Tandemové dojčenie

Skutočnosť, že dojčiaca mamička je opäť tehotná vynára na povrch otázku čo dojčením ďalej. Je potrebné odstaviť staršie dieťatko? Ohrozuje dojčenie ešte  nenarodené dieťatko? Ohrozuje  tehotenstvo a dojčenie zdravie mamičky? Dá sa úspešne skĺbiť dojčenie staršieho dieťatka s práve narodeným?

Snáď najväčšou obavou mamičky, blízkych či lekárov je , či dojčením neohrozujeme  bábätko v brušku. Pri dojčení sa totiž uvoľňuje hormón oxytocín, ktorý spôsobuje sťahy maternice. Sťahy maternice sú však pri fyziologickom tehotenstve normálne. K maternicovým sťahom dochádza napr. aj pri sexuálnych aktivitách. Zjednodušene povedané, pokiaľ nám lekár nezakáže sex počas tehotenstva, nie je dôvod ukončiť ani dojčenie. 🙂 Ak sa teda cítime fajn, gynekológ nenašiel  žiadne skutočné príčiny, ktoré by tehotenstvo ohrozovali, dojčenie môže pokračovať i naďalej.

Veľmi častou obavou je, že mamičke či dieťatku v brušku budú chýbať nejaké výživné látky. Neexistuje dôkaz, ktorý by potvrdzoval , že dojčenie počas tehotenstva pripravuje nenarodené bábätko o živiny. Rovnako pre dojčené bábätko materské mlieko napriek tehotenstvu dodáva  veľa živín a nie je ani slabé ani škodlivé. V tejto súvislosti sa sa spomína najmä vápnik. Počas tehotenstva i počas dojčenia odovzdáva mamička svojmu dieťatku vápnik, preto si ho potrebuje dopĺňať vhodnou stravou. No napr. tehotné ženy trpia osteroporózou len vzácne. Pretože hormonálne zmeny v organizme spôsobia, že telo dokáže vstrebávať vápnik ďaleko účinnejšie , zvyšuje sa hladina vitamínu D a aj obličky sa prispôsobia a straty vápnika močom sa znižujú. Počas plného dojčenia prechádza k dieťatku cez materské mliečko  denne viac než 200 mg vápnika z tela mamičky. Najväčšou zásobárňou vápnika sú kosti. Nedostatok vápnika vo všeobecnosti môže viesť k rednutiu kostí – k osteroporóze. Avšak netreba sa báť, k obnove hustoty kostí dochádza okamihom , keď začneme bábätko prikrmovať pevnou stravou. Do 12 mesiacov tak majú mamičky denzitu kostí obnovenú, hoci svoje bábätko neodstavili a v dojčení pokračujú. Riziko rednutia kostí znižuje pravidelný šport, telesné aktivity , preto by sme sa cvičeniu počas dojčenia nemali vyhýbať. Hoci za vznik osteroporózy môže viacero faktorov, hormonálne zmeny a vplyv estrogénov znižujú riziko osteroporózy a zlomenín v menopauze. Čím viac detí máme a čím dlhšie dojčíme, tým lepšiu vyhliadku na starobu máme :-))

Dojčenie a tehotenstvo si vyžaduje vyšší príjem kalórií. Je normálne, ak taká mamička je a pije viac než zvyčajne. Aj únava, ktorá nás tehotenstvom sprevádza môže byť spôsobená hladom , slabou výživou. Je dôležité stravovať sa pestro zdravo tak, aby nám žiadne živiny nechýbali.  Najmä na Slovensku a v Čechách existuje množstvo fám a povier čo môže či nemôže dojčiaca mamička jesť. V konečnom dôsledku si prísnou diétou, ktorá nezohľadňuje jej potreby,  doslova ubližuje.

