skúsiť pohárik , lyžičku, slamku, pohárik s detským náustkom – no asi najlepšie bude, ak mu piť bude ponúkať ten, kto ho bude opatrovať. Vy máte predsa prsíčko 🙂

      držím palce, nech všetko dobre dopadne 🙂

  14. lubka says:

    ahoj Annag. vzdy ked potrebujem povzbudit zajdem na tvoju stranku..tiez sa trapime s prikrmami…vsetky tie ‘rady a odporucania’ ze kolko ma dieta zjest, ze neprisladzat,nesolit,nemixovat len popucit vidlickou, najprv jest zeleninu aby si nezvyklo na sladke ovocie …..ha ha ha…no nahlas sa smejem…neviem kto to vymysla, asi nema deti :-)) mame 7 mesiacov a jedine co ako tak zje (zje znamena asi 10 lyziciek) je jabko s bananom….zmixovane samozrejme. inak ju plne dojcim, na poziadanie, v noci sa budi dvakrat okolo 00 a okolo 4, cez den spinka, hra sa, kludna je,spokojna, plienocky mame plne, cika ,kaka,pribera,dokonca je ‘motoricky popredu’ v porovnani s inymi detmi ako povedala nasa Doktorka…tak asi jej nic nechyba…ci? sestricka poradila prisladzat glukopurom…pomoze to? nedavam ani cajik ani vodu,lebo najpohodlnejsie pre mna je dat prsnik a nemusim sa trapit s umyvanim a vyvaranim flias a chladenim a prihrievanim cajikov…len kojim…a pytam sa, je to normalne? chyba tomu dietatu nieco? ked nechce jest,tak to do nej nemozem nasilu tlacit,ved si tak akurat utvori averziu na jedlo….

    • annag says:

      lubka,

      materské mlieko tvorí podstatnú súčasť výživy dojčeného bábätka i po polroku. Veľa deťom trvá i niekoľko mesiacov, kým sa “rozpapajú”, väčšina detí však do konca prvého roku začne papať viac, stačí im dať čas. Pokiaľ je bábätko dojčené na požiadanie a mamička prsníky aktívne ponúka, netreba robiť vôbec nič. Iba ponúkať – dávať bábätku šancu s pestrými jedlami sa zoznámiť. Tempo, množstvo i čas určuje bábätko. Deti potrebujú nopodobňovať dospelých a práve tým, že jej dáš do ruky niečo na jedenie, ju “učíš” papať – vôbec nevadí, že to len rozpučí a ledva oblizne.

      Prisladzovanie príkrmov sa neodporúča a ani to nepomôže – pomôže to možno naučiť dieťa na nesprávne stravovacie návyky , resp. mu pokaziť chrup.

      Maličká sa správa podobne ako množstvo vrstovníkov v jej veku. Nič jej nechýba ani nebude, pokiaľ neznížiš prísun mliečka dojčením – napr. vyhladovaním, len aby niečo iné zjedla – nezje a ešte aj utlmíš laktáciu. Alebo ak jej rast nespomalíš prázdnymi tekutinami – čajom, vodou. Materské mlieko jej uhasí smäd a zároveň dodá energiu i živiny . Voda či čaj jej dajú čo? Nič a z toho nič nepriberie, začne stagnovať na váhe. Keďže je veľmi živá, energiu potrebuje o to viac…. 🙂

  15. zuzana says:

    moja ma skoro 11 mesiacov a papa 2x za den asi 5-6 lyziciek cohokolvek… nerozlisuje ovocie a zeleninu obe ochutna a hotovo…mam pocit ze jej aj staci lebo kojit sa chce tak za pol hodinu az hodinu po jedla najsor… nepije nic len mlieko ine nechce a koji sa podla nalady niekdy 5x za den a niekedy kazdu hodinu… nijako to neriesim, lebo je spokojna aj pribera a je zdrava:-) snad raz bude aj jest…

  16. zuzka says:

    ahoj Katka, ďakujem za článok…neviem, či si ma ešte pamätáš z MK, mám dvojčatá Romanku a Karolínku, už budú mať 17mesiacov a stále dojčím prvú ligu :), baby majú stále problémy s papaním inej stravy ako môjho mliečka…mliečka majú asi dosť, lebo priberajú aj rastú takmer ako priemer tabuliek :), len máme z toho často nervy…nechcú skoro žiadne ovocie, keď im dám do ručičky kúsok jablka, hrušky, trošku pohryzú a zahodia…zelenina tiež nič moc ani mäso…aby mali aspoň nejaké “ovocné” vitamíny, musím kupovať také malé bio presnidávky (hipp), to im dám ráno aj na olovrant, teraz trošku zjedia jogurt smotanový na polovicu (a ten neviem, či im vôbec treba, keď pijú mliečko), ale rožtek alebo chlebík nechcú, tak aspoň čosi, aby zjedli…z rožteka tiež len trošku pohryzú a zahodia…Romanka tá by papala rada samotnú dusenú šunku, tak jej to kamuflujem, tám jej pod trošku šunky trošku rožteka…obedy tiež nič moc, niekedy niečo zjedia, na druhý deň to isté nechcú, tak to aj s kupovanými príkrmami aj doma jedlami…, večer sa do nich snažím dostať ryžovú kašu, že tam sú nejaké sacharidy :), je to s nimi fakt hrozné…vyskakujú mi zo stoličiek, dupú nohami do misiek…o zábavu mám postarané…mliečko pijú o život, Karolínka tá stále vykrikuje “nieno” (mliečko), cez deň ešte 5x, v noci tiež…piť tiež moc nechcú, hodi od 6 mesiaca ponúkame vodu, čajík, teraz vypytujú “taj”, ale trošku si dajú a koniec…všetko som robila podľa “predpisu” 🙂 a efekt to moc nemá…niekedy už mám aj z dojčenia nervy, keď idú napr. zuby a žužlú a žužlú, dudel nemajú…ale zatiaľ nechcem odstavovať, chcela by som vydržať a hlavne asi budem musieť…lebo baby tak revú, že ak by som to chcela násilím, tak by sme skončili na pohotovosti, s liekmi na upokojenie (detí alebo rodičov), tak fakt neviem, či nebudú piť do strednej školy, fúúúú, zatiaľ sa to tak javí, však uvidíme… čo si o tom Katka myslíš? skúšali sme snáď všetko pri tom jedle…

