Potrebuje dieťa po dojčení grgať?

Dieťa , ktoré sa správne prisáva a na prsníku pije pokojne, zvyčajne odgrgávať vôbec nepotrebuje. Niekedy sú dokonca pokusy o grganie kontraproduktívne.  Bábätko sa kvôli manipulácii tesne po dojčení preberie natoľko, že už  nevie rýchlo zaspať.  Je celé hodiny hore, oveľa viac grcká či štikúta, pretože bruško  je rozbúrené.  Bábätko je plačlivé a unavené, málo spí. Mamička strávi celé hodiny nekonečnými pokusmi  odgrgnúť a upokojiť bábätko na pleci, na fitlopte… Pritom má po ruke najlepší nástroj na upokojenie dieťatka – prsník.

Jedna z funkcií dojčenia je uspávať. Bábätko, ktoré sa dobre nasýti efektívnym pitím na prsníku, samé po niekoľkých minútach prejde to tzv. nenutritívneho sania naprázdno. Dvorec stláča tak jemne, že mliečko mu tečie pomaly, resp. istý čas vôbec. Je uvoľnené, je mu teplo, je v bezpečí a zasýtené. Žalúdok sa upokojí, mliečko sa dobre trávi. Ľahko na prsníku zadrieme. Ak po chvíľke  vytiahneme bradavku z pusy a len veľmi opatrne ho preložíme v rovnakom uhle ako sa dojčilo na gauč, zvyčajne v spánku pokračuje. Pokiaľ sa bábätko dojčí po ležiačky, netreba urobiť nič, len sa opatrne odtiahnuť a nechať  ho ležať na boku v rovnakej polohe ako sa dojčilo. Možno mu v spánku kútikom vytečie trošku mliečka, ak to bábätku nevadí, môže spinkať ďalej.

Ak si bábätko predsa len potrebuje grgnúť, dá nám to najavo. Po chvíľke  oddychu sa preberie , začne sa mrviť. Vtedy ho stačí nadvihnúť do vertikálnej polohy a zrejme si rýchlo odgrgne, možno mu vytečie trochu mliečka. Pokiaľ si grgne v polospánku, po opätovnom priložení na prsník zaspí znovu veľmi rýchlo. Ak sa preberie úplne, je to dobrá príležitosť  na prebalenie či prezlečenie. Staršie bábätko sa možno i trošku pohrá. Niekedy sa mu začne čkať , grcká,  je  nespokojné. A vtedy je fajn opäť mu prsník ponúknuť.  Zvyčajne už spokojne zaspí i na viac hodín. Ak nezaspí a prsník odmieta, skúsime  ho utíšiť inak. Ideálne je bábätko vertikálne vložiť do šatky či nosiča, kde si oddýchne.

Sú  dojčené deti, ktoré pijú na prsníku nepokojne, hltavo  a potrebujú odgrgávať i viackrát počas jedného dojčenia. Stáva sa to napr. pri príliš silnom toku mliečka, pri slabom prisávaní, ak mamička nedojčí na požiadanie. Je dobré  hľadať príčinu nepokojného dojčenia  a snažiť  sa ju odstrániť. No okrem toho v danej chvíli bábätku pomáhame. Po každom grgnutí, resp. i grckaní mu smelo môžeme ponúknuť ten istý prsník. Hoci i každých 10 minút . Slabý tok mliečka mu spláchne žalúdočnú kyselinu, ktorá sa mohla do pažeráka dostať pri uvoľňovaní vzduchu.  Sanie ho upokojí a nakoniec zrejme i zaspí. Takéto deti sa rady dojčia i v polohe, pri ktorej sú hlavička a hrudník trošku vyššie než zadoček.  Niektorým vyhovuje  dojčenie vo vertikálnej polohe, vtedy sa v prakticky rovnakej polohe  dokážu striedavo dojčiť i odgrgávať.