Aké zmeny v dojčení môžeme očakávať, ak sme tehotné:

Hormonálne zmeny v tehotenstve spôsobujú, že napriek pravidelnému a správnemu dojčeniu dôjde k úbytku produkcie mliečka. Väčšinou to mamičky spozorujú okolo 3-4 mesiaca, no niektoré  i výrazne skôr, aj v prvom mesiaci. Vďaka hormonálnym zmenám sa  bradavky stávajú citlivejšie a niektoré mamičky dojčenie vyslovene bolí a spôsobuje im nepríjemné pocity.  Práve pokles produkcie mliečka a bolestivé bradavky bez zjavnej príčiny môžu byť znakom nového tehotenstva.  V tomto čase sa tak niektoré mamičky rozhodnú dojčenie ukončiť . Je to absolútne v poriadku . Ideálne je však odstaviť bábätko šetrne, bez traumy a stresov v zmysle – “dojčím na požiadanie, ale prsník neponúkam, čakám, kedy sa bábo samé ozve”.  Dôležité je zamerať sa na správne prisatie, správnu polohu, vyvarovať sa krkolomným polohám, ak si staršie deti bežne vymýšľajú. Ideálna je poloha, pri ktorej bábätko netlačí na bruško a tým nespôsobuje mamičke ťažobu. Zníženie produkcie mliečka sa prejaví tak, že bábätko bude lepšie a viac papať príkrmy,  piť iné tekutiny. Zároveň sa môže zvýšiť frekvencia dojčení, jedno dojčenie môže byť výrazne kratšie, bábätko môže vyžadovať obidva prsníky. Najmä pri deťoch do jedného roka je dôležité zabezpečiť im dostatočný prísun mlieka  a mliečnych výrobkov. Bude vhodné zaradiť do jedálnička napr. mliečne výrobky, jogurty, syry, kyslé mlieko,  mliečne kaše a pod.

Zrelé mlieko sa počas tehotenstva zmení postupne na kolostrum. Chuť mliečka môže byť iná, bábätko môže na chuť reagovať, staršie deti to mamičke dokonca i povedia :-)). Kolostrum má laxatívny účinok, takže ak sa bábätko dojčí, jeho stolica môže byť redšia.

Sú deti, ktoré na zmenu kvality mliečka a najmä na znížený tok mliečka reagujú odmietaním dojčenia. Dobrovoľne sa odstavia. Niektoré deti sa po pôrode k dojčeniu opäť vrátia, iné nie. Nikdy  nevieme dopredu predpovedať, či sa tandemové dojčenie podarí alebo nie. Mladšie deti, sa prisajú radšej než deti staršie. Veľa závisí aj od doby, ktorá od odstavenia prešla. A sú deti, ktoré sa bez problémov dojčia počas celého tehotenstva a pokračujú plynule v dojčení i po pôrode. Dojčenie v čase, keď je mamička na pôrod pripravená, teda okolo 38 týždňa a viac, môže urýchliť pôrod, pretože jej organizmus už bude reagovať na uvoľňovanie oxytocínu a následné sťahy maternice.

Čo nás čaká po narodení súrodenca:

V prvých hodinách po pôrode je vhodné dojčiť predovšetkým novorodenca. Potrebuje piť kolostrum, ktoré je vzácne, pre novorodeniatko nesmierne dôležité a je ho málo. Väčšina mamičiek ani nemá v tej chvíli záujem či možnosť dojčiť i staršie bábo. Naopak, naliatie prsníkov o niekoľko hodín-dní nám môže pomôcť vyriešiť práve staršie bábätko. Vtedy je vhodná doba skúsiť priložiť ho opäť na prsník. V tom čase sa organizmus najlepšie pripraví a mliečka bude produkovať presne koľko má pre obidve detičky. To znamená, že si svoje staršie dieťatko môžeme smelo priložiť už v pôrodnici.

Častou obavou je riziko prenosu infekcie. No v materskom mliečku sa vytvárajú protilátky, ktoré dieťa chránia pred konkrétnymi infekciami. Navyše, ak sú súrodneci v blízkom kontakte, už počas inkubačnej doby, nemá zmysel ich chrániť v čase, keď už infekcia prepukla. Avšak pokiaľ má novorodenec soor – biely povlak na slizniciach – kvasinkovú infekciu a mamička má bradavky poškodené, je dôležité vyhnúť sa vzájomnej nákaze. Pretože potom vzniká nekonečný kolobeh a infekcie sa nevieme zbaviť. Soor je potrebné vyliečiť u novorodeniatka, mamičke liečiť poškodené bradavky . Pokiaľ je laktácia dobre rozbehnutá, tak v tom čase je vhodné jeden prsník určiť jednému dieťaťu a druhý druhému. Za bežných okolností však nie je potrebné bradavky ani umývať, ani inak ošetrovať.