    • annag says:

      Ahoj Zuzka, samozrejme, pamätám si na Teba, veľmi sa teším, že dojčíš. Dúfam, že s odstupom času si povieš, že dojčenie za to stálo a že Ti pomohlo zvládnuť prvé roky s Tvojimi čerticami. :-)) Mali aj zlé obdobie s nočným spánkom, už je lepšie?

      Presne o tomto to je , ak deti prospievajú, ak sa dojčia na požiadanie a ak naozaj na prsníkoch väčšinou pijú, nielen pocuckávajú, tak sa nič nedeje. Hoci ich jedálniček nespĺňa predstavy Teba a Tvojho okolia. Navyše, ony dve tvoria kolektív, ktorý asi bojkotuje želania ich mamičky.:-) Možno by pomohlo, ak by sa kolektív rozšíril o pozitívny vzor- ak by pri stole pravidelne sedával a jedol i ocko, babka alebo Ty . Lebo deti veľmi rady napodobňujú dospelých, najviac im chutí to, čo jedia ostatní, čo má mamička v tanieri … ( i z mojej osobnej skúsenosti – naša najmladšia dcérka jedáva neporovnateľne lepšie a viac, ak jedia i staršie deti a my dospelí. Cez deň, kým sú všetci preč, jej ani zďaleka tak nechutí … keďže “najviac” spapá na olovrant a večeru, robím zvyčajne obdobu obeda , nie kaše či sladké jedlá ) Romanke šunka chutí, lebo má výraznú, slanú chuť, zrejme si už na ňu zvykla a ostatné jedlo jej pripadá mdlé, málo slané či ochutené. Ponúkaš im už i rovnaké jedlo aké varíš pre Vás dospelých? Sú dojčené, iné tekutiny piť nemusia. Naopak, ak takto “málo” jedia, iné tekutiny im nedodávajú vlastne žiadne živiny, na rozdiel od tekutiny = materského mlieka.

      Všeobecne je ďaleko viacej detí, ktoré jedia v prvých rokoch len veľmi málo. 5 krát denne po povedzme 150 g príkrmu je pre mnohé mamičky skôr utópia a zbožné želanie než realita. Takéto normovanie detí je rovnako neprirodzené a v podstate škodlivé i kontraproduktívne, ako keď neustále meriame, vážime a normujeme množstvo prijatého mlieka v prvom polroku. Dnes už vieme, že priemerné a dobre prospievajúce dojčené dieťa prijíma dojčením oveľa menšie dávky než sú normy stanovené umelou výživou. A pokračuje to i pri zavádzaní príkrmov. Tradičné normy a postupy pri zavádzaní príkrmov matky zneisťujú, vyvolávajú v nich paniku, pocit neschopnosti živiť, vychovávať svoje dieťa, strach o jeho zdravie. Sú v strese, deti cítia nervozitu a nátlak. A aj keby mali chuť, tak už z princípu sa za zatnú, budú protestovať a robiť pravý opak.

      Zuzi, myslím, že Tvoje deti vôbec nevybočujú z davu 🙂 V Tvojom príspevku sa isto nájde kopec mamičiek. Tvoje dievčatá majú obrovský bonus v podobe dojčenia. Ich rýchlo rastúce telíčka prijímajú živiny, ktoré by neprijímali, ak by neboli dojčené. Ak budeš dodržiavať princíp – ponúkať pravidelne pestré jedlo , tak viac urobiť vlastne ani nemôžeš. Zdravý návyk papať v nich vytvoríš práve tým, že budeš dodržiavať raňajky, desiatu, obed, olovrant, večeru. Deti rituály a režim v podstate majú rady, je to pre nich istota. A to, že raz zjedia len lyžičku a inokedy plný tanier, bude trvať ešte veľmi dlho. 🙂

      • anib says:

        Zuzka, presne co si napisala, cela nasa situacia s 18 mes dcerkou, uf, mi odlahlo , ze nemam sama takeho ,,problemy,,, mozno jediny,trochu zblaznene hormony, kedze planujeme dalsie babatko:)

Pridaj komentár