Dojčenie je opradené  mýtmi, ktoré vznikli s rozmachom kultu umelej výživy. Množstvo úkonov a zvykov pri kŕmení fľašou sa stalo vzorom i pri dojčení. Vrátane grgania. Je možné, že deti kŕmené fľašou potrebujú zakaždým grgať, pretože dieťa z fľaše pije rýchlejšie a väčšie dávky. Normou je však dojčenie. Matky všetkých cicavcov nechávajú svoje mláďatá  na cecíkoch zaspať, nevymýšľajú žiadne krkolomné polohy na grganie. Ich mláďatá sú napriek tomu spokojné .  A spokojné budú i naše bábätká, ak im to umožníme.

20 Responses to Potrebuje dieťa po dojčení grgať?

  1. Katarína Morvayová says:

    Dobrý deň prajem, môj problém je v prisilnom toku mliečka pri dojčení a potom má maličký problém s bruškom, dosť grcká…dojčíme sa už len po ležiačky kedy ja ležím na chrbte a drobec leží na mne bruško na bruško..pri tejto polohe si aj odgrgáva…mliečko mi aj pri tejto polohe tečie veľmi silno celý čas dojčenia..drobec má 2 mesiace a pekne priberá…akurát nás trápi to bruško..vždy sa krčí a ruší ho zo spánku…je ešte niečo čo by nám mohlo pomôcť?..drobca dojčím kým zaspinká na prsníku až kým ho pustí…alebo len treba počkať kým sa mu vyvinie tráviaca sústava?..Ďakujem za odpoveď..Katka

    • Pri silnom toku mlieka, ktorý popisujete je veľmi dôležité správne asymetrické prisatie. Aby dieťa dokázalo regulovať tento tok. S týmto by Vám vedela pomôcť osobne poradkyňa.Prekoprírujem Vám obsah postupu pri riešení nadprodukcie, v ktorom by sme mohli nájsť riešenie Vašej situácie. :
      1) ak budete odstriekavať mlieko, môže sa tvorba mlieka v dôsledku odstriekavania ďalej zvyšovať, a celý problém sa v konečnom dôsledku môže zhoršiť.
      2) po odstriekaní mlieka môže byť tok mlieka pre dieťa paradoxne príliš pomalý (v porovnaní s tokom mlieka, ktorý zažilo predtým – bez ohľadu na to, že mu tiež nemusel vyhovovať) a dieťa sa môže odťahovať a byť nespokojné aj z toho dôvodu, že nebude spokojné s pomalým tokom mlieka. Ako lepšie než odstriekavanie sa môže javiť to, že po spustení mlieka necháte mlieko len voľne odtiecť, ak je to skutočne potrebné, napríklad do plienky. Bolo by dobré skontrolovať prisatie bábätka, pretože pri skutočne vynikajúcom prisatí dokáže bábätko oveľa lepšie kontrolovať tok mlieka, aj keď je silný. Vysoká tvorba mlieka sa bude s časom upravovať sama od seba, stratégie na jej zníženie môžu byť z dlhodobého hľadiska kontraproduktívne.

      Súčasná situácia sa nezlepší okamžite, ale môžete skúsiť urobiť toto:

      a) snažiť sa o čo najlepšie prisatie.

      b) ak mlieko strieka, nechať ho vystriekať a následne bábätko priložiť. Ak je pri čakaní nespokojné, skúste ho jemne hojdať – presný postup na upokojenie by vám vedela ukázať poradkyňa.

      c) dôležité je, aby bábätko bolo dojčené čo najčastejšie s krátkymi časovými odstupmi ešte pred tým, než v prsníku bude príliš veľa mlieka; najväčšie ťažkosti totiž spôsobuje to, ak bábätko pije s väčšími časovými rozostupmi, keď je prsník veľmi naliaty.

      d) úspešnou stratégiou je snažiť sa, aby ste čo najväčšmi vyprázdnili jeden prsník predtým, než ponúknete druhý – to znamená sledovať, či bábätko pije, a pomôcť mu “dopiť” prsník stláčaním prsníka. Na druhý prsník ho preložiť, až keď na prvom prsníku už nepije. Avšak druhý prsník mu ponúknuť kedykoľvek, keď má po “dopití” prvého ešte záujem o dojčenie

      e) dojčiť bábätko ešte predtým, než je veľmi hladné, pretože vtedy bude mať väčšiu trpezlivosť počkať, kým mlieko bude striekať.