Nedá sa presne stanoviť, aký rytmus a spôsob dojčenia obidvoch detí má byť. No mamička je už skúsená, vie rozpoznať, kedy dieťa pije mliečko, vie, čo je správne prisatie, vie rozlíšiť či bábätko prijíma dosť mliečka a či prospieva. Dôležité je teda sledovať reakcie novorodeniatka tak, aby prijímalo dosť perfektného mliečka. A môže si pomáhať starším dieťatkom. Napríklad: ak novorodeniatko reaguje na oneskorené spúšťanie mliečka, pomôže mu súrodenec tým, že mliečko saním spustí a vyvolá spúšťací reflex na obidva prsníky. Ak je jeden prsník menej produktívny než druhý, môže dať slabší prsník “rozťahať”  častým dojčením staršiemu dieťatku. Alebo pomôže uvoľniť upchatý mliekovod.   Niekedy sa stáva, že vznikne tandemovým dojčením nadprodukcia. Aj vtedy sa dá pomôcť. Napríklad tak, že obidve deti budú papať jeden prsník a druhý bude stáť plný. Staršie začne, vypije rýchlo tečúce mliečko a mladšie prsník dopije. Rovnako je prísne individuálne, či bude mamička dojčiť naraz obidve deti, alebo každé samostatne. Každopádne pri obidvoch deťoch dodržiavame princíp dojčenia na požiadanie. Je možné, že občas budú piť obidvaja naraz a inokedy len po samom. Takisto sa môže jedno nadojčiť skôr než druhé.  Staršie bábätko zíde z prsníka i samé, mladšie si môže na vankúši v polohe ako sa dojčilo oddýchnuť, resp. i pospinkať. Správne dojčené bábätko, ktoré je dobre prisaté nepotrebuje odrgávať. Dojčením obidvoch detí naraz sa zvyšuje hladina prolaktínu a tým i produkcia mliečka.

Je dôležité , aby mamička pokiaľ má mladšie bábätko tráviace problémy a je nepokojné , konzultovala problém s laktačnou poradkyňou. Spolu môžu zistiť, kde môže byť problém a zvoliť správnu stratégiu tak, aby bábätko bolo maximálne spokojné a dobre sa mu darilo.

Pokiaľ sa staršie bábätko odmietne prisať, nevadí. Je to jeho vôľa a netreba ho nútiť. Môžeme mu mliečko odsávať a dávať do príkrmov. Ja som napríklad odsávala niekoľko mesiacov na raňajky materské kakao  🙂 pre dve staršie deti. A je fakt, že celú zimu , hoci dcérka chodila do škôlky a bola v kontakte s chorými deťmi, neboli ani raz choré.

V minulosti bolo dojčenie viacerých detí bežné, mamičky pridájali i niekoľko detí naraz, často sa i 4-5 ročné dieťa striedalo s mladším súrodencom. Tandemové dojčenie môže staršiemu bábätku ľahšie prijať nového súrodenca a zmierniť žiarlivosť a rivalitu, ktorá sa s príchodom nového človiečika do rodiny objaví. Takisto to môže aj satisfakcia pre mamičku , ktorá tak nemá pocit, že svoje staršie bábätko zanedbáva a odstrkáva. 🙂

O dojčení rovnako starých detí – dvojčiat, trojčiat píšem v

32 Responses to Tandemové dojčenie

  1. monika says:

    ahojte, pridam aj svoju skusenost… ked mal nas adamko 8 mesiacov, otehotnela som.. nebola to nahoda, my sme druhe babatko chceli, aby vyrastali deticky spolu. na zaciatku som si myslela, ze adamka postupne odstavim, ale postupom casu, ked som videla, ze maly je doslova zavislak na mojom mliecku, zacala som studovat rozne clanky, ako dlho mozem dojcit v tehotenstve.. samozrejme vsetci naokolo ma odhovarali, ze musim s dojcenim prestat a druhe babatko nebude mat dost zivin a ze predcasne porodim a podobne…priznam sa, ze som mala urcite obavy a modlila sa, aby vsetko dobre dopadlo … troska som aj dufala, ze maly sa odstavi sam, ked uz mliecka nebude tolko alebo ked budem v porodnici, ale nestalo sa tak… a teraz dojcime tandemovo, adamko ma uz rok a pol a mala karolinka mala 5 tyzdnov.. dufam, ze tato etapa bude este dlho trvat, lebo je to naozaj krasny pocit… 🙂