      f) dojčiť bábätko ešte predtým než sa plne zobudí.

      g) stláčanie prsníka je úspešnou stratégiou pri vysokej tvorbe mlieka.

      h) v celej tejto situácii veľmi pomáha nosenie bábätka a spoločné spanie, pretože oboje podporuje to, aby bábätko nemalo príliš dlhé prestávky medzi dojčeniami, čo je v takejto situácii žiaduce.

      i) pri vysokej tvorbe mlieka je dobré, ak sa nepoužíva cumlík, pretože okrem iného maskuje skoré prejavy záujmu o prsník, a tak sa dieťa dojčí, až keď je už príliš hladné.

      j) je dobré, aby bábätko okrem striekania mlieka zažilo na prsníku aj pozitívne chvíle, takže je dobré nechávať ho zaspávať na prsníku po tom, čo sa dobre napilo.

      Vhodné polohy pri nadprodukcii sú napríklad poloha poležiačky, alebo v sede, tak, že sa matka mierne zakloní, akoby dojčila “proti gravitácii.” Čiže aj poloha poležiačky, ktorú ste
      popísali je vhodná.

      Samotné grckanie, ak nie je sprevádzané ničím iným a bábätko zároveň prospieva, nie je niečím, čo treba riešiť, aj napriek tomu, že Vás to pravdepodobne znepokojuje. Prejde to postupne samo od seba s tým, ako bude vaše dieťatko rásť. Ale je veľká pravdepodobnosť, že sa situácia môže zlepšiť pri vyššie uvedených krokoch.

      Zoznam certifikovaných poradkýň nájdete tu:http://www.mamila.sk/pre-matky/poradkyne-pri-dojceni/

  2. Jan says:

    Dobrý deň, chcem sa opýtať, doteraz môj 8 týždňový chlapček pekne papal mliečko z prsníka, posledné dva dni sa prisaje a len dudluje, čo mi spôsobilo boľavé trhlinky na bradavke, alebo prsník odmieta. Našla som mu v pusinke biele vyrážky, dostal tabletku od pediatričky, tak sme mu ňou vytreli ústa a vyrážky zmizli. Mňa však neskutočne bolia bradavky. Ako ich mám vyliečiť? Aj dojčenie ma veľmi bolí.

  3. Dana says:

    Ahoj, mam problem, ktory som pri prvom dietati nemala. Prvy nepotreboval vobec grgat, mliecka som mala ale ovela menej. Teraz pri dcerke mam prsniky nabite mliekom, tecie prudom a mala sa zadusa, jeduje sa a odgrgnut potrebuje aj niekolko krat pri jednom dojceni. Dojcim na poziadanie, malinka krasne prospieva, cumlik nepozna. Kde robim chybu a ako mozem dcerke pomoct, aby papala pokojnejsie?

    • Viera Červená says:

      Pomôcť môže stretnúť sa osobne s poradkyňou (zoznam nájdete na http://www.mamila.sk), ktorá Vám ukáže, ako úpravou polohy dosiahnuť, aby sa bábätko prisávalo hlboko do prsníka správnym asymetrickým prisatím, pri ktorom má do prsníka zaborenú bradu a noštek má od prsníka odtiahnutý, viac dvorca pokrýva spodnou perou než vrchnou. Správne prisatie pomáha bábätku lepšie zvládať tok mlieka, ktorý podľa Vášho popisu, môže byť príliš rýchly. V prípade, že by to tak bolo a príčinou by bola nadmerná tvorba mlieka, úprava polohy a prisatia plus používanie techniky stláčania prsníka na dokončenie pitia z prsníka, sú najúčinnejšie postupy (viac tu http://www.mamila.sk/objects/forum/comment.php?id=359). To čo treba riešiť, nie je fakt, že bábätko potrebuje počas dojčenie viackrát odgrgnúť (a pri úprave techniky dojčenia by sa aj toto mohlo zredukovať, každopádne, platí to, čo aj pre iné mamičky – odgrgávať pokiaľ dieťa nejaví o to záujem, len preto, že sa to kedysi odporúčalo vždy po dojčení, nie je potrebné).

      • Dana says:

        Dakujem velmi pekne za odpoved a rady 🙂
        Tiez si nemyslim, ze je nutne davat dieta odgrgnut, pri prvom som tak ani nerobila, ako som uz pisala. Lenze teraz mam ovela viac mliecka, dcerka hltavo pije, potom sa zlosti, kruti sa jej to v brusku a nechce papat, kym si neodgrgne. Potom pekne pokracujeme dalej, ale toto sa deje v extremnych pripadoch aj 10x za jedno kojenie, tak ma to trapi. vacsinou vecer, ked je nervozna a radsej by si len dudlovala a zaspala tak, ale mliecko jej tecie prudom.

  4. Anonym says:

    Dobrý deň,
    chcem sa spýtať, čo pomôže na štikútku, moja malá ma 2 týždne a skoro po každom dojčení sa jej štikúta a potom je z toho nervózna :/
    a ako “často” si mám umývať bradavky, keď to nejde stále pred dojčením – používam vložky do podprsenky, pretože mliečko tečie prúdom…
    ďakujem
    Sofia

    • annag says:

      Dobrý večer Sofia, najlepšie na štikútku je dojčenie 🙂 Bábätko nevie ako my dospelí napr. cielene zadržať dych, saním prsníka ju väčšinou rýchlo zaženie. Štikútka je v poriadku, bábätku neškodí, je to však dosť často následok buď hltavého pitia alebo manipulácii po dojčení – akonáhle po dojčení zmeníme bábätku uhol, pod ktorým sa dojčilo – napr. ho čo i len na chvíľu položíme na rovnú podložku, ak ho prebaľujeme, kúpeme …, môže sa mu začať štikútať . Podľa opisu máte veľa mliečka, čo je po pôrode bežné – bábo papá hltavo, lebo mu mliečko tečie príliš rýchlo – dobre si prosím prezrite , ako sa bábo prisáva (asymetrické prisatie), lebo vtedy si so silným tokom mliečka najľahšie poradí. Keďže máte tak veľa mliečka, na štikútku, uspanie , ak zostane po grckaní nepokojná … jej bude pravdepodobne zakaždým stačiť ten istý prsník na ktorom papala, aby bol tok mliečka slabší.

      Umývať bradavky vôbec netreba, bohato stačí normálne pri sprchovaní , keď si umývate celé telo. Príliš veľa vody bradavkám škodí, zmýva sa prirodzený ochranný film, sú oveľa zraniteľnejšie. Je dôležité, aby boli čo najviac v suchu – ak máte veľa mliečka a bez vložiek sa nezaobídete, tak ich treba meniť veľmi často a používať len také, pri ktorých sa Vám bradavka na ne nepriliepa. Inak sa veľmi ľahko porania a infikujú.

      • Anonym says:

        ďakujem veľmi veľmi pekne za odpoveď.
        áno, používam prsné vložky, pretože to mliečko tečie prúdom a preto by som sa chcela spýtať, či by bolo “potrebné”, resp. vhodné si dokúpiť zberače mlieka a aké prsné vložky sú najlepšie, teda “najprirodzeniejšie”?

        • annag says:

          Každá “umelá hmota”, ktorá prichádza do styku s bradavkami prináša so sebou zvýšené riziko infekcie, najmä kvasinkovej, je lepšie zaobísť sa bez zberačov. Jednorázové vložky treba ozaj na sebe odskúšať, každá mamička si chváli čosi iné a nedá sa generalizovať – dobre prosím sledujte, či sa bradavky nepriliepajú, nedráždia a či nezostávajú vlhké po nasiaknutí mliečkom. Šetrnejšie k bradavkám sú látkové vložky, ktoré sa dajú prať , ale tiež ich treba meniť často, aby boli bradavky v suchu. Najlepšie je existovať bez nich, čo sa pri veľkej nadprodukcii celkom nedá – ale skúste si ich aspoň pár krát za deň voľne prevetrať na vzduchu.