  2. Gabika says:

    Dobry den! Mam skoro 2,5 rocnu dcerku, ktora je este dojcena. Som v 4. mesiaci tehotenstva a odkedy som otehotnela, dojcenie je pre mna dost bolestive (hlavne bolesti bradaviek, ked sa mala prisava) a aj ma dojcenie uz dost znervoznuje, a rada by som malu preto odstavila. Mam pocit, ze dojcenie je pre nu uz hlavne prostriedkom na upokojenie a zaspanie, ze uz ani nemam vela mlieka. Je zvyknuta zaspavat pri kojeni a ani pocas dna inym sposobom nezaspi. Citala som (aj tu), ze sa deti zvyknu pri zmene chuti mlieka odstavit same okolo 16. tyzdna, kedy sa zacina tvorit kolostrum. Bola by som velmi rada, keby sa odstavila takto sama a „bezbolestne“, lebo zatial nejake dohovaranie a argumentovanie na nu nepomaha, a ked jej prsnik nechcem dat tak place, hneva sa a kope.
    Mam este teda cakat, ci ju odradi chut mlieka, alebo to budem musiet riesit inym sposobom? Prosim, poradte mi, ako dcerku odstavit tak, aby to pre nu bolo co najmenej neprijemne! Dakujem vopred velmi pekne za pomoc.

    • Viera Červená says:

      Tehotenstvo je z hľadiska psychiky citlivé obdobie: na matku by nemal byť vyvíjaný tlak ani v tom smere, aby odstavila svoje staršie dieťa, ani aby ho dojčila. Matka má dostať dostatok informácií, aby sa mohla zodpovedne rozhodnúť podľa toho, ako ona pozná svoj stav a svoje dieťa.
      K informáciám, ktoré by Vám mohli pomôcť sa rozhodnúť vo Vašej situácii, si prosím prečítajte túto odpoveď z poradne dojčenia o. z. MAMILA ohľadom bolesti bradaviek http://www.mamila.sk/objects/forum/comment.php?id=619 Ohľadom Vašej otázky o kolostre – je možné, že dcérka sa bude chcieť menej často dojčiť, keď sa materské mlieko zmení na kolostrum, rovnako, ako je možné, že aj bolesť bradaviek bude postupne lepšia a znesiteľnejšia.
      Každopádne, ak by ste to nevyhnutne potrebovali, môžete urobiť zmeny v dojčení, ktoré Vám pomôžu situáciu znášať ľahšie, v krajnom prípade dcérku odstaviť – tieto zmeny musia byť individuálne a pochádzať z poznania vašej dcérky, v tomto smere žiadny návod ani osvedčený postup nepomôže tak veľmi, ako Vaše rozhodnutie a jeho realizácia podľa toho, ako poznáte svoju dcérku, nikto iný ju nepozná tak dobre, ako Vy. Držím Vám palce!

  3. stella says:

    Ahoj Annag,
    chcela by som ta velmi pekne poprosit o radu, ohladom dojcenia v tehotenstve. Precitala som si uz viacer info na tuto temu ale nic konkretne. Maleho ktory ma 10 mesiacov kojim cca 3x za noc a 3-4x cez den. Nedavno som zistila ze som tehotna. Hned som Dr. informovala ze kojim a samozrejme standardna odpoved -odstavit.
    Moj problem je v tom ze prve tehotenstvo som mala rizikove od 4 mesiaca som musela lezat, a teraz sa bojim ze aj toto tehotenstvo nebude jednoduche a preto sa aj ja priklanam k postupnemu odstaveniu maleho.
    Tiez pozorujem akoby som mala menej mlieka, maly si to mliecko velmi nevyzaduje az na tu noc. Pokusala som sa ho odstavit lenze mame viacero problemov naraz. On odmieta nie len flasu, ale aj akekolvek UM. Skusala som ho ucit vodu cez flasku ani nahodou iba som bola z toho nervozna, cez naustok vypije cistej vody za cely den iba 100 ml co sa mi zda malo a preto sa ho bojim razne odstavit.
    Ako mam postupovat aby som ho naucila na UM cez flasku? potom pomaly odstavila a zachovala prijem tekutin. Mam ho vôbec v 10 mesiacoch ucit na flasku vies on nikdy nemal ani cumel v ustach. Dakujem velmi pekne za odpoved budem cakat :)))))
    Sona

    • valka says:

      zaujimave o vplyve dojcenia na tehotenstvo : http://www.oskarsk.sk/index.php?ID=282

      • stella says:

        Ahoj Valka dakujem za dobry typ clanku, je pravda ze ja som mala v predchadzajucom tehotenstve skracujuci sa krcok a lezala som a toho sa presne obavam aj teraz a preto uvazujem o odstaveni ale postupne. Dakujem Sona

    • Alena says:

      ahoj Soňa, môj malý bol dojčený 14 mesiacov a nikdy nevedel piť cez cumlík, my sme pili so sosáčikom na fľaške alebo neskôr UM so slamkou v pohári a do dnes tak pije a to má už 3 roky 🙂 Tiež sme museli prechádzať na UM postupne, že som mu do MM v pohári pridávala po troške UM, aby si zvykol na chuť a raz to ocino vyriešil tak, že mu do UM dal granko a odvtedy ho pil bez problémov 😀

  4. dagina says:

    Milá Annag,
    koukám že už to je skoro dva měsíce kdy jsem řešila případné odstavoání rok a půl staré dcery hlavně zdůvodu těhotenství. Vlastně to nadále pokračovalo jak jsi psala. Jak odpadlo noční kojení, mléka rázem ubylo a nyní už není téměř vůbec :-(. Z prsu mě vytéká už jen kolostrum, popř. bílá mazlavá tekutina (že by mléko :-D). Takže jsem kojila skoro 20 měsíců. I přesto, že mléko není, dcera cca 1 za dva dny zkusí prs, ale nic moc neteče, nijak to nedramatizuje a vypadá to, že se opravdu krásně, bez jakéhokoliv traumatu odstavuje/odstavila. Ale kdyby mléko ještě bylo, byla by stále při chuti. UM nechce. Abych pravdu řekla, byla jsem smířena s tím, že ji budu kojit ještě déle /snad do porodu/. Na druhou stranu asi můžu být ráda, že šlo všechno tak hladce. Přesto bych ráda věděla, proč se mléko úplně ztratilo, když jsem ji ještě tak 1x denně kojila(né v noci), někdy 1x za dva dny. Tato intenzita už nestačila na tvorbu mléka??? Nebo to zapříčinilo mé těhotenství (jsem 21 tt)???? Nebo snad že jsem přestala kojit v noci??????
    Tedy je téměř jasné, že tandemové kojení u nás nehrozí :-).
    Moc díky za iformaci.

    D.

    • annag says:

      Ahoj Dagina ,za pokles tvorby mliečka môže predovšetkým nové tehotenstvo – hormonálne zmeny, ktoré tvorbu mliečka znižujú. Tu nepomôžu ani bylinky , čaje … na podporu laktácie. Samozrejme, je tam i vplyv zníženej frekvencie dojčení – prespí celú noc, prsníky zareagujú veľmi rýchlo . No tehotenstvo má najväčší podiel. Sú však deti, ktoré sú ochotné po pôrode opäť sa dojčiť. Ak chceš, môžeš jej prsník ponúkať i naďalej, hoci si potiahne len pár ťahov. Ide o to, aby sa nezabudla správne prisávať a sať. Nech už bude akokoľvek, je paráda, že sa krásne bez slzičiek odstavila – tak to má byť. 🙂 Držím palce a hlavne veľa zdravia

      • dagina says:

        Annag moc děkuji. Ale ještě jedna věc – když by druhé mimi spalo od začátku spalo celou noc (může se tak stát, ikdyž pochybuji :-N) a nebyla by ho potřeba kojit, je tedy možné, že bych měla postupně méně mléka a tudíš by to ohrozilo plné kojení???