  5. Chilli says:

    Ja sa Katka opytam ine ,mozno to nebude az tak suvisiet s dojcenim samotnym , mozno mi budete vsak vediet poradit….

    tento clanok sedi an ans ako uliaty na vacsinu som prisla sama aj bez citania tohto clanku ci inych kniziek …ked mala plakala na jednom rpnsiku skusila som druhy , prisla som na to ze akosik si ju lepsie prilozima poozim na jendu stranua a na drhuje to uz tak nie je ale neptrpaims a , tak pijeme z jedneho 10 minut azdruheho aj 30 a niekedy iba 10 minut z jedneho, hovorim si ak neplace apribera asi jej tych 10 minut stacilo….moja dcerka ma 13 tyzdnov aby som nezabudla 🙂

    moj “problem je nasledovny” moja mala sa na vecer cca o 21vej hodine napapa niekedy 30 minut niekedy 10 minut ale potom celkom pekne spinka kludne nemrvi sa obcas sa po pol hodine zobudi a ja ju prenesiem do hamaku a tam spi ako anjelik na dalsie papanie s abudi kolo 3 tej a tu je hacik ona sa napapa cca 10-20 minut je kludna bez mrvenia a potom spi ale mrvi sa az do 6tej rana kedy sa definitivne prebudi, alebo sa tolko ohana rucickami ze s asama zobudi …skusala som jej dat prsnik na upokojenie nie vzdy chce vyslovene zatrasie hlavickoua a odtlaci ma ruckou a o 6tej niekedy uz o 5 tej je hore potom bdie 1-2 hodinky a pospi minimalne zase 30 minut a nemam pocit ze vzdy je to o prsniku niekedy spanok potiahne az do 7mej ….

    trapi ma preco vzdy ten “druhy ” spanok do 3h00 do 6h00 je taky nepokojny je pravda ze papa ovela menej a obycajne iba z jedneho prsnika ale sama prestane sat lebo zaspi a ked ju prebudzam a ponukam na novo nechce ….cize si nemylsim zeby to bolo tym ze ma este hlad ….

    odgrgavanie u naj tiez nie je pravidelne a kojim v noci iba po leziacky a takmer stale aj cez den…zvykli sme si mala sa menej odtahuje a pije pokojnejsie co nam komplikuje zivot cez den ked sme vonku lebo sa nevie pokojne napapat vonku ale snazim sa byt teda doma v hodinach krmenia …. no neviem co myslite co moze byt pricina jej tenuckeho spanku …sa mi zda ze malo v noci spi ….:-(

    cez den ju kojim cca kazde 3 hodiny niekedy poobede spi dlhsie ako 2 hodiny a vtedy ju kojim po 4 roch ale ona to potom dozenie vecer lebo si skrati intervaly na 2 a pol hodinove dokonca 2 hodinove davam jej ako si pyta obycajne sa napapa zaspi na 5- 10 minut a potom je hore 1hod az 1h30 a potom si pospi od tych 30 minut az do 1 hodiny skor 45 minut okrem poobedia…ale aj poobede spi “tenko” kedze spi v hamaku je lahke ju ucicikat a ona zase pekne zaspi

    ale ten jej tenucky spanok ma akosik trapi ….

    nenapada vas kde by mohol byt zadrhel?
    alebo co yb som mala vyskusat aby tomu bolo inak??

    tiez sa priznam ze mala spi minimum v postielke , zatial u nas neexistuje ze by sme sa napapali a o hodinku ked uz sme mrzute spankom sme ju dali do postielky a ona by zaspala bez placu, skusila som mala sa mi tak ale doslovne rozrevala ze mi to nedalo vzala do narucia a ona mi unavou zaspala v naruci 2 minutky na to…. alev noci…. tam sa nam to sem tam dari ale tak ze mala zaspi papanim a ja sa len odtiahnem ak s anezobudi nechavam ju spat v postely do tej 2hej -3 tej kedy sa zobudi na dalsie papanie …. inak hamak a hojdame sa….