        • annag says:

          Ahoj dagina, môže sa stať, že prespí celú noc, i keď tiež pochybujem :-). Ale plné dojčenie to neohrozí pokiaľ sa spánok nebude predlžovať neprirodzene. Spánok môže neprimerane predlžovať cumlík – bábätko si saje cumeľ a zabúda sa hlásiť na dojčenie. Ak by spalo niekde samé v inej izbe, tak by sa tiež menej budilo. Teda pokiaľ bude bez cumlíka a v Tvojej blízkosti, môže spať i celú noc.

  5. Danka says:

    Naozaj môžem z vlastnej skúsenosti potvrdiť, že dojčenie počas tehotenstva vôbec neškodí. Keď som čakala druhú dcérku, staršia mala 3 roky a ešte vždy 2-3 krát za deň pila mliečko (pred spaním, keď mala dáky smútok…). Dojčila som ju dokonca i v deň pôrodu, keď som začala mať pôrodné bolesti… lúčila som sa s ňou, lebo som musela ísť do nemocnice 🙂 Keď sa narodilo bábätko, sestrička, dala som svojej staršej dcérke, ktorá ma prišla navštíviť do nemocnice, upiť z odstriekaného mliečka ( nakoľko ho bolo veľa, dúfala som, že aspoň “padne na úžitok”). Staršia dcérka však nebola vôbec nadšená z toho, ako mliečko chutí… vraj bolo hrozne sladké! A tak sa ani po mojom návrate domov z pôrodnice, nepokúšala už viac skúšať mliečko z prsníka. Vysvetlili sme jej to tak, že teraz sa tvorí mliečko pre malé bábätko, výživnejšie, ktoré inak chutí a preto ho radšej ponecháme bábätku. No a mladšia sestrička ešte predbehla tú staršiu v dľžke dojčenia. Staršiu som dojčila 3 roky a 10 mesiacov, mladšiu som takmer 5 rokov… (a to som ju pod tlakom okolia musela od toho odhovárať… ona by cicala ešte dlhšie). Stretla som sa veľa krát s nepochopením okolia i rodiny, dokonca som sa radšej k tomu nepriznávala, že ešte dojčím. Mysleli sa aj tak o mne, že nie som normálna, keď dojčím viac ako 3 roky a deťom tým, len “škodím”.
    Tento článok ma naozaj veľmi povzbudil. Ďakujem zaň.
    Dnes majú moje dve dcérky už 11 a 7 rokov a veľmi radi spomíname na časy “didania”. Mladšia sa ešte vždy občas pritlačí líčkom k “cicíku” a prejavíme si tak veľkú lásku a vzájomnú dôveru.

  6. Veronika Mihalská says:

    Ahoj Kati, troška ti tu zaspamujem ale chcem povzbudiť aj ostatné mamičky a podeliť sa o svoju skúsenosť 🙂
    Píšem z nemocnice, pred troma dňami som v 11-tom týždni môjho druhého tehotenstva (ktoré bolo doteraz úplne bezproblémové) začala z ničoho nič krvácať. Pre istotu ma hospitalizovali ale krvácanie zastavili a bábo je úplne ok. Od prijatia som ok, čistá, bez krvácania, ostávam len na pozorovanie.
    Doma ma čaká 24 mesačná dcérka ktorú stále dojčím a hrozne ťažko som prežívala prvé dva dni odlúčenia. Jediné čo ma postavilo na nohy je práve dojčenie. Každý deň ma príde pozrieť, nadojčíme sa a obom nám je potom úžasne 🙂 Odluku zvládame úplne dobre lebo vieme, že každý deň sa na pár minút spojíme v jedno telo, ako tomu bolo ešte keď som ju nosila v brušku 🙂
    Dcérka si doma vôbec nepýta prsko, neplače, odchádza odo mňa s úsmevom a ja jej tieež mávam s úsmevom a s pokojom na dušičke 🙂
    Keby som ju nedojčila, neviem ako by som tú odluku prežila. Asi by som sa psychicky zložila. Toto nás obe drží nad vodou a perfektne to zvládame. Tým pádom sa aj ja cítim oveľa lepšie a už za dva dni nás pustia domov lebo všetko je ok 🙂
    Dojčenie mi nevyvolalo žiadne kontrakcie ani otváranie krčka maternice takže napriek miernemu krvácaniu môžem kľudne naďalej dojčiť a potiahnuť to do tandemového dojčenia 🙂
    Už sa na to veľmi teším 🙂

  7. dagina says:

    Děkuji Annag za odpověď.
    Ještě to proberu na další poradně s lékařem (ohledně stahování dělohy při kojení a co by znamenalo v mém případě…)

    Dcera se vždycky vrhne na obě prsa :-), pije dost intenzivně, jedno by jí asi neuspokojilo :-), zatím jsem to teda nezkoušela. Ale nevím čím to je, přestala se budit v noci a spí, tudíš odpadlo noční kojení – snad jí to vydrží i nadále. Bylo by fajn, kdyby se sama odstavila postupně. Jestli jsem to pochopila správně, čím víc se bude blížit k porodu, tím méně bude mléka….

    • annag says:

      ahoj dagina,

      – ani nie čím bližšie k pôrodu, mliečko ubudne väčšinou náhle , často je to okolo 3-4 mesiaca. To, že prespí celú noc už môže byť prejav zníženej tvorby mliečka. Ak prespí noc, laktácia sa teraz o to viac utlmí, lebo prsníky sa budú menej často vyprázdňovať … vyzerá , že sa postupne už začala odstavovať. 🙂

  8. dagina says:

    Mě osobně vyděsila informace (teda spíš mě byla oživena) o stahu dělohy při kojení. Nemůže to tedy vyvolat předčasný porod či potrat??? U první dcery jsem na stahy dost trpěla, od 4měsíce jsem brala magnézko, ve 32tt jsem málem porodila. Dceři je rok a půl, kojím jí cca 3-4x. Teď když jsem těhotná, pomalu bych chtěla odstavovat, hrozně mě to vyčerpává. Bylo by dobré, kdyby ji třeba časem přestalo mlíčko chutnat viz. článek…, a tím se odstavila sama.

    • annag says:

      dagina, samozrejme, riaď sa podľa seba a podľa dohody s lekárom. Ale pravdepodobnosť, že by dojčenie vyvolalo predčasný pôrod či potrat je podľa štúdií nízka.

      Maličká je už dosť veľká, môžeš ju na odstavenie pripravovať, deti chápu viac než si myslíme -skús jej vysvetľovať, zakaždým jej povedz, že mliečka už je málo, aktívne jej ponúkaj aj iné tekutiny. Zníženiu tvorby môžeš napomôcť ponúkaním toho istého prsníka za sebou. Ak napr. dojčíš 3-4 krát, tak 2 dojčenia ponúkaj iba pravý, 2 dojčenia iba ľavý prsník. Potom cez deň iba pravý, v noci iba ľavý , nakoniec 1 deň iba ľavý, ďalší deň iba pravý … ak bude jeden prsník stáť nevyprázdnený dlhšie než doteraz, možno až 24 hodín, laktácia v ňom sa utlmí a malá sa o to ľahšie a rýchlejšie odstaví – zareaguje na slabý tok mliečka. Držím palce 🙂

  9. Michaela says:

    Ahojte
    tak tento článok som potrebovala. Dnes som zistila že som tehotná. Simonko má teraz 7 mesiacov a nechcem ho prestať kojit. Tento článok mi dodal odvahu a dúfam, že budem kojit obe deturence čo najdlhšie:-) ďakujem

  10. daniela says:

    som v 15. tyzdni tehotenstva a stale kojim svojho 15 mesacneho synceka 🙂
    idem si clanok precitat este raz, aby som vedela argumentovat na otazky ludi 🙂
    maly sa koji uz iba rano a vecer a asi pockam, kym sa odstavi sam – ak sa odstavi 😉
    dakujem za pekny clanok

  11. annagsk says:

    ahojte, ďakujem a teším sa spolu s Vami :-)) Dúfajme, že takto po krôčikoch zrútime mýty, ktoré v súvislosti s dojčením existujú . A že o pár rokov bude normálne dojčiť dlhodobo či viac detí naraz. 🙂

  12. Slavka says:

    Nadherny clanok 🙂 dakujem 🙂 Musim sa priznat, ze som uvazovala o ukonceni dojcenia starsieho synceka, ktory ma 21 mesiacov prave preto, ze cakame druhe babo a vsetci v okoli ma presviedcali, ze ako tehotna by som uz dojcit nemala … ale po precitani tohto clanku som sa rozhodla, ze budeme v dojceni pokracovat 🙂 DAKUJEM 🙂