  6. zuzu1104 says:

    Dobrý večer,
    my už dva dni máme pri kojení taký problém, že maličký sa prisaje na prsník a po chvíľočke začne plakať, vôbec tomu nerozumiem a neviem nájsť príčinu. Mliečko mu nestrieka rýchlo, soplíky som mu odsala, vezmem ho odgrgnúť, urobí to a znova, keď ho priložím začne plačkať. Som z toho zúfalá a prosila by som vás o radu?Čo v takomto prípade robiť?Ešte som skúšala aj to, či mu náhodou mliečko nejde moc pomaly a preto sa jeduje a stláčala som prsník, aby sa urobil väčší tlak v prsníku, ale ani to nezaberá.

    • annag says:

      Dobrý večer, mám málo informácií, aby som to pohla zodpovedne posúdiť, nepoznám ani jeho vek . Ale ak je to tak, že sa prisaje a po chvíľke plače, môže ísť o reakciu na cumlík – ak ho pozná. Pretože takéto bábätká nemajú zvyčajne trpezlivosť mliečko si spustiť. Mliečko sa totiž spúšťa oneskorene. Ak sa tvorí mliečka veľa, alebo až príliš veľa, nemusí to byť viditeľné. No ak sa ho začne tvoriť o trošku menej , už to môže byť zjavné. Bábo, ktoré cumlík nepozná, má trpezlivosť počkať si na svoje mliečko, prsník si krásne rozpumpuje. Bábo, ktoré ho pozná, sa môže v tej chvíli hnevať, však ono si nechce sať naprázdno cumeľ, ono chce svoje mliečko hneď . Podobne vplýva na bábo i fľaša. Často sa potom objavuje akoby štrajk, kedy bábo pár hodín – dní úplne prsníky odmieta, najmä ak mamička robí nátlak a v obavách ho neustále núti do dojčenia. Ak sa slabšie prisáva (napr. ak sa prisáva cez klobúčiky), môže reagovať ozaj i na pomalý tok mliečka – to potom vyzerá asi tak, že sa prisaje , a po napr. 2-3 minútach sa začne odtŕhať.

      Dôležité je posúdiť, či je to v každej polohe, na oboch prsníkoch, či je to zakaždým, alebo len sem tam – napr. v čase, keď je unavený, dlhšie hore. Rovnako treba vylúčiť ochorenie.

      AK si nebudete vedieť rady, vypíšte mi prosím dotazník, aby som posúdila celé dojčenie a aby sme to napravili.

      Dotazník o dojčení – online poradenstvo

  7. Katka says:

    No nasa mala sa nakoji, zaspi a do hodiny sa prebudi nepokojna co si potrebuje odgrgnut a lezmo jej to nejde a niekedy ani na rukach sa poriadne nevygrga a nemoze potom zaspat, ked ju trosku pokojim ju nahodou nepalila kyselina zaspi zas len an hodinu, ale ked si odgrgne po kojeni tak pospi 2-4hodiny, nepoznate nieco na lahsie odgrgavanie

  8. Dia says:

    Ja som na tom tak isto… Mala mi pri dojceni zaspi a ja ju potom preberiem tym, ze ju natriasam. Odgrgne si len malokedy a ja som kvoli tomu v strese.

    • annag says:

      Ahoj Dia, tak to skús bez grgania , maličká bude oveľa spokojnejšia a Ty s ňou . Zrejme pije pokojne, nepotrebuje grgať, ak by potrebovala , nezaspala by spokojne pri dojčení.

  9. Ľudka says:

    tento článok je presne o mne a mojej malej dcére, presne takto sa dojčí, zaspí na prsníku, trošku mlliečka jej ostane v ústach, a pred zaspaním trošku stláča dvorec okolo bradavky. a ja vystresovaná,že dieťa negrgá, že sa mi zadusí som sa ju stále pokúšala dávať odgrgnúpť, lebo všetci mi hovoria,že to musím. je pravda,že ona si niekedy grgne aj o hodinu po pití,keď ju zdvihnem z postieľky. je to ok? aj s tým grcaním je to presne tak, začnem s ňou manipulovať,začne grcať a štikútať a pijeme znovva.

Pridaj komentár