  13. valika says:

    krasny clanok 🙂 skoda, ze som ho necitala skor – bola by som si ho vytlacila a vsetkym, co ma odhovarali od tandemu, by som ho rovno dala precitat a nemusela som vsetko vysvetlovat…
    my sme tiez tandemaci a je to uzasne..vsetkym vrele odporucam…

  14. Marcela Mitašíková says:

    Milá Katka

    tak toto je kráááááááááásny článok a toto som potrebovala prečítať :O))) sme v 8 tt tehotenstva, dcérka má 22 mesiacov a stále ju dojčím na požiadanie, aj keď to je len pred spaním už a raz až dvakrát za noc … a včera keď sme oznámili našu krásnu novinu o druhom bábätku tak manželove babky hneď ale to už nemôžeš dojčiť a musíš Terezku odstaviť. A ja si to neviem predstaviť, lebo my si dojčenie užívame a som za tzv. vzťahovú výchovu, kde dlhodobé dojčenie patrí a vôbec ma nijako nezaťažuje. A aj moja lekárka ma upozorňovala na to, že dojčiť mám maximálne do 5. mesiaca … tak uvidíme ako sa nám zadarí ale každopádne ďakujem za skvelý článok.
    Maca

  15. Veronika Mihalská says:

    Kati odporúčam ešte pridať na tento tvoj úžasný web paletu smajlíkov tohto druhu:
    tlieskajúci
    palec hore
    klobúk dole

    :))) (Pre výstižnejšie komentáre) 😉

  16. Veronika Mihalská says:

    Na jednotku s hviezdickou 🙂 Nádherne napísané Kati, verím že si mnohým mamičkám dodala odvahu pokračovať v dojčení aj počas tehotenstva a následne s druhátkom zároveň 🙂
    Mne minimálne :p
    Teda dúfam že sa mi moje kuriatko neodstaví kým otehotniem znova 🙂 Druhé tehu plánujeme cca 3 mesiace po dcérkiných druhých narodeninách 🙂
    A baby máte pravdu že tá foto je jednoducho čarovná 🙂
    Kati ešte raz VĎAKA 🙂

  17. Lucie Vopravilova says:

    Annagsk, jsi rychlá, když jsi slibovala tento článek, netušila jsem, že si tak pospíšíš. Je to moc hezké. Zrovna dnes u nás byla moje maminka, říkala jsem jí, že bych malou chtěla kojit co nejdéle, a když bude chtít, tak ji kojit i s naším druhým miminkem. Mamka se mi trochu smála, že jestli ji chci kojit ještě ve 2, ve 3 letech… Ale když jsem jí povídala, co vím (nejen tady od tebe), nakonec se jí to i líbilo. Naše Kačenka je zatím hlavně přes den “přísavka”, pořád u prsa, jí, spí, řehoní se, tak doufám, že jí to vydrží 🙂 Musí to být fakt krásný pocit, mít dvě svoje děti takhle u sebe… Těším se na další články od tebe. Lucie

  18. Martina Pavelová says:

    krasny clanok a este krajsia fotka. strasne sa mi paci, neviem od nej otrhnut zrak a pozeram si ju znova a znova. neviem, co mam za hormony :-), ale strasne sa mi pacia “dojciace” fotky. Katka, super!!!

  19. annagsk says:

    viktoriakarin, prajem Ti, aby Ti to vyšlo. :-))

  20. viktoriakarin says:

    Tak toto je naozaj krásny článok… nemám slov. Vôbec som nemala poňatia či sa vlastne dá takto počas rastu nového človiečika spokojne dojčiť. My plánujeme druhé bábätko, malá má teraz skoro 17 mesiacov a ak sa bude chcieť i naďalej dojčiť a nebudeme mať počas tehotenstva žiadne problémy, ktoré by nám to nedovolovali tak určite budeme v dojčení pokračovať…. pretože všetci mi pílili uši s tým že sa to nemá robiť a že dieťatku v brušku budú chýbať potrebné vitamíny. Dúfam že sa nám to podarí, pretože to musí byť nádherný pocit pre mamičku keď je spojená s jedným dieťatkom a zároveň bude aj s tým v brušku.

Pridaj komentár